Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye syge høns- Luftvejsproblem (halsorm eller forkølelse)  (Læst 19072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
Prøver lige at skrive et nyt indlæg.. i håb om det hele kommer med, så det til at forstå :laugh:

Jeg bliver nemlig logget af siden og mister hele min historie her i dette forum :o??

Vil bare så gerne dele min historie, i håb om svar...om jeg handler korrekt eller råd der kunne hjælpe i sidste øjeblik? efter jeg fik købt syge høns ::) Hvilket jeg blev gjort opmærksom på, inden handel! TYPISK MIG...Ved godt man ikke køber syg dyr og slet ikke som førstegangs hønseejer :police: Men nu har jeg dem hjemme *h og jeg er så glade for dem *b "familien Brahma" en blå hane og høne (par) og en ung høne i splash. Parret, de to blå er skidt...eller meget skidt? ved ikke om jeg er pylret ? hvor hårførende høns er.

Nååh...Til sagens kerne.
-Mine 2 nye høns, strækker halsen samtid med de gaber. ER det halsorm? eller forkølelse? De nyser og hoster. Der er ingen slim ved næbet eller øjenbetændelse at se?de 2 syge drikke og spiser meget lidt, har ikke set det..men går ud fra de kun indtager meget lidt.

Kun 1 høne er frisk, ung hønen smagere på alt hvad jeg tilbyder-
Tørret brændenælder, mynte,salvie og hvidløg. Som jeg har blandet i noget blød kost til de 2 syge. Kamillevand med hvidløg. fuldfoder og masser af grønt..i håb om at vægge appetit hos de syge (ingen bedering)

Da jeg kom hjem fra job i dag, kunne jeg ikke holde tanken ud- Syge høns i nye omgivelser og mig, som rendende ud og ind...Pisse stresset for dem! Hvilket optrapper sygdomsforløbet.

Så jeg fik ringet til min dyrlæge. Fortalte ham om situationen og mine drømme høns !a  Han vil hjælpe mig med 1 ting- Behandling for halsorm (ud fra min historie) Men kun denne ene gang... simpelthen fordi der ikke bare gives ud  til diverse behandlinger uden en undersøgelse. Men fordi det kun var 3 stk.. så kun denne gang. Hvis det ikke hjælper må jeg indse de muligvis dør for mig <W  synes de ser for skidt ud til at overleve mm jeg når at få dem "indlagt" hos dyrlægebesøg... Hvilket jeg ikke ser det unormale i. Jeg holder høns, som jeg har holdt hest og hunde! for underholdning,beskæftigelsen og hyggens skyld og skal det gå lige op må jeg jo også handle.... Hvor langt vil i selv gå? Jeg har den holdning at et dyr uanset art..skal have en værdig behandling inde man afliver. Så jeg tog mit ansvar, for alvor på mig i dag. Hønsene er flyttet ind i mit bryggers !n (isolation) De har fået en seng at ligge i alle 3. Og så er resten fri gulv (klinker) Skal de have en pind? Alt hvad jeg har tilbudt i deres hønsehus er ikke brugt. De har bare sovet/stået på gulvet?

Sikke en start, hvilket jeg på sin vis kunne havde valgt fra og få nogle andre...
Men hønsene kom fra samme stald og selvom de ikke så syge ud, kunne de jo være smittet ::) Så skulle bare ikke havde købt nogle overhoved. Får det skidt, for så heller lade dem være syge i vante omgivelser! Nej nej..jeg skulle købe nu og her  /d

Jeg lyder som en der ikke egner sig til at holde høns eller så det fordi jeg tager det så meget mere seriøst, end hvad jeg umiddelbart havde forstillet mig inden køb. Og ved slet ikke om dette indlæg er til at give svar på..af gode råd?

En ting er sikker, har lært og fundet ud af så meget på så kort tid. Hvad jeg ønsker og kræver, både af mig selv og hønsene! Håber min flytning giver lidt mere varme og ro...ikke mindst at de kommer sig? kan jeg gøre mere? Nyder selskabet når vi skal på toilettet..vi får en sluder for en sladder  ;D en lærerig en af slagsen !
Hygge avler af rentracet*Stor Brahma*

"Når forandringens vinde blæser, så vil nogen bygge læhegn, mens andre bygger vindmøller"

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Sv: Nye syge høns- Luftvejsproblem (halsorm eller forkølelse)
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2014, 21:01 »
Hver er du kærlig over for dine høns. Det er rørende.
Hvis de har halsrørsorm, så få dem undersøgt hos dyrlæge, bare den ene af dem og får den rette medicin. Det kostede mig ca. 400,- sidste år for mikroskopiundersøgelse og medicin.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2014, 21:16 »
Få hentet den medicin hos dyrlægen i morgen og giv behandlingen straks - det kunne meget vel lyde som luftvejsorm. Hønsene har svært ved at trække vejret .. bliver udmattede og mister appetitten.

