Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆÆLP - syg eller skruk?  (Læst 7975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: HJÆÆLP - syg eller skruk?
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2014, 17:02 »
Uha sikke en historie, hvor er det synd for dig og din høne!
Jeg synes det er virkelig flot at du kunne selv, da jeg havde en syg høne (hun havde skudt underlivet ud), så havde jeg ikke nosserne til at gøre det selv - så min far gjorde det. Jeg bilder mig ind at jeg selv kan næste gang - men er ikke sikker. Synes det er godt klaret at du tog beslutningen og klarede det selv, man skylder sine dyr at de ikke skal lide, selvom det kan være svært at gøre.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2014, 17:53 »
Jeg ved ikke, om jeg kunne aflive (slagte) en rask høne. Men den syge høne kunne jeg...
Det blev bare for meget, at hun skulle have det så elendigt. At se hende gispe efter vejret knuste mit hjerte. Så jeg blev pludselig meget tough.

Men ja, en uhyggelig omgang :'(

De andre tre piger er mærket af, at hun er væk. Det havde jeg ikke troet! Men der har simpelthen ingen æg været, siden hun blev syg.

De er ikke flokdyr for ingenting...
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2014, 18:26 »
Høns kan skam sagtens savne.

I min flok er man også mærket, når èn går bort, men det er helt galt med min førerhøne. Hun leder hele matriklen igennem og kalder og kalder. Når hun så ikke kan finde veninden udenfor, så nærmest vælter hun havedøren for at komme ind i huset og endevende alt, hvilket betyder at man også skal op i bogreoler og under og bag alle møbler - det tager hver gang et par dage, inden der er ro på hende igen.

For tre år siden var jeg ved at miste min faverolles pga sorg over bedste venindens død. Hun stoppede med at spise, ville ikke ud af huset om morgenen og den ellers altid snakkende høne blev med et helt tavs. I en uge måtte jeg tage den sørgende høne ind hver morgen, så hun kunne blive lokket til at spise. Langsomt begyndte hun så igen at vende tilbage til livet med resten af flokken, som hun altid har været et vellidt medlem af - og nej...min faverolles var ikke selv fysisk syg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #18 Dato: 05 Marts , 2014, 18:49 »
Det er ret fascinerende, at de reagerer sådan. Og sørgeligt.
Især med tanke på hvordan verdens høns bliver behandlet; som ting.

Men som jeg plejer at sige: En høne har også et lille hjerte, der banker.
Og nu kan jeg da mærke det på min egen lille flok.

Min røde førerhøne stillede sig også op for mig igår ude i hønsegården - helt stiv med vingerne ud fra kroppen.
Først tænkte jeg, åh nej er hun nu også syg?
Men nej, jeg tror, hendes anderledes adfærd var en eller anden markering overfor mig, fordi jeg havde taget den sorte søster :-[

Idag var hun heldigvis normal overfor mig igen.

Jeg tror, vi skal have indsluset et par nye tøser i hønsegården snart, så flokken får noget nyt at gå op i.
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.