Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal madrester/ køkkenaffald til høns finthakkes eller blendes?  (Læst 9546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jakob Kiilerich

• Passiv bruger
Kære alle hønseeksperter :)

Vi er et kollektiv, der har glæden af at have otte skønne høns, to Isa Brown og seks Orpington.
Vi har indtil nu (vi har haft hønsene i to år) for det meste finthakket eller blendet de madrester, hønsene fik. Det er dog et temmeligt omstændigt arbejde, hvilket betyder at vi ofte ender med ikke at supplere deres foder med madrester.

Nu er der kommet en ny beboer, der siger, at hun kender flere, der har høns, og der er ingen af dem der finthakker deres madrester  - de smider dem bare ud i hønsegården, og det kan hønsene godt spise. Vi har også gjort dette nogle gange, og personligt har jeg endnu ikke helt fået styr på, hvor meget af det, de egentlig kan spise, og hvor meget der bare ligger og rådner. Lige nu ligger der rå kålblade og rå grøntsagsskralder i forskellige størrelser i hønsegården.

Vi har en hønseentutiast her i huset, der har sat sig rigtig godt ind i, hvordan man holder høns, hvilket jo er skønt - og han siger, at madrester skal hakkes, og han siger, at det er synd for hønsene, hvis der kommer madrester i gården, de ikke kan spise og som ligger og rådner.

Hønsegården er ca. 5 x 6 meter.

Mine spørgsmål til jer:

Hakker /blender I jeres madrester/køkkenaffald til jeres høns?
Sker der hønsene noget hvis de kommer til at æde halvrådne eller rådne madrester? (er det synd?)
Kommer der rotter, hvis der ikke er kød i madresterne?
Hvordan gør I generelt mht. madrester og høns?
Hvilke slags madrester kan hønsene spise uden at de hakkes/ hvilke kan de ikke?

Vi synes, det kunne være så fedt, hvis de kunne spise vores madrester, men det er så besværligt at hakke dem hver gang...

På forhånd mange tak for hjælpen,

Sigrid  :)
0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
1.0 Rød halv Norsk Skovkat (uden hale)
X.X Mange, Mange Guppyer

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Skal madrester/ køkkenaffald til høns finthakkes eller blendes?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2014, 18:46 »
Hej Sigrid

Jeg har haft høns i en del år nu..har et sted mellem 10 og 20 stk, da nogle går til slagt. Jeg har ALDRIG hakket/blændet madrester..det har hønsene så rigeligt af tid til selv at klare, tillige har jeg heller aldrig hørt om nogen, der gør det!! Det er vigtigt at give hønsene de rester, som de gider at æde.. Mine gider at æde alt undtaget citrusfrugter, syltede ting fx asier/rødbeder og peberfrugt. Alt andet kaster de sig over og fingre blir nærmest revet af, når jeg kommer med det, selvom de har mad tilrådighed fra morgen til aften. Hvis de får de rester, som de kan lide, spiser de op... Det er ikke godt, at der ligger madrester i gården, det er ikke synd for dyrene, de går hurtigt i forbindelse med jorden, men det trækker rotter til, desværre,..og så er det lidt klamt at se på. OBS, kål kan for nogle høns være for hårdt.. Mine plejer helst at ville hakke i selve roden/ det inderste uspiselige på et kål, de kan bedst lide spidskål ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2014, 18:50 »
Mine gider altså ikke spise kartoffelskræller og den slags. Det ryger på komposten. Men ellers ryger alt altså ud i hel tilstand. Intet hakkeri her.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2014, 20:07 »
Jeg gør lidt forskelligt. Fodergulerødder og foderroer kan jeg godt smide ud rå og uhakket, det hakker de store i sig, men dværgene er ikke så gode til det, de vil helst at tingene er kogt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2014, 20:11 »
Som skrevet på FB så grofthakker jeg samtidig med at jeg ordner menneskeføden.. Det eneste jeg koger er ris, når jeg laver hønseguf
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Charlotte i Tølløse

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2014, 20:28 »
Jeg hakker som regel ikke. Dog fik de grove blade fra rosenkålen en med kniven forleden dag, fordi mine dværghøns generelt ikke er meget for rosenkål, og jeg syntes, at de trængte til noget grønt. Ellers ryger en del grønt affald ud i hønsegården i den form, det har, og det generer mig ikke, at det ligger og komposterer i hønsegården.
Hvis hønsene får middagsester, plejer jeg at bruge en kødbakke fra supermarkedet, som efter brug kan skylles under den udendørs vandhane.
M.h.t. kål generel så giver jeg tit mine høns et helt hvidkålshoved, som de pelser i løbet af nogen tid. De har stor fornøjelse af at gå og hakke i sådan et hoved, når det er vinter og der mangler grønt.

