Gæs uden græs er lidt noget skidt. Selv om gæs sagtens kan leve af købt foder, så har de det bedst, når de får lov til at beskæftige sig med græsning. De kommer meget nemt til at kede sig, hvis der ikke er grønt at hive i. Og gæs, der keder sig, laver nemt ulykker - de pifter cykler, gnaver i træer og hærger i det hele taget alt, hvad de kan finde på.
Dammen lyder ellers fin - fem kubikmeter er 5.000 liter, og det er rigtig, rigtig fint til et par gæs. Og som Kathrine skriver, kan vandet holdes temmelig rent med et godt filtersystem.
Jeg har filter i min 2.000-liters gåsedam om sommeren, og vandet er i hvert fald rent nok til, at frøerne invaderer. Det gav lidt problemer for et par år siden, da kåde hanfrøer forsøgte at parre sig med gåsens fødder. Nuj, hvor blev den bange. Jeg endte med at måtte tømme dammen og genhuse nogle-og-tredive frøer rundt omkring i damme i lokalområdet. Gåsen gik helt i panikangst, bare den så en frø. Gæs er vegetarer, så de spiser hverken insekter eller padder.
Et par små ænder kunne være et alternativ til gæs - de er ikke så afhængige af græs. Men de spiser til gengæld alt, hvad de finder af levende i vandet.