Hej Sanne. Jeg syntes også, at der er mange forskellige meninger her på forum til at blive forvirret af. Dog er jeg på mit lille år som moskusændeholder og forumlæser kommet frem til, at det skyldes, at de er netop meget nemme dyr, som trives i forskellige faciliteter. Så hvis du læser om dem og desuden har noget føling med fjerkræhold pga dine høns, kan det næppe gå helt galt.
Halm er helt fint som underlag, hvis du har gammelt hø, er det lige så fint. Mange bruger også groft savsmuld, som i komposteret tilstand giver fremragende pottemuld, dog må det ikke bruges til ællinger, der kan forveksle det med mad og kvæler dem.
Godbidder: mine kommer løbende, når jeg har den tomme skål i hånden, som de normalt får korn i og kommer gerne ind til kornlageret, hvor kattene egentlig får deres mad.
Jeg har købt 60 cm højt hegn med 10 x 10 cm masker i 50 m-ruller i Jem & Fix, som jeg bruger til at holde dem ud af grøntsagshaven med og lukke dem i ind i forhaven med. De kan godt flyve over, men skal have en god grund til det.
Om de skal stækkes, må du vel prøve dig frem til. De flyver efter tilvænningsperioden (hos mig ca 14 dage) vist ikke væk, men måske synes du, at de flyver for meget rundt.
Ang hus: man kan vist gøre, som du har beskrevet. Men et hus gør dem ikke stor tjeneste, det skulle kun være for beskyttelse fra ræven. Min kæreste har bygget et hus til mine, som de ALDRIG bruger. Også i den stiveste blæst fortrækker de at presse sig mod jorden langs grøftebredden imellem nogle træer. De vil dog gerne have læ, og jeg håber at de vil bruge deres trekantshus (lavet af tre engangspaller) til redekasse.
Som dig selv er jeg heller ikke meget for at være tvunget til at lukke dem ud tidligt om morgenen. Min løsning var at have en rævesikker gård, som er stor nok til, at de kan gå der også uden at blive lukket ud i et par dage, f eks hvis jeg er væk i nogle dage. Man kan sikkert også kombinere denne løsning med den automatiske hønselem, da mine fint går ind i gården, når det bliver mørkt.
Mine går frit også når jeg ikke er hjemme.