Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kendskab til Rosengård  (Læst 2580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krizzz88

• Passiv bruger
  • Nybegynder :)
Kendskab til Rosengård
« Dato: 28 Februar , 2014, 18:47 »
Hej

Da jeg lige sad og læste lidt rundt på forummet, så jeg en der havde skrevet om hvordan man masseproducerede nogle høns når de blev populære, især fra Tyskland. Og kan så se at der hvor jeg havde tænkt mig vi skulle købe høns, Maran'er fra Rosengården Friland får deres kyllinger fra Tyskland.

Nogle der har kendskab til Rosengården og til om kyllingerne ligner racen? Og får de flotte chocoladefarvet æg??

Eller har i bare en anden bedre plan??
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Kendskab til Rosengård
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2014, 19:04 »
Hej igen.  :)
De maraner jeg købte på rosengård friland, var 4/5 meget kvikke, de lagde store æg dagligt og var nogle skønne høns. Men æggene var meget lyse. Nu hvor jeg har maraner fra en avler, kan jeg godt mærke forskel på personligheden. De første var meget længere fremme i skoene.

Den femte, lagde sjældent æg, de var små, men meget mørke. Hun blev aflivet efter noget tid, for jeg syntes ikke hun virkede rask.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Krizzz88

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2014, 19:10 »
Så alt i alt Tina ville du hellere finde en avler købe af?
Det er jo lidt pga farven på æggene at li denne race er så specielle så ville da være en skam hvis de ikke var flotte chocoladefarvet..
Mvh
Kristina Kristensen

1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2014, 19:11 »
Storproducenternes såkaldte "racehøns" kan afvige meget fra den rigtige race og netop med maran er ægfarven slet ikke som den skal være, og udseendet er også ret meget uden for standard. Når noget bliver populært, så er der altid nogen der vil slå plat på det. Og folk er blevet så forhippede på de meget mørke æg, at netop maraner er en af de racer der er blevet udsat for masseproduktion. Så kontakt en af de mange folk herinde der har maraner og hør om du kan købe kyllinger her i foråret. Så får du de rigtige maraner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2014, 19:22 »
Nu bor jeg selv i området hvor Rosengård ligger, så jeg har haft lejlighed til at se deres såkaldte "race høns" hos adskillige købere. Og jeg har altid set sunde og friske høns /o
Men så stopper mine gode ord også, for hvis man tror det har det mindste med race høns at gøre, så kan man godt tro om ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2014, 19:41 »
Hvis man bare vil have høns, så er de jo fine nok , men er man interesseret i racehøns så skal man ikke købe sådanne steder, for deres høns ligger meget langt fra standarden på racerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2014, 19:55 »
Hvis man bare vil have høns, så er de jo fine nok , men er man interesseret i racehøns så skal man ikke købe sådanne steder, for deres høns ligger meget langt fra standarden på racerne.

Netop Lene!
Men bladen opstår når nogen tror de har købt rigtige race-høns, f.eks. Sussex og så laver kyllinger og sælger dem som værende Sussex....
Men som havehøns/æglæggere osv. er de udmærkede. Man må bare ikke gå og tro at man kan købe nogle billige race-høns på denne måde.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2014, 19:58 »
Ja, jeg synes du skal lave en aftale med en privat avler, tage hen og besøge vedkommende, så ser du hvordan dyrene har det og om æggefarven er tilfredsstillende. Om du så kan købe her og nu er nok tvivlsomt, men du kan blive sat i køen.

Du skal ihvertfald ikke aftage fra en eller anden som vil mødes på motorvejen.  /d

Jeg havde bare ikke tålmodigheden, for da vi endelig blev enige om at jeg skulle have høns, kunne jeg ikke vente på de chokoladefarvede. Men nu har jeg både turkisfarvede, chokoladefarvede og beige æg fra mine høns. Men når alt kommer til alt, er hovedsagen at de er sunde og raske.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2014, 20:07 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2014, 20:11 »
Ja, det er ikke let når markedet oversvømmes med mange forskellige høns som sælges for at være racetypiske en eller anden race.

Man kan bare tag et kig på diverse firmaers hjemmesider (der for det meste bruger de samme billeder), G&G eller DBA eller andre steder hvor der sælges høns.

Men det er da meget misvisende at disse kopier kaldes det samme som racerne.

Andet end man kan opfordre folk til at sætte sig lidt ind i racerne de vil have og købe dem hos private, hvor de som TosseTina også skriver kan se forholdene.

Man kan måske også regne lidt med at steder som sælger 10.000vis af høns, nok mere har kvantitet eller kvalitet.

Men man kan nok ikke komme det helt til livs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2014, 20:20 »
Og når så det også er private der krydser 2 racer, og kalder dette afkom "Ross 308" i stedet for krydsninger.  Så lige kyllinger af racen "Ross 308" i dag en ny annonce på G&G

Offline Krizzz88

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2014, 20:33 »
Dejligt man kan spørge jer  ;D

Synes det er rigtig Træls og en kedelig situation og blive sat i fordi at man regner med at det de skriver på Rosengården jo er sandt at det er denne race høne man køber.

Men når så må jeg nok slå kold vand i blodet og lade hønsehuset stå lidt og så få fundet nogle søde kyllinger et sted.
For vi vil ikke kun have høns for æggenes skyld, men også pga af hyggen.. Og ville være hyggelig og have nogle flotte og kigge på og prøve og avle vider på  :D
Mvh
Kristina Kristensen

1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2014, 20:41 »
Og vente-tiden på gode race-høns eller ungdyr er ofte ret lang. Og så er det netop at mange syntes at det var en god og nem, samt billigere måde at komme i besiddelse af nogle "race-høns" fra disse udbydere som Bang´s og Rosengård.
Jeg har haft mange der ikke ønskede at vente på Orpington fra mig, og købte andensteds f.eks. Rosengård eller Bang´s.  I mange tilfælde kommer disse folk og køber rigtige race-høns det kommende år hos mig  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2014, 20:42 »
Ja, men dem på Rosengården tror jo også på det og er nok temmelige ligeglade med standard.

Men der da trist at købe katten i sækken, og blive snydt.

Det er ligesom dem som er på charterferie sydpå og køber en billig Chanel Parfume og kommer hjem og åbner den og så er det kun rosenvand i flasken.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2014, 20:46 »
Ja, vi private kan ikke konkurrere og masse producere 1000 vis af racehønnikker, for vi har jo også alle hanekyllingerne at "slås" med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: