Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugtighed på udrugningen maskine for lav:(!  (Læst 3260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
Fugtighed på udrugningen maskine for lav:(!
« Dato: 02 Marts , 2014, 08:34 »
Hej!

Jeg kan simpelthen ikke få fugtigheden op på min ruge maskine. Når renderne er fyldt ligger den kun på 39% og selvom hele bunden har et lag vand ligger den kun på 53/: Det ok i den første periode men når de skal klække skal den helst op omkring de mindst 75! Hvordan gør jeg det

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
Sv: Fugtighed på udrugningen maskine for lav:(!
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2014, 08:40 »
Det en janoel8-48

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2014, 09:20 »
39% under selve rugningen er jo ganske OK. Husk på at du under rugningen jo netop skal sørge for at der sker en meget stor fordampning fra rugeægget. Hviden skal jo fordampes. Ellers er det at kyllingerne drukner, og dette er en endnu større trudsel end et for højt (over ca. 75%) under klækning.
Jeg ruger med 30-40% og ca. 70-75% under klækning. Den stiger helt af sig selv i min maskine, da jeg først tilsætter ekstra vand når de 1. kyllinger er klækket.
Jeg lægger noget som kan hæve noget køkkenrulle op over vandet, så det virker som væge, på den måde kan jeg sagtens hæve til 85% hvis jeg ikke passer på og holder igen :)

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2014, 10:01 »
Tak!(: men flere steder står der nemlig 55% den ligger nu 53? Dvs for højt efter din mening og erfaring?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2014, 10:06 »
Tak!(: men flere steder står der nemlig 55% den ligger nu 53? Dvs for højt efter din mening og erfaring?

Jeg skal ikke kunne sige om andre får et godt resultat med så høj en fugtighed, hos mig fungerer det bestemt ikke, og jeg har avlet og opdrættet race-fjerkræ (og dermed ruget) i ca. 50 år :)

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2014, 10:10 »
Sætter min lid til dig og lader den prøve mer 39 ca;)!

Har du erfaringer med fasan æg?:)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2014, 10:11 »
Nej det har jeg ikke, men af andre arter, er fasan dog den art der kommet nærmest på vore høns.

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2014, 10:12 »
Ja nemlig :)! Tak

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2014, 12:06 »
Prøv at søge på fasaner herinde. Der er meget brugbar information om maskinudrugning. Bl.a. er fasaner tydeligvis meget følsomme med fugt under klækningen og kræver høj fugtighed.
Mvh Mette

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2014, 13:14 »
Jeg kom vist nok sjældent op på 55% da jeg udrugede høns. Se på luftlommen, vejledende billede: http://www.poultryhelp.com/aircells.gif

Jeg tegnede linjen for luftlommens grænse 7. dag og så som om den blev stor nok på 14. dag (eller for stor) og ændrede evt. fugtigheden i henhold til det.

Jeg brugte også noget Lambi køkkenrulle som væge, men pas på! Det Lambi-papir suger helt vildt, så jeg kom tilbage til en rugemaskine med våd bund så jeg måtte tørre op og klippe papiret til en trekant hvor kun spidsen var i vandet.

Og mine kyllinger klækkede fint ud og levede lykkeligt til ræven åd dem.  ;D

Offline DenniAkaDD

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2014, 13:34 »
Tak:D