Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt nybegynder i ændehold - en masse spørgsmål  (Læst 8228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sanne123

• Passiv bruger
Helt nybegynder i ændehold - en masse spørgsmål
« Dato: 17 Februar , 2014, 15:00 »
Jeg har længe ønsket mig et sæt moskus ænder (1,2), men det er en stor beslutning for mig at starte op med et nyt dyrehold. Jeg har forsøgt at læse en del på nettet, men jeg synes svarene nogle gange går i øst og vest… Så nu håber jeg på lidt hjælp her, selvom I nok har svaret på det meste en del gange før. Håber I bærer over med mig.

Jeg vil gerne have et lille hus til dem, når de kan sove om natten i sikkerhed, men hvordan sikre jeg at de også går ind og sover? Er det noget med at blive ved med at flytte dem hver aften i en periode indtil de lærer det selv?

Jeg elsker min åben/lukke automatiske lem til mine høns, så jeg ikke er afhængig af at skulle ud og lukke lågen inden mørket. Når ænderne først har lært at gå ind, så er der vel intet til hindrer for at anvende samme metode?

Havde regnet med at bruge halm i huset –  Er der noget andet, som er mere smart?

Ænder skal jo have vand, og jeg havde tænkt på en børnesandkasse som graves ned i jorden, hvordan holder I det rent, så det ikke skal fyldes helt op hver dag? Er der andre og bedre ideer? Bliver det for lidt?

Jeg tænker at lave to huse – et til det faste par og et til slagteænderne – hvis jeg har et kuld på ca. 20 ællinger vil en børnesandkasse med vand så også være nok til dem?

Skal moskusænder have vingeren klippet eller bliver de hjemme efter en tilvænningsperiode?

Hvor højt et hegn skal de have? Hvis jeg kan nøjes med et mindre hegn sat fast med jernpæle, så kan jeg jo flytte rundt på det efterhånden som græsset bliver spist.

Spiser I egentlig æggene, eller er det blot til slagteællinger?

Her på matriklen kan jeg få den mest generte hønsedame til at spise af hånden, hvis jeg har solskikkekerner eller friske majs, men hvad elsker ænder?

Kan jeg lade dem gå frit på grunden når jeg er hjemme – går de selv hjem ligesom høns?

Jeg har jord nok. Glæder mig meget til at høre nogle svar, om end jeg ikke selv har mulighed for at være ved computeren hele tiden, blot hvis jeg ikke svare på beskeder hurtigt.
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline misssophie

• Passiv bruger
Sv: Helt nybegynder i ændehold - en masse spørgsmål
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2014, 17:39 »
jeg kan fortælle lidt om hvordan vi holder vores moskusænder.
vi har haft moskusænder i 2 år,- og de er meget nemme at have,- alle bekymringer blev gjort til skamme.
vi har et lille hus lavet af paller med isoring og låg,- som står inde i et hus på ca 8 m2. derfra er der adgang til en andegård som er lukket,- også på toppen.

normalt lukkes de ud og går frit,- de går selv ind før mørkets frembrud, så de er gode til at passe på sig selv. vi har intet problem med at lade dem gå frit med katte og heste,- selvom vi ikke er hjemme
nogen gange flyver de en runde over vores folde,- men aldrig længere væk end ca 50 meter.
de går helst sammen med vores heste  på folden,- og har adgang til en lille vandhul (læs: vandpyt...) samt et badekar.

vandet i deres badekar bliver ret hurtigt beskidt,- og vi får ondt i ryggen af at tømme det hele tiden, for at gøre rent og udskifte vandet.
løsningen er at købe et brugt brusekar/bundkar til en brusekabine på den blå avis,- og nedfælde det i en plade.
pladen står på et stativ, således at det er hævet over jorden. ænderne kan bade,- og når vi skal tømme det trækker vi bundproppen, og eftersom der er påsat slange på afløbet, kan vi lade vandet løbe udenfor andegården.

vi bruger halm til vores ænder,- og deres æg bruger vi til flere ting, fx bagning.
de elsker dræbersnegle så meget at vi efterhånden ikke har flere,- og de kommer gerne hen og hjælper med at tage orm mm når man graver i køkkenhaven.det kan blive ret tamme og er nogle fantastiske personligheder.
vi har dog haft nogle ænder som ikke var vænnet til dræbersnegle fra små,- og de blev aldrig helt vilde med snegle.

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2014, 17:43 »
Tusind tak, skønt du tog tid til at svare på mit lange indlæg!

Hvad gør du mon om vinteren mht adgang til vand?

Jeg har ikke problemer med snegle, det har bare været en drøm længe med ænder :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline Ari

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2014, 00:51 »
Hej Sanne. Jeg syntes også, at der er mange forskellige meninger her på forum til at blive forvirret af. Dog er jeg på mit lille år som moskusændeholder og forumlæser kommet frem til, at det skyldes, at de er netop meget nemme dyr, som trives i forskellige faciliteter. Så hvis du læser om dem og desuden har noget føling med fjerkræhold pga dine høns, kan det næppe gå helt galt.

Halm er helt fint som underlag, hvis du har gammelt hø, er det lige så fint. Mange bruger også groft savsmuld, som i komposteret tilstand giver fremragende pottemuld, dog må det ikke bruges til ællinger, der kan forveksle det med mad og kvæler dem.

Godbidder: mine kommer løbende, når jeg har den tomme skål i hånden, som de normalt får korn i og kommer gerne ind til kornlageret, hvor kattene egentlig får deres mad.

