Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er der planter høns IKKE æder udover snerler og brændenælder?  (Læst 14348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
De store træer og de gamle rhododendron er snart det eneste tilbage i hønsehaven........... jorden er ellers helt bar og alle div. buske stammet op af hønsenæb.

Jeg havde egentligt drømt om flere bærbuske i hønseafdelingen- de har kun lidt ribs og solbær nu+ blomme-, æble-, og pæretræer. Vi savner stikkelsbærgrød og flere ribs og solbær. Jeg bruger ikke net over bærbuske og tidligere har der været nok til os selv og havens vilde fugle- også af blåbær. Af de sidstnævnte har jeg kun amerikanske tilbage- de små ægte danske er nu gravet op af hønsefødder ::) (jeg var ikke i den del af haven i den værste regnperiode)

Hvad gør I andre med f.eks. tulipaner og andre løgplanter?
Er det realistisk at regne med vækst i bærbuske uden hegn?
Pruktion af grøntsager kommer jo nok til at skulle foregå i forhaven i år- uden adgang for høns en periode, men hvordan er det nu med kartofler?
Hvordan dyrker I andre selv krydderurter med høns i haven? Persille, både bred og kruset, + spinat er noget af det vi bruger mest- det er både dyrt og kedeligt hos købmanden og svært at finde økologisk herovre...... de sydlandske kan jeg godt bruge i tørret form, men har dog nogle zinkbaljer til formålet i højsommeren- hvor højt skal de op?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Er der planter høns IKKE æder udover snerler og brændenælder?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2014, 12:08 »

Er det realistisk at regne med vækst i bærbuske uden hegn?
Pruktion af grøntsager kommer jo nok til at skulle foregå i forhaven i år- uden adgang for høns en periode, men hvordan er det nu med kartofler?
Hvordan dyrker I andre selv krydderurter med høns i haven?  men har dog nogle zinkbaljer til formålet i højsommeren- hvor højt skal de op?

Det er vist forskelligt, hvor hårde hønsene er ved bærbuske osv. Her hos os bliver der nippet lidt til de nederste bær på buskene, men ellers venter man med at spise bær, til vi høster sammen.

Mine staudebede er hegnet ind.
Urtehave med især salat til hønsene er i forhaven, indtil væksterne er store nok til at blive serveret.....ellers kommer der intet ud af det.

He he...har du ISA'er skal persille osv nok 2,5 m. op i luften, hvis du vil have det i fred.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2014, 16:05 »
Her er hegnet af mod køkkenhaven. Skal dog have indhegnet den også ,så hønsene kan gå der udenfor sæsonen. Jeg er også lidt nervøs for nogle af blomsterbedene her i foråret. Især hostabedet som er et af hønsenes favoritopholdssteder. Overvejer et flytbart hegn af rionet - lidt pænere end tentorstålpæle og grønt plastichegn.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2014, 16:53 »
Hmmn....... tak for svar  :)

Jeg håber jo lidt at mine krybeklokkeblomster under gigantroserne pibler frem igen- de havde "lært" at kravle over en halv m. op i rosenstammerne, men nu hvor de normalt ville være kommet frem, er jorden helt bar  :o De var ca. 6 år gamle....... Lader de rabarber komme frem? Vi plejer at have 5 forskellige sorter omkring dammen...........

Nå men så må det jo blive hegn både her og der + en masse låger. Og mere begrænset udgang..........  :-\

p.s. der var en tråd om hurtigtvoksende græs- jeg kan ikke finde den igen. Nogen der kan hjælpe? Hvis de alligevel skal begrænses i areal en overgang, kan jeg jo ligesågodt prøve at dyrke noget kun til dem...............
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2014, 17:27 »
Her hos os står man på spring for at æde de fine, spæde spirer af rabarber, men når jeg at få de spirende planter hegnet ind, så lader hønsene rabarberplanterne med blade være resten af sæsonen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2014, 17:52 »
Jeg tror også det er værst her i starten af foråret med alle de friske spirer. Jeg gad dog godt at hønsene ville grave nogle scillaløg (stavning?)op. Må med mellemrum grave trillebørfulde af løg op for at de ikke skal kvæle de andre planter.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2014, 17:54 »
 ::) Hold da op- jeg havde ikke rigtig regnet med rabarber også. Der er godt nok ikke de sædvanlige spirer, men man prøver jo at beavare optimismen... Her har jeg høstet forår/forsommer alt efter sort og derefter ladet dem blomstre  :-* Nå men de må jo så graves op og flyttes. De er bare helt vildt statelige og smukke i fuld stok  /o

