Jeg går lige nu og glæder mig til at skulle bygge et hønseslot til mine elskede sussex hønekoner. I det nye slot, regner jeg med at lave en indbygget skrukkeplads, så jeg kan lukke en skruk fra de andre høner.
Når jeg nu har jer - ville det så være en fordel at sætte lidt voliere tråd i den ene af aflukkets sider så hun kan kigge ud til de andre og være med fortsat - eller er det bedst for hende at være helt alene?
Derudover - en af mine høner var skruk sidste år, og fik to kyllinger, en hane (som er bortadopteret) og søde Rosa, som er en kælepot af en høne.
I år håbede jeg at enten min tidligere skruk eller/og lille Rosa kunne blive skruk.
Hvordan kan jeg stimulere deres skrukke gen?

Jeg har hørt at man skal lade æg ligge? Er det bedst med rigtige æg, eller er det en fordel at lægge plastik æg?
Hvordan finder jeg det bedste hjørne? For min første skruk, hun valgte bare en redekasse og så blev hun bare der. Men jeg aner ikke hvorfor.
Kan jeg (hvis jeg er rigtig heldig) have to skrukker sammen? Og har det en betydning for fællesskabet imellem dem at den ene er mor til den anden?
Håber I kan hjælpe?