Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns til familie, hvilken race skal jeg vælge  (Læst 1803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kibla

• Passiv bruger
Hej hønsekendere

Jeg vil gerne have et par høns, max 4 stk til have/markhold. De skal dække et æg behov på ca 10-15 i ugen. Da vi har 3 små børn skal de være børnevenlige (ikke aggressive). De må ikke flyve. De skal kunne finde størstedelen af deres mad i haven, på hestemarkerne, møddingen og stald (ca 6 hektar jord i alt). De skal som udgangspunkt ikke ruge. Må gerne kunne bruges til kød. Gerne flotte at se på.

Men hvilken race skal jeg vælge?

PS. Skal høns have pinde at sidde på, eller kan de bo i en tom hestebox?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Fritgående høns til familie, hvilken race skal jeg vælge
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2014, 14:47 »
Hvis du ikke vil fodre dine dyr ordentlig får du ikke mange æg!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kibla

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2014, 14:48 »
Jeg vil også gerne fodre dem, men tanken er at de skal gå ude hele dagen og rage i jorden, hjemme i boksen, skal der nok være mad...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2014, 14:55 »
Der er mange store racer der ikke ruger, eller ikke ret tit. New Hampshire, Barnevelder, RIR, Welsumer race-Plymouth Rock m. fl.
De kan fint gå i en hesteboks, men de vil meget gerne have en siddepind til om natten. Du skal fodre med korn og æglægningstilskudsfoder i boksen. Så vil de fint kunne levere et pænt antal æg, og også ende som fine suppehøns efter aftjent værnepligt.
Hvad du synes er pænt er jo svært at vide, men prøv at kigge lidt på nettet/ i en hønsebog/ i vores leksikon.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)