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2014, 22:20 »
Jeg har aldrig hakket noget og de kan sagtens selv stå for det. Selv store bøffer kan de med lidt vilje hive fra hinanden. Jeg bruger hønsegården som kompostbunke og kører ukrudt, blade og madrester ind bla for at fodre regnormene der bor i jorden. Jeg giver aldrig kødben og lader ikke kød ligge og flyde hvis de af en eller anden årsag ikke spiser op.
For 1,5 år siden kørte jeg en mands høj bunke flis på. Det er næsten omsat.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2014, 23:00 »
Jeg giver kartoffelskræller et par minutter i mikrobølgeovnen, så er de glade for dem også. Det er aldrig faldet mig ind, at hakke deres mad - og tænker, at det er god beskæftigelse for dem selv at skulle arbejde med det. Og ja, hele hvidkålshoveder, fodergulerødder o.lign forsvinder fint i løbet af nogle få dage. Hvis jeg havde grønkål i haven, ville jeg hænge en hel stok op til dem for beskæftigelsens skyld.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2014, 23:18 »
Mine kan klare det hele synes jeg - men nogle ting tager lidt længere tid. Kød (og osteskorper) forsvinder samme dag det gives, det er absolut favoritmad.
Hvis der er sovsede ting, blander jeg det med kartofler, ris, pasta, smuldret brød eller lignende, så det bliver til 'grød', den slags plæver er særlig populært.
Lige nu ligger det i min hønsegård noget rå løg, som er i lidt for grove stykker, til at de lige gider går i krig med det. Jeg tror høns spiser det de er vant til at få - og er de vant til at få meget forskellige ting, er de også 'åbne' for nyt. De har en stærk fornemmelse for hvor der er mest energi at hente - de spiser først det fede, så det proteinrige, så de langsomme kulhydrater (stivelse) og er ikke specielt vilde med sødt (undtagen majs og rosiner) Sådan er det her hos mig.
Efter at jeg så 8 halvstore barnevelderkyllinger ondulere en stor frø sidste sommer - fange den, slås om den, bene frem og tilbage i hønsegården med den, plukke den i hundrede småstykker og sluge den tror jeg de kan klare alt, hvad de gider.
Det skal siges at det IKKE var mig der gav dem frøen, den havde selv forvildet sig - men jeg gjorde ikke noget for at redde den, det var alt for spændende at overvære 'the kill'.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2014, 23:56 »
Høns kan klare næsten hvad som helst. De har en indbygget kværn (kråsen) som kan håndtere det meste.
Der er naturligvis ting der ikke er øverst på deres ønskeliste, som feks rå kartoffelskræller. En kort tur i mikroen hjælper dog pænt på attraktionsværdien.
Jeg noterer mig at flere serverer køkkenresterne i hønsegården. Jeg serverer altid i huset for at sikre at jeg ikke frister rotter. Over den koldere del af året (september-maj  ;D) æder rotterne hvad de nu kan finde af spiseligt, og det skulle helst ikke være serveringer af køkkenaffald.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2014, 00:22 »
God pointe Erik, den tager jeg til mig.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2014, 06:20 »
Hej
jeg gemmer mine madrester fra aftensmaden til næste morgen hvor de så bliver  fodret med resterne. Hvis at de ikke har spist det til sidst på eftermiddagen bliver det fejet sammen og smidt over på kompostbunken.  Selvfølgelig ikke hvis at der skulle være kødrester i. Men det har jeg nu aldrig oplevet . Alt med kød bliver der kæmpet om og det forsvinder inden for kort tid. Der er ike noget der bliver hakket. Jeg tror at det er god underholdning for hønsene at skulle arbejde lidt for føden. Nogen gange hvis at resterne er lidt større. Feks gamle æbler eller gulerødder. Så trækker jeg en snor igennem og hænger det op . Så skal de arbejde lidt for det.
Mvh Laila

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2014, 08:27 »
Enig med Mommark.. Giver selvfølgelig kun madrester om morgenen, men så plejer det også at være væk sidst på eftermiddagen :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2014, 08:37 »
de køkkenrester der ikke har været kogt/stegt bliver hakket herhjemme. På den måde spiser hønsene faktisk alt, og rimelig hurtigt. Jeg vil hellere hakke det end og skulle samle det op i hønsegården igen
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2014, 21:53 »
Mine gider ikke rigtig gulerodsskræller, bladselleri og hele æbler/pærer, så jeg kan godt finde på enten at rive det eller koge det til noget mos-agtigt, hvis jeg har meget. Men tilberedte aftensmadrester som pasta, kød, ris får de bar som det er, med mindre der er store stykker, så skærer jeg det lidt ud, for at kunne fordele det. Rotter kan ikke komme ind i vores gård, så der står det på jorden og så får de som regel ikke mere end, at de får spist det samme dag. Salat, grønkål og den slags er et kæmpe hit uanset størrelse og brød er de også ret vilde med