Nu sover de forhåbentlig, men prøv at få lidt druesukkervand i dem i morgen - det kan give lidt enerig, indtil medicinen forhåbentlig virker.

Godt at du har taget dem ind, så de ikke skal bruge deres sparsomme kræfter på at holde varmen. De behøver ikke have en pind - du har jo lavet nogle fine senge til dem ;)

Det er ledt at have syge høns...eller andre dyr. Personligt er jeg ikke bleg for at tage "hønens første sygedag" når jeg har en syg høne.
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2014, 21:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2014, 21:18 »
mine høns har også været igennem slem sygdom, kort efter ankomsten af ny hane. (ved ikke om det hænger sammen)

mine snottede, rallede når de trak vejret, fik indimellem kort øjenbetændelse. den ene hostede/snottede blodigt slim op. de stod med åben mund for at gispe efter vejret.

jeg har før haft en hane med luftrørsorm og syntes slet ikke det minder om dette. her er det kun en gaben/strækken hals der viser sig. slet ikke alt det andet.

jeg valgte at mine blev i deres omgivelser. de fik dagligt en masse hønseguf tilsat urte pencil. det fik de i en god uges tid og de kom sig ret hurtigt. forløbet fra de var friske til de var meget dårlige til de var friske igen gik ret stærkt syntes jeg.

men rigtig dumt at købe syge dyr, som du jo selv ved.

men super du gør noget ved det  /o

håber du finder en løsning.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2014, 16:12 »
Så der kommet behandling til dem. Noget mod luftvejs orm, som skal drysses/blandes i maden. Men for søren da...De vil ikke noget overhoved og nu er alle 3 syge. Fråden begynder at ses om næbet. Klart nok når de sådan hiver efter vejret. Hvad fanden gør jeg så. Undskyld min banden.... Har prøvet at kaste maden hen til dem...i håb om de så registrere min bevægelse og ser det mad..men de kommer ikke længere...Jo den ene, friske af de 3..som osse er begyndt... har nippet 1-2 gange til min medicin fode, men så for hun en form for anfald og nærmest brokker sig...har prøvet med alt nu. Er de levende i morgen så hedder det dyrlæge. ØV ØV ØV..sikke en hård start på det her hønseri :(

"Når forandringens vinde blæser, så vil nogen bygge læhegn, mens andre bygger vindmøller"

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2014, 16:15 »
er det godt at tvinge noget i dem...tænker på vand?

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2014, 17:33 »
Druesukker vand eller bare vand er vist en god ide

Jeg fik noget der skulle sprøjtes ind i næbet på dem.. Det virkede lidt som overgreb på den syge høne.
Håber de er i bedring i morgen.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2014, 18:55 »
Jeg synes ikke det lyder som halsorm, med al den snot og rallen. Snarere som en alvorlig luftvejsinfektion. Det er nok snarere antibiotika du skal have fat i. Prøv at ringe til Hårlev Dyreklinik i morgen ml 8-9 og snak med dyrlægen Bjarne. Han ved meget om høns/fugle.

Man kan godt både tvangsfodre og -vande høns. Og det er faktisk vigtigt at de får lidt at støtte sig på.
Jeg plejer at åbne næbbet ved at hive i hagelappen :) og så sprøjte væske ind med en 5 ml engangssprøjte (kan fås på apoteket). Forsigtigt og gerne lidt op mod 'ganen', så hønen ikke 'drukner'.
Som foder blander jeg lidt hønseguf (se opskrift andetsteds) og ruller små havregrynskugler på størrelse med store ærter, som jeg lægger ind bagest på tungen. Ikke for langt ind så den risikerer at ryge i luftrøret, og ikke for langt ude,  for så spytter de den bare ud - men lige dér hvor de automatisk synker den.
Begge dele kræver lidt øvelse - og nogle høns er bare for genstridige :-/

Er der varme i gulvet hvor de er nu? Ellers vil en arkitektlampe med en gammeldags glødepære være god at give lidt ekstra varme med.

Maja1981 - det lyder desværre rigtig meget som ILT, som dine høns har haft. Det blodige slim sammen med øjenbetændelse er meget kendetegnende. Vær opmærksom på at dine høns vil være raske smittebærere resten af deres dage. Det betyder, at du helst ikke må sælge levende dyr fremover, da de så vil sprede smitten - medmindre køber vaccinerer mod ILT.
ILT er en meget alvorlig virus, som kan ramme MEGET hårdere end du har oplevet.
Min flok blev ramt i 2006, også via ny hane. Jeg mistede 25%, hvilket var heldigt, da det siges at op til 75 % kan dø. Valgte at beholde resten men har ikke siden solgt levende høns, og skal jeg have nye dyr i flokken køber jeg rugeæg.

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2014, 18:56 »
Jeg synes ikke det lyder som halsorm, med al den snot og rallen. Snarere som en alvorlig luftvejsinfektion. Det er nok snarere antibiotika du skal have fat i. Prøv at ringe til Hårlev Dyreklinik i morgen ml 8-9 og snak med dyrlægen Bjarne. Han ved meget om høns/fugle.

Man kan godt både tvangsfodre og -vande høns. Og det er faktisk vigtigt at de får lidt at støtte sig på.
Jeg plejer at åbne næbbet ved at hive i hagelappen :) og så sprøjte væske ind med en 5 ml engangssprøjte (kan fås på apoteket). Forsigtigt og gerne lidt op mod 'ganen', så hønen ikke 'drukner'.
Som foder blander jeg lidt hønseguf (se opskrift andetsteds) og ruller små havregrynskugler på størrelse med store ærter, som jeg lægger ind bagest på tungen. Ikke for langt ind så den risikerer at ryge i luftrøret, og ikke for langt ude,  for så spytter de den bare ud - men lige dér hvor de automatisk synker den.
Begge dele kræver lidt øvelse - og nogle høns er bare for genstridige :-/

Er der varme i gulvet hvor de er nu? Ellers vil en arkitektlampe med en gammeldags glødepære være god at give lidt ekstra varme med.

Maja1981 - det lyder desværre rigtig meget som ILT, som dine høns har haft. Det blodige slim sammen med øjenbetændelse er meget kendetegnende. Vær opmærksom på at dine høns vil være raske smittebærere resten af deres dage. Det betyder, at du helst ikke må sælge levende dyr fremover, da de så vil sprede smitten - medmindre køber vaccinerer mod ILT.
Min flok blev ramt i 2006, også via ny hane. Jeg mistede 25%, hvilket var heldigt, da det siges at op til 75 % kan dø. Valgte at beholde resten men har ikke siden solgt levende høns, og skal jeg have nye dyr i flokken køber jeg rugeæg.

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2014, 19:13 »
Mette Nygaard...det vil jeg prøve med vand, tror jeg er for ny i det her til at tvangsfodre? men tør da godt prøve, 1000 tak for rådne. Dem tager jeg til mig og prøver mig frem. Synes heller ikke det jeg kan finde på nettet om halsorm, men ILT har jeg læst om og synes bare lige pludselig mine høns kunne fejle alt hvad jeg læser om... Tror dyrlægen skal indover.  Jeg vil med glæde ringe til Hårlev (Bjarne) i morgen..igen 1000 tak.

......og så døde den ene høne :´(

Men min hane og sidste høne har spist havregryn i vand <3<3<3...det eneste der hitter.

Nu står jeg med 3 kg hønsefuldfoder hvori der er blandet medicin i (luftvejs orme middel) efter dyrlægens opskrift. Det kan ikke bruges nu, hvor de er så udmattet... HÅBER dyrlægen vil give mig en lille ny kur til at blande i havregrynet. Min næste plan er at lave en"overgangs blanding" så de kommer roligt tilbage på fuldfoderet. Og finde ud af hvordan,hvornår jeg føre dem tilbage i hønsehuset.. Men tør næsten ikke håbe så langt.

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2014, 19:17 »
ps. der er ikke gulvvarme..men har en gløde radiator jeg har haft sat til. ellers putter de bare i en isoleret rede pt. 

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2014, 19:36 »
Jeg tror også på en alvorlig infektion nu - du må til dyrlæge i morgen, hvis de sidste to skal have en chance for at overleve. Hvis du rniger til Hårlev, skal dyrlægen der til at sende antibiotika (hvis han vil) og dine syge fjer kan ikke vente flere dage på at medicinen kommer frem.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2014, 00:27 »
Tak..ja de kommer af sted i morgen. Selvom jeg har haft en god oplevelse med bedring i dag...

Er der en forening man kan blive medlem af, så man i samråd med klubbens dyrlæge kan indgå i en vaccine/ behandlings ordning. jeg må bare bruge min heste/hundedyrlæge i morgen. Hvordan gør i med flere/mange høns. ift vacciner og behandlinger..?

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2014, 00:40 »
overså dette svar :)

-Maja1981 - det lyder desværre rigtig meget som ILT, som dine høns har haft. Det blodige slim sammen med øjenbetændelse er meget kendetegnende. Vær opmærksom på at dine høns vil være raske smittebærere resten af deres dage. Det betyder, at du helst ikke må sælge levende dyr fremover, da de så vil sprede smitten - medmindre køber vaccinerer mod ILT.

[/quote]

Offline høneMutti

• Passiv bruger
  • Brahma mutti <3