Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Termometer, der passer!  (Læst 11898 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline taurus7549

• Passiv bruger
Termometer, der passer!
« Dato: 07 Marts , 2014, 08:25 »
Hej alle
Jeg købte en rugemaskine sidste år - en eller anden kinesermodel med fugt- og temp.-styring.
Jeg har ruget flere hold sidste år uden det store held. Jeg har nu tjekket om temperaturen passer i maskinen. Det termoneter jeg brugte, har jeg købt hos America/thisted. Da temperaturen på maskinens display viste 38.4 grader, viste termometret 37.1. HMMM!..Jeg hentede vores sygetermometer( modellen til munden) og prøvede igen. 38.4 på maskinen, 37.1 på America-modellen og 37.8 på sygetermometret.
Det blev jeg jo egentligt ikke meget klogere af, udover, at der sikkert er noget galt med temperaturen i maskinen, og det er derfor der ingen ællinger/kyllinger/gæslinger kommer.
Når maskinen har været igang i et døgn svinger temperaturen ca. 0.4 grader i meget korte intervaller - altså fra 37.6-38. Er det for meget?
Hvilke termometre bruger i til at tjekke temperaturen i maskinen?
Med venlig hilsen
Torben

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Termometer, der passer!
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2014, 09:05 »
Jeg har lige bestilt et tjekup termometer fra America Thisted (det findes under tilbehør til rugemaskiner på deres side)

At temperaturen svinger 0,4 grader bør ikke betyde noget i praksis, tænk på i naturen hvor hønen også lige flytter lidt på sig engang i mellem og når den går ud for at spise og drikke engang i mellem under rugningen.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2014, 18:03 »
Hej Anders
Har været på hjemmesiden for at se, hvilket termometer du har bestilt. Det er den samme model, som den jeg har. Jeg har på fornemmelsen, at mit ikke passer. Der står godt nok på det, at det kun svinger plus/minus 0.1 grad, men det kan de jo sagtens sige.
Mvh
Torben

Offline Fox

• Passiv bruger
Termometer, der passer!
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2014, 18:15 »
Hmm, måske er din egen krops temperatur 37 grader... Kan den mon bruges til kalibrering?
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2014, 18:16 »
jeg har 2 rugemaskiner og 2 check- up termometre. det ene købt hos america thisted og det anden af en privat der sælger dem. de er tjekket side om side og viger ikke fra hinanden. de kunne max svinge 0,1 grad.

mine maskiner kører med en meget konstant temperatur. de kan max svinge 0,3 grader under hele rugningen. (madam blå) og her klækker kyllingerne som de skal. så må gå ud fra check- up virker som de skal. så det ville jeg nok stole mest på.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2014, 18:41 »
Kalibrering?? Kan det lade sig gøre på check-up modellen?

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2014, 19:03 »
Check up termometeret skal/kan ikke kalibrers.. Det kan checkes med med et kviksølvs termometer..

Det er mig der sælger check up termometere dog noget billigere, som Maja1981 skriver om...

« Senest Redigeret: 07 Marts , 2014, 19:06 Fra Erling Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2014, 17:01 »
Hej Erling
Har du erfaring med, at check-up termometre kan være upræcise?
Nogen ide til, hvor jeg får et kviksølvstermometer fra? Har pløjet brugtmarkedet-dba, guloggratis osv. uden at finde så meget som et, der kunne bruges.
Mvh
Torben

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2014, 19:03 »
Jeg har aldrig oplevet de har været upræcise... jeg har efterhånden solgt rimelig mange check up termometere, de bliver holdt op mod et andet check up og viser altid det samme. Det nærmeste man kommer et kviksølvs termometer er et vinkeltermometer fra america thisted. Eller et andet check up termometer til kontrol.
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2014, 08:27 »
Ok. Hvis mit check-up passer, kan jeg bedre forstå at knægten aldrig har haft feber - selvom han har været varm :-\
Det viser sig, at svigermor har et gammelt sygetermometer m. kviksølv. Skal have det hentet i en fart. I hører om resultatet snarest.
Tak for svar.
Mvh
Torben

Offline Connie

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2014, 08:44 »
Nu kan det være, jeg spørger rigtigt dumt - men jeg er også ved at tjekke min Madam Blå rugemaskine. 

Hvad er check-up ??

Jeg har et gammelt kviksølv termometer (udendørs) og et madlavningstermometer - også kviksølv. Jeg har begge til at ligge på bunden af rugemaskinen, der hvor æggene skal ligge, da jeg tænker, at det er ok som tjek ??
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2014, 10:59 »
check- up  er et digitalt termometer. lavet specielt til rugemaskiner. jeg har det tapet fast på toppen af madam blå. og ledningen med pinden der måler går gennem en af udluftningshullerne så den måler hvor det er bedst. nemlig lige i toppen af rugeægene  :) kan klart anbefales. stoler ikke på det der sidder i madam blå, men check-up´ en gør jeg.

kan anbefale at købe af Erling. det er lidt billigere end America thisted :-) 

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Connie

• Bruger
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2014, 11:02 »
check- up  er et digitalt termometer. lavet specielt til rugemaskiner. jeg har det tapet fast på toppen af madam blå. og ledningen med pinden der måler går gennem en af udluftningshullerne så den måler hvor det er bedst. nemlig lige i toppen af rugeægene  :) kan klart anbefales. stoler ikke på det der sidder i madam blå, men check-up´ en gør jeg.

kan anbefale at købe af Erling. det er lidt billigere end America thisted :-)

Tak for info.

Jeg har nu brugt et køkkentermometer og et digitalt (numse)termometer.  De viser begge det samme.
Jeg har lagt termometrene ovenpå den rist, hvor æggene skal ligge - altså det, der svarer til bunden af æggene.  Er det så er forkert sted at måle ?

Det viser 37,6 grader på det sted.
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2014, 11:08 »
det bedste er at måle øverst af ægene. temperaturen kan nemlig svinge ret meget efter hvor i maskinen der måles. prøv at ligge dem op på siderne som står mellem ægene, så er det lidt mere oppe  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Connie

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2014, 11:11 »
det bedste er at måle øverst af ægene. temperaturen kan nemlig svinge ret meget efter hvor i maskinen der måles. prøv at ligge dem op på siderne som står mellem ægene, så er det lidt mere oppe  :)

og der skal der så også være mellem 37,5 og 37,8 grader ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner