Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: urhøns, en race/hybrid?  (Læst 9695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
urhøns, en race/hybrid?
« Dato: 14 Februar , 2014, 22:39 »
findes der en race/hybrid der hedder urhøne/urhøns?
de skulle efter sigende have blå ben og ligge blå æg?

så vidt jeg ved er det kun araucana der ligger blå æg.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ncj

• Bruger
Sv: urhøns, en race/hybrid?
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2014, 22:47 »
En urhøne er i familie med tjuren,som lever i det nordlige Skandinavien,den lægger ikke blå æg,såvidt jeg ved ,og har vist heller ikke blå ben.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2014, 22:50 »
De oprindelige høns (som man vel kan kalde ur-høns) , altså stamfædrene og mødrene til vores dages høns er Bankivahøns. (De findes i mange zoo´er). De danske landhøns ligner dem ret meget.
Ur-dværge er dværghøns som ikke findes i tilsvarende stor race, men der er der jo mange forskellige racer dværge at vælge imellem.
Blå ben... jeg tænker La Bresse.
Blå æg... araucana og engelsk araucana.
Men urhøns med blå æg og blå ben har jeg ikke hørt om. Er der en ekspert der kan melde ind???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2014, 23:11 »
Urhøns er helt klart en race, men det er en vild fugleart.

Og Niels Christian (ncj) har helt ret.

Jeg ser ikke behov for at kalde på eksperter. Det kan Googles http://da.wikipedia.org/wiki/Urfugl.
Jeg mener dog at jeg for et par år siden så artikler om at man igen havde observeret urfugle i Jylland. Det kan sikkert også Googles.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2014, 23:13 »
he he tænkte nok jeres svar var sådan.  :) grunden til jeg spørger er at min veninde er blevet tilbudt "urhøns" med blå ben der ligger blå æg. jeg siger til hende at det kun er araucana der ligger blå æg, men sælger siger de hedder urhøns.(det fik hun ihvertfald at vide da hun købte dem  ::))
farver vides ikke endnu, men der sendes billeder i morgen som jeg er ret spændt på at se.

de skulle efter sælgers udsagn minde om danske landhøns, dog vidst lidt mindre i størrelse.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2014, 23:17 »
det er netop også kun denne vilde ur fugl der dukker op når jeg googler. derfor min undren at en kan have sådanne høns i haven, som jo gerne skulle minde om danske landhøns, dog uden jeg kender farven.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2014, 23:42 »
min veninde er blevet tilbudt "urhøns"

Stavefejl forekommer indimellem i salgsannocer. Mon der skulle stå ''burhøns''?  *g
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2014, 23:47 »
det er rigtigt  :) dog er disse fra fjern familie og ikke fra en salgs annonce.
jeg tror det er danske landhøns de har for når jeg ser billeder ser benene grå/blå/sorte ud. og for uerfarne hønseholdere kan det nok blive til blå ben  :) men hvor de blå æg så kommer ind i billedet kan jeg ikke greje.

hvis de er mixet med en araucana eller engelsk araucana kan ægene så se blå ud?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2014, 00:22 »
hvis de er mixet med en araucana eller engelsk araucana kan ægene så se blå ud?

Jeg bliver svar skyldig i det spørgsmål. Jeg ved at mix af Maran og Araucana giver militærgrønne æg. Men hvad der måtte komme af et mix af landhøns og Araucana kan jeg ikke hjælpe med. Men jeg er, næsten, sikker på at andre herinde har erfaring med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2014, 09:12 »
Tror ikke sælger har meget forstand på hvad han snakker om...

Blå ben = Lé bressé
Blå æg = araucana og skyldes en genfejl der gør at galdefarven går i æggeskallen.

Og urhøns lægger hvide æg...

http://da.wikipedia.org/wiki/Urfugl

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2014, 17:00 »
Hvis man blander en race der lægger hvide æg med en der lægger turkisblå æg vil æggene blive turkisblå, måske en lille smugle lysere.

Hvis man blander en race der lægger cremefarvede æg med de turkisblå får man meget lysegrønne eller hvide æg med et grønligt skær alt efter farveintensiteten.

Det bedste ville nok være et billedede for at kunne hjælpe med en bestemmelse af dem.

Har hørt nogle bruge ordret "urhøns" om nogle høns fra en ø hvor de har gået isoleret i flere år uden nyt blod og der lægger flere af dem grønne til turkisblå æg plus der er en stor variation i dem lige fra meget Araucanapræget til den engelske model og til vildhønsene(landhønseform), men disse ser man kun nogle få af i England og vidst også Holland. I USA er der nogle flere der gør i dem, men de bliver stadig beregnet som utrolig sjældne.

Urhøns har jeg også hørt folk bruge om junglehønsene, men det hænger ikke lige sammen med din beskrivelse af dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2014, 19:36 »
nå jeg modtog jo billeder i dag. både af høns og et æg. og kan da sige de hverken er det ene eller det andet. de kunne minde om mange racer/blandinger. de har enkeltkam og nogle høner havde hvide øreskiver, men så var de sorte/ hvide eller anden farve. de lignede hverken danske landhøns eller araucana. æg var ret lyse blå grønne. vil skyde på nogle grønlæggere eller mix af en slags.  selv om min veninde fortalte det altså ikke kunne være urhøns da de ikke fandtes så tror jeg ikke det fes ind hos hønseholderen. hun var/er vidst stadig overbevist om det er en sjælden race de har  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2014, 21:09 »
Jamen folk kalder nogen gange deres høns for det mærkeligste eller høns i det hele taget.

Eks. hørt på en P.R udstilling som Sydhavsøernes Fjerkræ Klub havde lidt høns med på. To damer står og kigge på 1,1 Dværg Wyandot i farven sølv sort/randet og den ene siger " Det der, det er altså Perlehøns".......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2014, 21:41 »
he he Lene. ja de kan måske godt ses som at have en form for store "perler" i fjerdragten  ;D

ja nogle stoler også desværre for meget på hvad de får at vide fra sælgere de køber hønsene af. nogle sælger sikkert i god tro på hvad deres høns er for race, mens andre decideret bevidst fortæller de er ren racet og udemærket godt ved de ikke er.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2014, 22:11 »
Grænsen mellem snyd og uvidenhed kan nogen gange være meget hårfin. ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub