Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: FULDFODER & KØKKENAFFALD  (Læst 4590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nymann

• Passiv bruger
  • Hønsihaven
FULDFODER & KØKKENAFFALD
« Dato: 01 Marts , 2014, 20:53 »
Hej hønseejere,
Nu har vores hønsegård endelig fået sine nye beboere 0,5 gøgespættet maran i stor og fik vores første æg i dag :) det er stort  /o

Har købt LOGI Goggi økologisk fuldfoder og knuste muslingeskaller fra danshell, samt lidt hele majs indimellem.

Efter at have læst diverse tråde på nettet, er jeg nu kommet i tvivl om jeg også må give dem køkkenaffald, når man foder med fuldfoder da hønsene så bliver for fede??? Det var jo ellers meningen de skulle have det organiske affald fra køkkenet.

Har ophængt en foderautomat i hønsehuset, så de æder efter behov. Er det forkert? Skal de kun have så de æder op,  hver gang man fodre?

Må jeg hører hvad hvad i andre gør

God weekend
Ole

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: FULDFODER & KØKKENAFFALD
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2014, 21:11 »
De vil elske jer for køkkenresterne, giv dem det bare med god samvittighed. De bliver ikke fede af det. Jeg holder bestemt på, at de skal have fri adgang til alm. foder (færdig fuldfoder eller hjemmelavede kornblandinger eller hvad man nu bruger) til hver en tid. Hvordan skulle vi dog vide, hvor sulten den svageste høne, som kommer sidst til fadet er? Bare tænk på om en anden skulle bestemme, hvor meget der skulle op på ens egen tallerken.... nej vel? En vis adgang til haven vil de også sætte pris på - det giver en mere varieret kost + motion. Og de allerflotteste gule blommer i æggene. Det er så hyggeligt og de tager sig meget bedre ud på græsplænen end i hønsegården. Det, de får i haven, er heller ikke fuldfoder....men det er naturligt.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2014, 22:11 »
Her hos os får de fuldfoder ad libitum, så de bestemmer helt selv hvornår og hvormeget de vil spise - det er bare tilrådighed i en fodersilo.
Korn (byg sommer, hvede vinter) og majs får de som slik... og hver dag omkring kl. 20 får de dagens rester fra køkkenet, lavet som hønseguf.

Foderet spiser de bare, korn og majs er der begejstring omkring, og dagens hønseguf er de vilde med.

Dertil, har de fri adgang til haven, så de kan tage det grønt de vil - og de trives :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2014, 22:35 »
Korn (byg sommer, hvede vinter) og majs får de som slik...

Prøv at blande kornsorterne hele året i stedet. Hvede og majs feder. Fede høns = 0 æg
Mvh
Erik Andersen

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
FULDFODER & KØKKENAFFALD
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2014, 01:15 »
Prøv at blande kornsorterne hele året i stedet. Hvede og majs feder. Fede høns = 0 æg

Slet ikke noget problem, idet de kun får det som "slik". Så der er masser af æg ;-) heldigvis.

Men gav jeg mere og hver dag, har du helt klart ret, at så skal man til at blande så de ikke bliver for fede.
(Sådan har du sagt tidligere, og det har jeg suget til mig, så jeg passer på)
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2014, 01:17 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat