Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs sammen med hønsene omkring havedammen?  (Læst 9703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Gæs sammen med hønsene omkring havedammen?
« Dato: 09 Februar , 2014, 14:30 »
Kan man tillade sig at anskaffe et par gæs med kun en lille dam og ikke så meget græs??

Vi har kun en alm. villahave, og hønsene ser ud til at have spist det meste af plænen- MED rødder  ::) Jeg vil have nemt ved at hente frisk græsafklip fra naboerne i sæsonen, men er det ok?

Hvis vi tætner dammen med ny dug, er der ca. 2000L. Er det nok? Hønsene drikker af den- hvad med evt. afføring fra gæssene? De vilde gæs jeg har set, har jo været i områder med meget vand...........

Vi havde vildænder på mellemlanding et par år- vandet blev lidt grønt og suppeagtigt og først klart igen nogle uger efter, at de var fløjet videre...... haletudserne klarede sig fint uanset- salamanderne også. Jeg savner frøer i haven og vil gerne have repareret dammen uanset- spiser hønsene og evt. gæs af haletudserne? Hvad med de små føer, når de hopper rundt i haven?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Gæs sammen med hønsene omkring havedammen?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2014, 14:47 »
Høns spiser frøer. Og jeg ved ikke om haletudser kan overleve i sådan en gang lortevand... ;) Så om du kan få det hele, altså både frøer og gæs og høns i skøn forening er nok et spørgsmål. Men jeg havde et hold gæslinger der gik frit i haven i sommers. De gik slet ikke i havedammen. Men er du klar over hvor meget græs sådan nogle gæs spiser? Jeg har en have på godt 2500 m2, og jeg slog slet ikke græs hele sommeren. Det klarede mine 5 gæs helt uden problemer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2014, 15:04 »
Tak for svar  :) - det med græsset/altså fornuftigt, naturligt foder var min største bekymring....

Min mand har lige korrigeret mig og fortalt er der er 5 kubikmeter vand i vores dam uden lækager  :P Hvor mange liter det er, ved jeg ikke............

Min morfar havde gæs, og jeg sad med dem i skødet som barn  :laugh: Hans første gås vraltede ned for at hente min mor fra skole hver dag- ca. 1,5 km  :-* Hvis ikke min morfar åbnede lågen i muren, fløj hun da bare over  ;D

Jeg vil KUN have dyr, der kan fodres med god samvittighed og under "rimelige forhold", så her på matriklen kommer der så ikke gæs- MEGA ØV!
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2014, 15:20 »
Overvejer om jeg skal have gæs næste år... De var lidt besværlige, men for dælan hvor var det dejligt at slippe for at slå græs.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kathrine

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2014, 15:28 »
Ang. vandet i dammen, så kan I jo evt. overveje filtersystem på dammen. Dem til koi-damme er dyre, men hamrende effektive.
Svanegæs er ofte ikke lige så hårde ved terrænet.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2014, 16:06 »
Gæs uden græs er lidt noget skidt. Selv om gæs sagtens kan leve af købt foder, så har de det bedst, når de får lov til at beskæftige sig med græsning. De kommer meget nemt til at kede sig, hvis der ikke er grønt at hive i. Og gæs, der keder sig, laver nemt ulykker - de pifter cykler, gnaver i træer og hærger i det hele taget alt, hvad de kan finde på.

Dammen lyder ellers fin - fem kubikmeter er 5.000 liter, og det er rigtig, rigtig fint til et par gæs. Og som Kathrine skriver, kan vandet holdes temmelig rent med et godt filtersystem.

Jeg har filter i min 2.000-liters gåsedam om sommeren, og vandet er i hvert fald rent nok til, at frøerne invaderer. Det gav lidt problemer for et par år siden, da kåde hanfrøer forsøgte at parre sig med gåsens fødder. Nuj, hvor blev den bange. Jeg endte med at måtte tømme dammen og genhuse nogle-og-tredive frøer rundt omkring i damme i lokalområdet. Gåsen gik helt i panikangst, bare den så en frø. Gæs er vegetarer, så de spiser hverken insekter eller padder.

Et par små ænder kunne være et alternativ til gæs - de er ikke så afhængige af græs. Men de spiser til gengæld alt, hvad de finder af levende i vandet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2014, 18:12 »
Men der er en anden ting og det er at der desværre i dagens Danmark er en lovgivning om at svømmefugle ikke må gå sammen med hønsefugle pga. svømmefugle kan være raske smittebærere af fugleinfluenza.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2014, 18:45 »
Overvejer om jeg skal have gæs næste år... De var lidt besværlige, men for dælan hvor var det dejligt at slippe for at slå græs.
Gæs er da ikke besværglige, mine 3 par bliver bare lukket ud på deres indhegning om dagen og lukket ind hver deres rum om natten. Og de går selv ind i hver deres rum og ruger. Det enste foder de får er byg og græs  /o

Men de har osse meget plads samt de går også i hver deres ende af indhegningen så snart de bliver lukket ud :)
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2014, 18:48 Fra Karensminde »
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2014, 19:05 »
Problemet var såmænd ikke at lukke dem ind eller ud. Min have er endda åben næsten hele veje rundt og kun spærret af en enkelt tråd hegn (ko-marker rundt omkring), og de forlod den aldrig. Problemet er indeplads. Jeg har faktisk ikke et rum til dem om natten.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2014, 19:59 »
Problemet var såmænd ikke at lukke dem ind eller ud. Min have er endda åben næsten hele veje rundt og kun spærret af en enkelt tråd hegn (ko-marker rundt omkring), og de forlod den aldrig. Problemet er indeplads. Jeg har faktisk ikke et rum til dem om natten.
Når ja så er det et problem :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2014, 10:54 »
Ja du skal måske bare "nøjes" med hønsene - for de må ikke gå sammen med hverken ænder eller gæs (eller der skal vælges imellem dem).

Gæs der ikke har mulighed for at gå frit og græsse kan sammenlignes med burhøns/skrabe høns og det er der forhåbentlig ingen af os "hoppy avlere" der ønsker da vi jo har dyrene fordi vi holder af dem. Gåsen kan sammenlignes med et får - det er nok de færreste der tænker på at have dem gående i haven.

Har man bare en alm græsplæne skal man også være klar over hvor meget de skider!!!! det er ikke sikkert man gider vade i gåselort hele tiden.
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2014, 11:15 »
 :) Dejligt med så mange svar! Men ja, tanken er opgivet......... jeg er jo også helt vild med hønsene  *p

Vi har ikke filter i dammen uanset- den fik ret hurtigt en naturlig surhedsgrad via klynerne i kanten. De mange planter har sikkert også været med til at rense vandet efter andebesøg  ::) Mange har kigget en ekstra gang på det klare vand og spurgt om filter......... med udelukkende regvand i klarer den åbenbart at rense sig selv!? Jeg er spændt på, om hønsene ligefrem tager bad sammen med de vilde fugle, når der er blevet lidt varmere. Begge maraner og Agerhønen er observeret med "nedsænket krop" nogle gange ifbm alm. drikketår- de nyder tydeligt både støv- og vandbad  :laugh: Alle andre holder fødderne på tør jord og læner/strækker sig efter en tår vand.
www.DFfR.dk