Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan "modner" man en skruk?  (Læst 2649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Hvordan "modner" man en skruk?
« Dato: 05 Marts , 2014, 17:18 »
Jeg går lige nu og glæder mig til at skulle bygge et hønseslot til mine elskede sussex hønekoner. I det nye slot, regner jeg med at lave en indbygget skrukkeplads, så jeg kan lukke en skruk fra de andre høner.

Når jeg nu har jer - ville det så være en fordel at sætte lidt voliere tråd i den ene af aflukkets sider så hun kan kigge ud til de andre og være med fortsat - eller er det bedst for hende at være helt alene?

Derudover - en af mine høner var skruk sidste år, og fik to kyllinger, en hane (som er bortadopteret) og søde Rosa, som er en kælepot af en høne.
I år håbede jeg at enten min tidligere skruk eller/og lille Rosa kunne blive skruk.

Hvordan kan jeg stimulere deres skrukke gen? :D

Jeg har hørt at man skal lade æg ligge? Er det bedst med rigtige æg, eller er det en fordel at lægge plastik æg?
Hvordan finder jeg det bedste hjørne? For min første skruk, hun valgte bare en redekasse og så blev hun bare der. Men jeg aner ikke hvorfor.
Kan jeg (hvis jeg er rigtig heldig) have to skrukker sammen? Og har det en betydning for fællesskabet imellem dem at den ene er mor til den anden?

Håber I kan hjælpe?

0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan "modner" man en skruk?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2014, 18:58 »
Om plastikæg eller ægte æg er bedst ved jeg ikke. Hvis du vælger ægte æg bør du mærke dem, så du løbende kan fjerne de friske. Der er også nogle der vælger at bruge hårdkogte æg,  så du ikke risikerer at et dårligt æg brister ig sviner høne og æg. Tror det er underordnet både det ligner æg. Men en skruk kommer nemmest med synet af æg og årstiden.  Har hønen været skruk før, er der gode muligheder for at hun bliver det igen. 
Jeg tror det er bedst kun at have en skruk af gangen, da de elllers kan komme til at stjæle æg fra hinanden og dermed risikere fir meget uro i rugningen.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Fru B

• Passiv bruger
  • Livet er kort -omfavn det!
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2014, 19:19 »
En redeplads et mørkt og roligt/afsides sted og gerne med nogle æg, kunstige har fungeret fint for mine høns. Spiret korn skulle muligvis også kunne hjælpe lidt på at få en af damerne i forårshumør.  ;)
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2014, 12:36 »
Personligt har jeg haft bedst succes med at lægge mine skrukhøner i et gammelt køkkenskab, lige ved siden af de andre høns med voliere net imellem. Mit 'hønsehus' er i et hjørne af stalden, så den ligger udenfor hønsehuset men den kan se de andre, nogle gange hvis jeg har flere på en gang, kan de bare høre hinanden.  :)
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2014, 16:13 »
Tusind tak for jeres svar :) Jeg skal som sagt have bygget et nyt hus, her regner jeg med at lave en skrukkeplads der kan sættes op og tages ned efter behov - så stjæler jeg nok voliere ideen ;) Jeg er så spændt på om Henny eller Rosa tager teten ;) Jeg har drømme om wyandotter, Maraner og Silker. Jeg kan næsten ikke holde spændingen ud ;)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)