Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan orpingtoner have fjer på benene  (Læst 13364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TuT

• Gæst
Kan orpingtoner have fjer på benene
« Dato: 12 Februar , 2014, 20:50 »
Hej
Jeg har købt 10 orpington kyllinger, hvor jeg har opdaget t nogle at kyllingerne har dun på benene. Kloge hoveder siger at hvis de først har dun kommer der også fjer, men kan orpingtoner godt have fjer på benene eller er jeg blevet snydt?

På forhånd tak! /o

Offline lonekær

• Passiv bruger
Sv: Kan orpingtoner have fjer på benene
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2014, 20:56 »
Uden at være klog på det, vil jeg gætte på at de ikke er helt racerene
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2014, 20:56 »
Nej Orpington har ikke fjer på benene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

TuT

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2014, 11:51 »
Krydser finger for at det går væk og der ingen fjer kommer ;)

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Februar , 2014, 12:06 »
De første høns vi havde var købt som Orpington, men de fleste havde fjer på benene og de blev heller ikke helt så store som forventet. Følte mig en overgang ret snydt, men de var jo nogle søde havehøns alligevel, så gjorde ikke noget ved det.....
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

TuT

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2014, 13:51 »
De første høns vi havde var købt som Orpington, men de fleste havde fjer på benene og de blev heller ikke helt så store som forventet. Følte mig en overgang ret snydt, men de var jo nogle søde havehøns alligevel, så gjorde ikke noget ved det.....

Jeg er heller ikke personen der går til udstillinger med mine høns, men syntes bare det er en skam, at jeg har kigget efter de perfekte høns siden jul da mine rugeæg ikke blev til noget. Jeg er typen der helst vil have racerene høns selvom det bare er have høns, men nu hvor jeg jo har fået knyttet et bånd til dem siger det mig ikke så meget mere, er mest træt af tanken om at jeg er blevet snydt.... /d

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2014, 14:39 »
Hej TuT & mange andre!!!!
Orpingtons og mange andre kan godt have fjer/dun på løb,det er en arv fra meget tidligere parringer,da racen blev lavet,det er uønsket,så når der bliver avlet videre på disse dyr,så vælg dem med fjer fra.
til udstillings brug kan de godt bruges,man skal bare huske at fjerne dun og fjer på løb-husk også at kontrollere imellem tæerne,der kan der også sidde nogle dun,hvis dommeren ser dem er der et stort O på dommer kortet.
vh bjarne m 

TuT

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2014, 17:44 »
Hej TuT & mange andre!!!!
Orpingtons og mange andre kan godt have fjer/dun på løb,det er en arv fra meget tidligere parringer,da racen blev lavet,det er uønsket,så når der bliver avlet videre på disse dyr,så vælg dem med fjer fra.
til udstillings brug kan de godt bruges,man skal bare huske at fjerne dun og fjer på løb-husk også at kontrollere imellem tæerne,der kan der også sidde nogle dun,hvis dommeren ser dem er der et stort O på dommer kortet.
vh bjarne m 
Tusinde tak!
Rart at vide at jeg ikke er blevet snydt alligevel /o
Er orpingtoner med fjer på benene sjældne?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2014, 18:15 »
Prøv at lægge et billede eller to op så kompetente folk kan bedømme dine høns. Hvis de både er små og har fjer på benene ville jeg da føle mig snydt. Men det er selvfølgelig søde høns alligevel.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2014, 18:56 »
Nej det er ikke sjældent at orpingtons har fjer/dun på løb-det gælder også andre store racer som har bl.a brahma-croad og/eller langshan blandt deres forfædre.
vh bjarne m

TuT

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2014, 19:07 »
Prøv at lægge et billede eller to op så kompetente folk kan bedømme dine høns. Hvis de både er små og har fjer på benene ville jeg da føle mig snydt. Men det er selvfølgelig søde høns alligevel.

Min computer vil ikke samarbejde når det gælder overførsel af billeder....

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2014, 19:26 »
Som Bjarne nævner så falder der i Orpington avl dyr ud i rigtig mange stammer med små dun/fjer på løb og tæer.  Og de skal huskes at fjernes på udstillingsdyr, da det selvfølgelig afstedkommer et stort 0 point.  Rigtig mange af de Orpington - også de højt bedømte - som man ser på udstillinger har uden tvivl fået fjernet små dun/fjer på løb og tæer.
Jeg købte en rigtig fin og højt bedømt Orpington hane engang på LU, og efter nogle uger groede der nogle små fjer ud på den løb.  Det betød ikke så meget da den typemæssig er kanon god. Dog skal problemet noteres, og man skal ikke bruge avlsdyr i næste generation med samme problem.
Men igen, det er meget almindeligt.

TuT

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2014, 19:30 »
Kan fjerene godt bare fjernes? :o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2014, 19:34 »
Kan fjerene godt bare fjernes? :o

Ja, det SKAL de hvis der skal udstilles.

NB: vi taler altså KUN om enkelte små dun/fjer på løb/tæer. Intet med mange store fjer, altså som om det var foden på en dårlig Kochin :) med tynd fodbefjering.

TuT

• Gæst
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2014, 19:37 »
Her er der et smalt stykke hele vejen ned ad begge ben, men kun på 2 af 10 kyllinger...