Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sand fra stranden  (Læst 1479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Sand fra stranden
« Dato: 27 Februar , 2014, 12:08 »
Hejsa :)
Jeg mener at have læst noget om sand fra stranden er godt til høns.
Men kan ikke huske hvorfor. Der er naturligvis små skaller i, men er det alt, eller er der flere fordele?

Jeg ved godt man ikke må hente sand ved vores strande, men der kunne falde lidt ned i bukseopslagende, ikke :police:

Nogen der ved noget om det?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Sand fra stranden
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2014, 15:17 »
Om det er bedre end andet, ved jeg ikke, men jeg henter smågrus ved stranden og det er hønsenes absolut foretrukne kråsemateriale

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2014, 16:45 »
Men ikke noget med næringsalte eller andet godt? Nå , gad vide hvor jeg har hørt det, måske skulle jeg læse mine hønsebøger igen, det gør nu heller ikke noget /o
Men tak for svar, Lene  :)

Ingen der ved noget om det?
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2014, 17:18 »
Rent instinktivt vil jeg vove at påstå, at der er salte og mineraler i det fra strandkanten..........  ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2014, 19:27 »
Også min tanke, men så er der dem der siger , man skal lade være pga sygdomme fra de vilde fugle, meen hvad så med når de går i haven hele dagen?
Nå, jeg har en spand sand fra stranden, den får de nu :)
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2014, 10:31 »
Det salt der er i havvand og dermed også i sandet fra stranden er natriumklorid altså helt almindeligt husholdningssalt - hvis hønsene skulle have behov for det så kan man jo købe en pose billigt salt. Næringssalte som forfor, kalium eller kvælstof finder de i almindelig havejord da det er i nedbrydningsmaterialet fra planter så i det omfang de har brug for det har udegående høns rigeligt. Kvælstof tror jeg nu man skal passe lidt på med at tilføre (også i drikkevandet) da det ved pattedyr hæmmer iltoptagelsen i blodet. Om det gælder for høns også ved jeg ikke.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2014, 11:12 »
Tak for svar :)  det lyder som om du ved hvad du taler om /o
Jeg troede ellers, jeg havde fundet en måde, at gøre det endnu bedre for mine høns.
Men det er hvis en fuser :laugh:

Tak
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2014, 12:24 »
Når jeg samler på stranden er det ikke af sundhedshensyn som sådan. Det er bare den letteste måde at skaffe småsten på. Vores jord er meget finkornet uden sten. På et tidspunkt havde vi noget stabilgrus liggende og det var her jeg opdagede at de gik efter småstenene. Selvom jeg har skaller tager de en del sten.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2014, 14:42 »
Når man så er en tur ved vandet, er det også nemt at hente lidt tang med hjem til urtehaven, det er vist det rene guld :)
Men stadigvæk kun det der kan være i bukseopslagende, det siger sig selv :angel:
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2014, 17:59 »
Det salt der er i havvand og dermed også i sandet fra stranden er natriumklorid altså helt almindeligt husholdningssalt - hvis hønsene skulle have behov for det så kan man jo købe en pose billigt salt. Næringssalte som forfor, kalium eller kvælstof finder de i almindelig havejord da det er i nedbrydningsmaterialet fra planter så i det omfang de har brug for det har udegående høns rigeligt. Kvælstof tror jeg nu man skal passe lidt på med at tilføre (også i drikkevandet) da det ved pattedyr hæmmer iltoptagelsen i blodet. Om det gælder for høns også ved jeg ikke.

Høns skal have kvælstof i form af protein, det skal ikke tilsættes som uorganiske salte.
Mvh Mette