Jeg har købt 60 cm højt hegn med 10 x 10 cm masker i 50 m-ruller i Jem & Fix, som jeg bruger til at holde dem ud af grøntsagshaven med og lukke dem i ind i forhaven med. De kan godt flyve over,  men skal have en god grund til det.
Om de skal stækkes, må du vel prøve dig frem til. De flyver efter tilvænningsperioden (hos mig ca 14 dage) vist ikke væk, men måske synes du, at de flyver for meget rundt.

Ang hus: man kan vist gøre, som du har beskrevet. Men et hus gør dem ikke stor tjeneste,  det skulle kun være for beskyttelse fra ræven. Min kæreste har bygget et hus til mine,  som de ALDRIG bruger. Også i den stiveste blæst fortrækker de at presse sig mod jorden langs grøftebredden imellem nogle træer. De vil dog gerne have læ,  og jeg håber at de vil bruge deres trekantshus (lavet af tre engangspaller) til redekasse.

Som dig selv er jeg heller ikke meget for at være tvunget til at lukke dem ud tidligt om morgenen. Min løsning var at have en rævesikker gård, som er stor nok til, at de kan gå der også uden at blive lukket ud i et par dage,  f eks hvis jeg er væk i nogle dage. Man kan sikkert også kombinere denne løsning med den automatiske hønselem, da mine fint går ind i gården, når det bliver mørkt.

Mine går frit også når jeg ikke er hjemme.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ari

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2014, 01:07 »
Lige en mere ting, som næsten fortjener en tråd for sig selv: både jeg og en veninde har erfaret, at en flytning satte reproduktionstrangen i stå i flere måneder hos nyindkøbte ænder. Dvs ænderne lagde ikke nogen æg, og andrikken ville ikke parre dem, selvom de ellers så ud til at hygge sig. Ved mine var jeg bange for,  at det skyldtes manglende fodring (mine fik kun det, de selv kunne finde,  inkl masser af snegle),  men hendes fik decideret æglægningsfoder.

Er der andre, som har erfaringer med dette?

For i dette tilfælde kan du ikke nødvendigvis regne med selv at få ællinger i år.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Kathrine

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2014, 11:23 »
Jeg kan varmt anbefale dig at læse "Storey's guide to raising ducks" (den nye udgave).
Der er desværre ikke så meget ande-info på dansk, men ovenstående bog indeholder alt hvad hjertet må begære angående andehold.

Offline misssophie

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2014, 12:45 »
helt enig i at det er en god ide med en andegård der er rævesikker,- så kan de være der hvis man selv er væk alle de lyse timer.

vi bruger en opvaskebalje til vand,- den står oveni halmen, og skiftes 2 gange i døgnet hvis det er hård vinter.
indtil videre har vi kun skiftet en gang i døgnet denne vinter...

vores ænder er ikke stækkede,- det er der ingen grund til da de er meget lokale, og helst ikke går og flyver ret langt væk (læs: ca 50 meter)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2014, 13:43 »
Jeg har 1,2 moskusænder, de er sjove og rimelig tamme. Jeg elsker deres æg og spiser dem meget gerne som spejlæg, hvis de da gider at lægge nogen.. Min gamle and er meget ynglevillig og går pt og leder efter et sted, den kan danne rede (jeg har opstillet et lille skrukhus i haven, som den finder ganske interessant). De får det samme som hønsene,mig de bliver lukket ind på samme måde som hønsene..hønsene går dog selv ind, ænderne skal lige gennes forsigtigt ind, da de VIL blive ude. Når tusmørket og duggen falder, kommer regnormene op i græsset og ænderne æææælsker at gå rundt natten lang og guffe disse, men både mår og ræv hersker her, så den går ikke! Ænderne har en børnesandkasse stående på jorden med to fliser ved siden af til at komme op og ned, denne bliver tømt ca hver anden dag, og hver dag, når det er sommer. Om vinteren har de kun en spand, så de kan skylle hoved og øjne, den bliver tømt to gange dagligt. God fornøjelse..moskusænder er vidunderlige :)
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2014, 21:21 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ChristianKj

• Passiv bruger
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2014, 14:48 »
Her hos os, der har mine ænder flere andegårde jeg kan lukke af - den bliver dog kun lukket af hvis jeg er væk længere tid, eller der er ællinger eller nye beboere på matriklen. Ellers så går de frit på grunden og enkelte steder i byen. De to af dem er meget lokale og holder sig kun til matriklen - mens de to andre de tager sig en morgenvandring hver morgen igennem landsbyenbyen :-)

De har et hus som de troligt sidder i hver aften lige inden mørkets frembrud - ænderne bagerst og andrik forrest til at beslytte :) Jeg er nede og lukke hver aften. De får vand i spande/baljer rundt om på grunden. Det skiftes efter behov og fyldes op efter behov. De har i vinterhalvåret en større sø nederst i haven som de kan bruge - men det gør de stort set aldrig.

De har tidligere lagt deres æg i huset, men også ude på grunden. Jeg vil egentligt helst have de lægger deres æg på grunden og ligger der og ruger. De er fantastisk til at lege houdini og det skal være mit postulat at de er bedst i sikkerhed under rugning hvis de selv får lov til at styre det ude i naturen.

De ligger på halm i huset og det virker de vældigt glade for :)

Jeg har ikke brugt deres æg endnu - de skal bare udruge alle dem de kan komme til :)
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2014, 21:26 »
Forresten vil mine frygteligt gerne flyve..faktisk fløj min unge and to gader længere væk forleden dag og tog en gåtur på fortovet.. (Vi bor i en stor landsby med mega meget trafik, så det var knap så godt), da min genbo fik nys om, at min and gik rundt derovre, forsøgte hun at få fat i den.. Den fløj direkte hjem i haven! Så der er ingen tvivl om, at de ved, hvor de bor..men hunde, store katte mv, dét er jeg altså lidt bange for ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling