Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maskinudrugning af moskusande-æg  (Læst 8201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Maskinudrugning af moskusande-æg
« Dato: 21 Marts , 2009, 21:11 »
Har fået 15 moskusandeæg, som jeg har lagt i rugemaskinen. Prøver at følge Susanne Hansens metode, så håber vi det lykkes. Spændende... gad vide om de rapper i stedet for at pippe før de klækker  :) hvis de altså når så langt.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2009, 22:35 »
Har nu lyst dem (11 dage), og der er i hvert fald liv i 11 af dem, de sidste er jeg noget i tvivl om, men de får lov at ligge til næste gang jeg lyser om en uges tid. Krydser fingre for at det lykkes  :)
Mvh Marianne

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2009, 01:05 »
Ja de rapper nok ikke for det gør Moskusænder jo ikke !!

Jeg prøver også lige at lægge nogle Moskus æg i rugemaskinen ,men er lidt i tvivl om hvor længe de skal ligge ?? Er der nogen her der ved det . Er det ikke 33 el 34 dage ??

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2009, 05:52 »
Ja de rapper nok ikke for det gør Moskusænder jo ikke !!

Jeg prøver også lige at lægge nogle Moskus æg i rugemaskinen ,men er lidt i tvivl om hvor længe de skal ligge ?? Er der nogen her der ved det . Er det ikke 33 el 34 dage ??

Det er rigtigt at Moskus ænder ikke rapper de hvæser kun, men jeg tror ikke at du skal være bange for at æggene hvæser af dig...  ::)

Udrugning af Moskus æg tager normalt fra 33-36 dage, samme temp. som ved hønseæg.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2009, 06:03 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2009, 07:49 »
Hej
Vedr. 'rapperi' så var det lidt ment som en joke, jeg ved godt de hvæser...  ;D
Mvh Marianne

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2009, 12:29 »
Tak Bjørn .. Samme temp som hønseæg ?? Hvorfor mon det ,det er da andeæg ??

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2009, 16:26 »
Det er rigtigt at Moskus ænder ikke rapper de hvæser kun, men jeg tror ikke at du skal være bange for at æggene hvæser af dig...  ::)

Hehe, sidder næsten altid med et smil på, når jeg læser et indlæg fra dig! :D

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2009, 17:13 »
Tak Bjørn .. Samme temp som hønseæg ?? Hvorfor mon det ,det er da andeæg ??

Hej Hovedskov.

Jeg går ud fra at du har kikket i Ruge-vejledningen fra America-Thisted ! De foreskriver en rugetemperatur gældene for Hønseæg på 99-100°F = 37,5-37,9°C, for Andeæg foreskriver de en temperatur på 99°F = 37,2°C de første 21 dage, derefter 100°F = 37,9°C resten af rugetiden...
Men i praksis har det ingen betydning da temperatur forskellen er så lille... De nævnte temperature er for motor-rugere... for fladrugere er temperaturen 2° Fahrenheit el. 1°Celcius højere, da der ikke er luftcirkulation i maskinen.

Helt forvirret bliver man så når man læser på mange udenlandske hjemmesider, at på de fleste store Rugerier ruger de ved 99,5°F = 37,5°C og klækker ved 99°F = 37,2°C med et godt resultat...

Et Svensk link om rugetider, man kan se at forskellen ikke er så stor, om det er hønseæg el. andeæg.

http://medlem.spray.se/groneholm/tempguide.htm

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Maskinudrugning af moskusande-æg
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2009, 23:33 »
Ja jeg har kigget der ,men jeg plejer at ruge Rouenæg på 100f. og det er gået fint og det sætter jeg også hønseæggene på . Det kunne jo godt være at Moskus var noget særligt !!