Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvide felter i halefjer på Maran  (Læst 7546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ladyhawk

• Passiv bruger
  • Livet er kort - spil Bridge :)
hvide felter i halefjer på Maran
« Dato: 12 Februar , 2014, 11:44 »
Hej alle

Den ene af vores flotte marandamer har fået nogle hvide felter i halefjerene. Jeg troede umiddelbart at det var en genetisk ting, men læste så i anden anledning om en gråkrage, der også havde hvide felter i fjerene. Der mente ornitologen, at det var fordi kragen ikke havde fået nok næring.
Vi fodrer hver dag med en kornblanding. Derudover har alle hønsene adgang til æglægningsfoder samt hvad de kan finde i haven af godbidder. Vi supplerer selvfølgelig med grønt fra køkkenet, sommetider også ost og kød.
Hvad tænker I? Hun er ellers en stor og flot høne, der lægger sine 6 æg om ugen??
Hvis hun er fejlnæret, skal vi jo finde en anden blanding eller gøre noget andet??

Mange hilsner

Sus
Kærlig hilsen fra en glad mad-mor til en dejlig mellempudel: VooDoo samt 2.7: Bianca (maran), Klara (auracana/maran), Lille Pigen (dværgwyandot), Grevinden (smuk, stor dame, husker ikke racen), Røde (smuk, stor, rødbrun dame, husker ikke racen), Baronessen, (maran), frk Fin (dv. wyandot/auracan - fuldstændigt sort), Klaranetten, Klaras lillesøster, Gonzales hane, der begyndte at gale før han var 6 uger. (perlegrå auracana)  og Fagotten (tidligere frk Uheldig, til "hun begyndte at gale) (dv. wyandot/auracana

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hvide felter i halefjer på Maran
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2014, 11:54 »
Jeg oplever det samme. Jeg overtog sidste sommer en maranpige, som havde en hvid spids i en enkelt halefjer. Efter fældning i efteråret har hun iført sig en fin Chanel model med hvide fjer i den sorte fodbefjering og hvide fjer på undersiden af begge vinger. Mine høns for helt sikkert alle de næringsstoffer, de har brug for - og der er rigelig af den meget varierede mad

....men hvorfor de hvide fjer i dragten...det ved jeg ikke. Her hos os betyder det ikke noget og jeg synes min Chanelpige er meget smuk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ladyhawk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2014, 12:05 »
Tak Helle

Det er skam heller ikke fordi jeg ikke kan lide farverne ;) Blot bekyring for, om vores høns mangler noget i foderet......???
Men det kan vel også være en maranting??

Hilsen

Sus
Kærlig hilsen fra en glad mad-mor til en dejlig mellempudel: VooDoo samt 2.7: Bianca (maran), Klara (auracana/maran), Lille Pigen (dværgwyandot), Grevinden (smuk, stor dame, husker ikke racen), Røde (smuk, stor, rødbrun dame, husker ikke racen), Baronessen, (maran), frk Fin (dv. wyandot/auracan - fuldstændigt sort), Klaranetten, Klaras lillesøster, Gonzales hane, der begyndte at gale før han var 6 uger. (perlegrå auracana)  og Fagotten (tidligere frk Uheldig, til "hun begyndte at gale) (dv. wyandot/auracana

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2014, 12:07 »
Det kan være at den ikke er helt ren i farven, men den kan også være at den har haft coccidiose som kylling.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2014, 12:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbet H

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2014, 12:37 »
Jeg har oplevet det samme med en maran høne, hun havde intet hvidt før fældning, men har efter fældning hvide markeringer. De andre høner som er søskende fra samme udrugning er stadig uden hvidt. Kan er enkelt kylling have været smittet?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2014, 12:54 »
Kyllinger/høns kan godt rammes mere eller mindre af sygdom, selvom de er i familie eller går sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbet H

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2014, 13:02 »
Det var rart at høre,jeg overvejede at tage at tage hende ud af avl da jeg troede det var genetisk. tak

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2014, 15:08 »
Det kan da også være en farvefejl. F.eks. bliver dyr som har hvide pletter mere og mere hvide med alderen. Og den har jo heller ikke en god kobberfarve i halskraven.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2014, 06:52 »
Min dejlige hane Gustav, render rundt med sådan en hvid plet for øjeblikket. Han får ihvertfald nok af alt, så jeg tror det er en mutation i fjeren.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2014, 08:49 »
Mine to sort kobber maran damer på nu 2 år, fik samme lyse kanter som ses på høne billedet herover, men først efter fældningen her i efteråret.
Jeg havde en kylling i det kuld med coccidiose og behandlede alle mine dyr dengang.
Kan det virkelig vise sig 1 1/2 år senere?
Er de sunde og raske?
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2014, 08:58 Fra frydensberg »
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2014, 08:54 »
Det passer jo meget godt at det først viser sig ved næste fældning og dernæst mere og mere efter hver fældning.

Men det kan jo både være en genetisk farvefejl, som også bliver mere markant med årene eller fordi de som små har været angrebet af coccidiose.

Hvis hønsene æder, drikker, er livlige og lægger æg. Så vil jeg tro at de er raske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ladyhawk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2014, 12:35 »
Tak alle

vi går ud fra at hun er sund og rask :) og så kan hun jo have været syg som kylling, det er ikke til at vide, da vi købte dem som 10-ugers små kyllinger :) Men da så alle flotte og meget sunde ud :)
Endnu engang tak for hjælpen :)