Hvad med pæoner? Jeg har to indenfor hønsehaven med kæmpestore dobbeltblomstrende, velduftende eksemplarer..... de er også "ret gamle", og plejer at stikke op nu med biitesmå mørkerøde skud blandt perlehyasintherne???? Alle er bare sort jord nu. :'( Nogle af dem plejer altså at reagere med blot en lille temperaturforhøjelse- sidste år ret sent...............  ;)

Jeg har vist lettere forårskuller ligesom hønsene og hundende- men et eller andet sted er der altså billeder i min mappe af billeder fra midt-februar af de omtaltalte spirer...............
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2014, 18:21 »
Pæoner har jeg held til at få hønsene til at holde sig fra - måske fordi jeg venter med at klippe sidste års 'tørre pinde' væk, indtil de nye spirer har fået en vis højde og ikke længere kan jokkes ned af en flok fjer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2014, 20:05 »
Høstanemonerne har mine høns endnu ikke givet sig i kast med. Jeg lader de visnede stængler blive, indtil næste generation er godt på vej.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2014, 20:53 »
Bonderøven sætter spande over rabarber for tidlig høst. Måske også en måde at beskytte planterne. Jeg har også pæoner- hvis man nu skærer stort hul i bunden af en spand og sætter nogle tentorstålpæle på kryds ned igennem for at holde spanden. Jeg tænker lige højt! Smukt er det næppe.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2014, 08:02 »
 ;D Tak for jeres gode råd, og det er vist godt min mand først kommer hjem fra skibet hen i maj........ Det bliver da vist en underlig have at se på :o

Høstannemoner har jeg ikke haft før- det må prøves........

Skovjordbærene, akelejerne, kornblomster og valmuer kommer nok heller ikke frem igen- det er lidt trist med valmuerne. De mange forskellige frø havde jeg fået af en gammel nu afdød ven. Han havde samlet dem gennem hele sit liv, og jeg var jo helt oppe at køre over endelig at have fået høns igen og tænkte slet ikke på dem :(  Akelejefrøene var også fra en nu afdød ven- der var 8-9 forskellige hist og pist.........

Uanset bliver hønsene altså ikke spærret inde i en lille gård, som de gamle var. Deres glæde ved at smutte rundt og rode i det hele smitter, og det syn kan man jo nyde hele året rundt <.

Hvad med liljekonvaller? Jeg har/(havde?) et helt tæppe syd for dammen..........
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2014, 08:21 »

Hvad med liljekonvaller? Jeg har/(havde?) et helt tæppe syd for dammen..........

liljekonvaller er en af de vel giftigste vækster vi har, så dem skal hønsene meget gerne holde sig fra :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 18 Februar , 2014, 09:29 »
Mine høns går ikke i krydderurterne. Så dem kan man godt have i fred. (Salvie, sar, mynter, løvstikke, rosmarin, m.m.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Februar , 2014, 09:34 »
De stod der stadig sidste år, så jeg håber at hønsene instiktivt lader dem være........ igen
Jeg lavede en tråd dengang vi fik de første høns ang. giftige planter- vi har også et par takshække, hvor den ene er bærbærende.
Flere af de svar, jeg fik, gik i retning af naturligt fravalg for overlevelse!  :) Det håber jeg selvfølgelig er rigtigt! Alle mine overvintrene høns har gået på "tæppet" frem til efteråret  ;) Min bekymring går mere på den første spiring. Konvallerne kommer sådan lidt pludseligt igang over få dage, og det er jo små, sprøde, lysegrønne blade, der dukker frem/op..................... ::)

p.s. Nu skrev Henriette i mellemtiden  :) Jeg er glad for det med løvstikkerne- de bor nemlig også i hønsehaven.........
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 18 Februar , 2014, 12:46 »
Måske du kan være heldig at finde småplanter du kan grave op og flytte til et sikkert sted. Eller flyt noget af jorden, måske du er heldig at det stadig indeholder frø  . Kender godt det med at planter har en historie- en tjørn fra en kanotur, hvidløg fra en kollega, min mors løvefod osv. Her spiser hønsene taksbær og fingerbøl uden problemer. Vist noget med af fuglene har en beskyttelse mod giften og planten skal jo have spredt sine frø med deres hjælp. Det nederste af vores have er en slags skov/vildnis med et dække af liljekonvaller. Hønsene har ikke adgang endnu, men det skal de da have på et tidspunkt- når jeg får taget mig sammen til at hegne det.