Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: at redde burhøns...  (Læst 5099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
at redde burhøns...
« Dato: 20 Februar , 2014, 17:29 »
hvad er jeres holdning til det?

jeg var egentligt ganske interesseret i en "Maggie" netop for at vise folk hvordan de ser ud mår de producerer de æg nogle køber. Men med seneste redningsaktion hvor 175 høns blev hentet efter de havde aftjent deres værnepligt hos bonden... ja så blliver jeg i tvivl om om det overhovedet er så god en ide? om vi ikke bare bliver etleed i kæden hvor hønen er gratis for bonden at afskaffe?

og hvad med de der resistente bakterier?

vad er jeres holdning? ville i sætte en hittehøne sammen med en flok rene racehøns?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: at redde burhøns...
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2014, 17:49 »
Jeg synes at det er en dårlig ide, dels fordi man stadig støtter industrien, når man anskaffer deres dyr og dels fordi man nu engang alligevel ikke kan redde dem alle.

MEN det er godt at der kommer fokus på hvor dårligt burhøns og ikke mindst skrabehøns har det og at disse to ting burde forbydes. Men at fylde stalden op med dem, det mener jeg ikke er vejen frem.

Jeg vil til enhver tid handle høns fra private opdrættere (i mit tilfælde racehøns) for at støtte dem og for at holde en race/varietet eller flere i live så vores efterkommere ikke kun skal nøjes med brune og hvide hybrider.

Angående smittefare skal jeg ikke udtale mig om andet at hybrider kommer fra hermetisk lukkede anlæg, hvor de har boet alt for tæt sammen i halvmørke for ikke at kannibalisere hinanden og måske endda også er næbkuperede.

Men der er jo desværre fundet coli bakterier i mange godt nok slagtehybrider og det er nok ikke ønskeligt at få ud i sin besætning.
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2014, 17:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2014, 18:24 »
Det er egentligt også lidt pudsigt at producenten giver høns til en "organisation" som arbejder på at forbyde producentens produktion og dermed kan true hans erhverv. HVIS der virkelig skete en ændring enten igennem lovgivning, ændring af forbruger adfærd eller ændring af producentens egen samvittighed.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2014, 19:33 »
Der udruges årligt omkring 2.500.000 hønekyllinger til æglægning i DK, og selv om nogle af dem ryger til øko- eller frilandsproduktion, så er der stadig et par millioner høns hvert år, som har haft en kummerlig tilværelse. Det er ikke realistisk at "redde" en bare nogenlunde synlig brøkdel af dem. Oven i det vil de stadig alle have aftjent deres værnepligt et års tid under elendige forhold og være næbkuperede.

For mig at se har det langt større værdi aldrig at støtte andet end frilands- og økoproduktion. Det gælder både når man køber mayonnaise, er på restaurant, spiser i kantinen og når man er gæst hos andre. Det sidste er især svært, fordi folk nemt føler sig trådt over tæerne, men man kunne fx. medbringe (egne) æg som gave.

At anskaffe enkelte bur- eller skrabehøns ser jeg derimod som en god ide. Alt for få forbrugere har nogen som helst ide om, hvor slemt fabrikshøns har det. Det kan måske flytte et par stykker at se dem i virkeligheden, side om side med høns, der lever et rigtigt hønseliv - samt selvfølgelig forhåbentlig at følge forvandlingen fra torturoffer til glad høne.

Jeg har ikke selv høns (her i huset spises gåseæg ;)), så jeg har hverken viden eller erfaring til at synes noget om sygdomsrisici.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2014, 19:53 »
For den enkelte høne betyder det jo livet, og det er værd at tage med. At se en burhøne få sin frihed, at se hønen få farven tilbage i kammen, få nye fjer, rette tæerne ud, strække vingerne, støvbade, nippe græs, finde biller i jorden..., at være med til at formidle buskabet om burhøns' kummerlige liv til naboer, venner og bekendte. Det synes jeg om. Producenten sætter høns ind i burene igen, uanset om hønerne bliver kværnet til minkfoder, eller en håndfuld bliver solgt videre som havehøns, så nej, jeg synes ikke, at man støtter industrien ved at redde et par liv.

Hvis jeg selv skulle huse burhøns, ville jeg sætte dem i isolation i nogle dage, og derefter sætte dem sammen med den øvrige flok under opsyn. Den eneste grund til jeg ikke har et par høner gående, er på grund af pladsmangel.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2014, 19:57 »
man reder ikke burhøns, man påtvinger en genetisk mutation et liv de ikk er designet til, uden andet end at eksperimentere. og det enda med levende dyr, under det påskud at de skal ha et bedere liv

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2014, 20:06 »
man reder ikke burhøns, man påtvinger en genetisk mutation et liv de ikk er designet til, uden andet end at eksperimentere. og det enda med levende dyr, under det påskud at de skal ha et bedere liv

INGEN levende væsener - heller ikke burhøns - er designet til at leve i et bur :o

...og hvis du ellers kiggede lidt rundt på nogle af alle de videoer eller billeder, som ligger på både danske og udenlandske hjemmesider, vil du kunne se hvor meget bedre et liv, de frigivne burhøns får.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2014, 20:33 »
ejj jeg mener heller ikke at høns er designet til bure og efter at have fulgt burhønen maggie er jeg bestemt overbevist om at de kan få en rigtig god livskvalitet.

og en høne eller ti...jo men nu her er det jo helt vildt store læs de kører væk. 175 sidste gang og senere vist 150 igen ig så tænker jeg...hmmm hvor er signalværdien i det? bliver det ikke bare en gratis måde at fylde hønsehuset på?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 20:59 »
og en høne eller ti...jo men nu her er det jo helt vildt store læs de kører væk. 175 sidste gang og senere vist 150 igen ig så tænker jeg...hmmm hvor er signalværdien i det? bliver det ikke bare en gratis måde at fylde hønsehuset på?
Fylde hønsehuset hos de nye ejere, eller fylde staldene med nye høns? Dem der afhenter hønerne betaler Næsby Hønseri for de høns de henter. Jo mere fokus der kommer på burhøns, jo flere vælger buræg fra. Dyrenes Beskyttelse har kørt kampagner, Næsby Hønseri har meget omtale, Maggie har 10.000 fans på Facebook, Kvickly sælger ikke buræg mere. De billeder der blev taget for et par dage siden er også delt mange gange, og jo flere der ser dem, jo bedre. Jeg ved ikke hvor mange høner der dør i producenternes stalde hvert dag, men det er nok mere end 300, så de få høns der bliver genhuset er kun dråber i havet.

Kender du www.bhwt.co.uk? En britisk organisation der også genhuser burhøns, og som har kæmpe success.
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2014, 21:03 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2014, 21:55 »
'Designerhønsene' har stadig alt hvad du kan forlange af en høne og kan leve fuldt normalt som høns efter et liv i bur. Deres instinkter for at skrabe, søge pind, støvbade osv. er fuldstændig intakte.

De ruger ikke (eller meget, meget sjældent), de lægger så mange æg, at de slider på deres organisme, så de får ofte lidelser, der har med deres æglægningsorganer at gøre, og de er lidt rastløse af temperament, så de får nemt uvaner som fjerpilning, at hakke i hinanden osv, så de har brug for et varieret miljø med forskelligt at pille og skrabe i.

De bliver ofte meget tamme, så de fleste oplever deres forhenværende burhøns som meget hyggelige fugle.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2014, 22:31 »
Jeg ser ikke formålet med at redde aflagte burhøns. Det er alligevel en forsvindende del af alle burhøns der kan reddes. En dråbe i havet.

Jeg har ikke noget problem med at folk anskaffer sig æglægningshybrider. Jeg har selv haft nogle stykker og overvejer at få et par stykker igen da mængden af æg fra mine racehøns er meget svingende. Men jeg ville til enhver tid købe sådanne hybrider, som ikke næbkuperede hønniker, og lade disse få hele deres voksne liv uden oplevelsen af en periode på ca et år 'bag tremmer'.

Sådanne hybrider (hønniker) koster naturligvis en skilling i anskaffelse, men den skilling er jeg villig til at erlægge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2014, 01:34 »
Jeg kunne ikke drømme om at anskaffe mig æglægningshybrider alene af den grund at jeg ved at ved klækning bliver der gasset 50 % af kyllingerne da det er hanekyllinger og dem kan man ikke bruge til noget. Derudover mener jeg ikke det hjælper en disse at redde en håndfuld høner her og der. Desuden var der den berygtede "kiksekagesag" hvor nogle døde af at spise kiksekage. De høns var afdankede burhøns der ikke havde immunforsvaret i orden, så de ragede salmonella m.m. til sig. (Og så var kagen vist heller ikke opbevaret forsvarligt).
Desuden gider jeg simpelthen ikke gå og glo på grimme høns. Og jeg synes altså heller ikke de er kønne, når de har fået farve i kinderne og fjer på kroppen. Og jeg gider slet ikke have høns der ikke er værd at spise efter endt æglægning. Der er så mange skønne racer der både giver pænt med æg og en god slagtekrop. Og hanekyllingerne får lov til at vokse op og rende rundt i haven og have et skønt liv inden de ender i gryden.
Dermed ikke sagt et ondt ord om hybridhøns som individer. Det er sikkert både søde og sjove høns. Men det er racehøns altså også.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2014, 07:10 »
Hver eneste havehøne/hobbyhøne/racehøne redder en burhøne (eller skrabehøne)!

Fordi. Hvis du selv holder høns eller køber æg hos naboen/kollegaen/vennen der har egne høns så køber du ikke æg fra burhøns eller skrabehøns og så kommer der ikke nye burhøns ind i stedet.

Så den absolut bedste måde at redde en burhøne på er at holde høns og så er det sådan set ligemeget om det er aflagte burhøns eller racehøns.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2014, 09:47 »
Der er ret ofte historier og kommentarer vedr. at have ex-burhøns - og heldigvis for det, da det er med til at gøre flere og flere opmærksomme på de forfærdelige forhold burhønsene lever under.
Jeg må dog indrømme, at jeg bliver stødt og ked af det, når kommentarerne er: "det er alligevel så forsvindende få man hjælper" - "man støtter bare industrien"  - "de kender jo ikke til andet, så det er nytteløst at hjælpe dem"... og andet i den dur, som argument for ikke at redde burhøns.
Et enkelt individ er mere end ikke nogen - og nej man kan ikke redde alle - desværre, men det betyder alverden for de høns som er heldige at blive reddet - og heldigvis også for de mennesker som redder dem. Og igen alle de billeder og historier der kommer ud af det, er med til at oplyse rigtig meget omkring hvordan de høns faktisk har det i burene. For rigtig mange mennesker lukker øjnene for det... "det man ikke ved, har man ikke ondt af". Jeg tror på at alle disse redninger vil være med til at redde flere i fremtiden - efterhånden som flere og flere får øjnene op for hvordan det rent faktisk foregår.
Jeg har haft høns i over 3 år nu, og bliver hele tiden klogere på hvordan det foregår derude - jeg anede ikke meget da jeg startede. Mine første høns var ikke burhøns, men det havde de endt med at blive, hvis jeg ikke havde købt dem.
Og jeg har både racehøns og hybrider sammen.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2014, 10:11 »
Helt enig, Marianne - jeg glæder mig også over hvert enkelt individ, som får en dejlig chance for at få et liv...og græder for alle de andre :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14