Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Holdbarhed på Fuld a Pep?  (Læst 7851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

• Bruger
Holdbarhed på Fuld a Pep?
« Dato: 05 Februar , 2014, 13:29 »
Er der nogen der kender den maksimale holdbarhed på Fuld a Pep?

Overvejer at købe en lidt større mængde hjem, men det dur jo ikke, hvis det når at blive for gammelt.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Holdbarhed på Fuld a Pep?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2014, 16:04 »
Jeg mener at det er 3 måneder fra produktionsdato at færdigt foder kan holde sig. Men hvis ikke der er taget hul på det er det måske længere tid. For det er jo luften som tager livet af det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2014, 23:13 »
Hvis det er til 3-4 mdr du tænker at købe hjem til, ville jeg ikke være bekymret for det lige nu. Foderpiller holder sig væsentligt længere om vinteren, pga den lave temperatur, hvis det opbevares tørt. Man kan jo altid prøve at lugte til det. Hvis det lugter friskt, kan det godt anvendes selvom datoen på sækken er overskredet.
Om sommeren kan der gå mider i foderet, fordi det er for varmt. Så får sækken et lyserødt skær udenpå, lugter muggent, og kan absolut ikke anvendes til foder.
Hvis du vil købe så store partier hjem, så du har til 5-6 måneder, ville jeg gøre det i slutningen af oktober, når temperaturen bliver lavere.
1.5 New Hampshire

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2014, 23:31 »
Er der nogen der kender den maksimale holdbarhed på Fuld a Pep?

Det vil afhænge meget af hvordan det opbevares.
Mvh
Erik Andersen

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2014, 05:53 »
Mange tak for jeres svar. :)

Jeg har sådan set mulighed for at opbevare det forholdsvist køligt i vores udebygninger, men jeg tror ikke jeg tør købe til mere end de 3-4 mdr.

Det er jo så desværre ikke ret meget men pyt. Hellere give lidt mere for sækkene end at risikere dyrenes helbred eller bare at skulle smide foder ud. Hønsene er i mit liv en instans, der tildels også hjælper med at regulere vores overforbrug, så at stå med alt for meget foder giver ikke meget mening i min verden. Vi smider stort set ikke mad ud, fordi vi giver hønsene, det vi ikke kan nå at spise (eller hunden) og samtidigt har reduceret vores indkøb af mad. Det er rigtigt dejligt og så er de jo samtidigt nogle fantastiske væsner og især nu hvor de er begyndt at lægge æg ;-)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2014, 07:12 »
Mener at holdbarhed fra produktionsdato er 6 mdr. (fik ikke lige kigget helt præcist), men man kan jo risikere, at det "ikke er helt nyt", når man køber det
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2014, 07:35 »
Det er rigtigt, men de (Hjallerup Maskinforretning) vil bestille det hjem til mig så det er helt friskt. Måske jeg bare skulle spørge dem efter holdbarheden ;-D
Det er bare lettere at spørge her inde, når man har et ekspertpanel ved hånden kontra en tilfældig sælger, som jo kan finde på at sige hvad som helst :)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2014, 11:38 »
Holdbarheden er 6 mdr. på Fuld a Pep :)
Og afhænger selvfølgelig af opbevaringen som der nævnes.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2014, 15:19 »
Det kan holde længe efter sidste holdbarheds dato. Så længe det er opbevaret korrekt. Tørt og ikke for varmt.
det første der "forsvinder" er vitaminerne. De er meget flygtige. Det er derfor ar der er sidste holdbarhedsdato og derfor at foderet helst skal opbevares i beholder med låg efter åbning af sækken. De kan ikke garantere for vitamin indholdet efter sidste salgsdato.
men selve foderet burde ikke fejle noget. Men brug altid din næse, syn og sunde fornuft.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2014, 22:01 »
Det kan holde længe efter sidste holdbarheds dato. Så længe det er opbevaret korrekt. Tørt og ikke for varmt.
det første der "forsvinder" er vitaminerne. De er meget flygtige. Det er derfor ar der er sidste holdbarhedsdato og derfor at foderet helst skal opbevares i beholder med låg efter åbning af sækken. De kan ikke garantere for vitamin indholdet efter sidste salgsdato.
men selve foderet burde ikke fejle noget. Men brug altid din næse, syn og sunde fornuft.

Opbevaret i en fodertønde med tætsluttende låg og spændebånd forhindres at skadedyr, som insekter, samt gnavere (selvfølgelig også skadedyr, men på en lidt anden måde) kommer til foderet. Det skulle også gerne være med til forlænge holdbarheden af foderet.
Mvh
Erik Andersen