Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukker to og to?  (Læst 1488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaStormy

• Bruger
Skrukker to og to?
« Dato: 26 Januar , 2014, 10:23 »
Jeg har 6 høner hvoraf de 4 er skruk.
De har ligget på æg to og to.
Dvs mine to dværg Wyandotter har ligget ved siden af hinanden med 5 cm mellemrum i et hul i halmstakken på hver deres æg. De har altid været tæt knyttet da de blev købt samme sted som hønniker og er de eneste dotter jeg har.
De to dværg kochin ligger sammen i en kattetransportkasse. De deles mere om æggene og skiftes til at ligge inderst og æggene skifter også plads. De to er også købt sammen hos en avler.

Den første dværgwyandot fik 3 kyllinger ud af det og er kommet i et 110 x 60 cm hjemmelavet bur fra da jeg havde tropefugle. Buret står inde hos de andre høns, der dagligt har adgang til at gå frit.

Jeg har mange katte og tør på ingen måde have dværgkyllinger gående frit før de har en vis størrelse.

I løbet af 1-2 uger vil æggene hos først den anden wyandot og derefter de to kochins klække.

Jeg har ikke lige 3 bure mere.

Kan jeg prøve at putte den anden wyandot ind til den første med alle deres kyllinger med ca en uges aldersforskel? Her til morgen var den rugende ude for at spise og var henne og hilse på søsteren og hendes kyllinger og sagde en masse hyggelyde til dem.

Kan jeg lade de to kochin gå sammen med deres fælles flok kyllinger hvis der ellers klækker nogen?

Pga kattene skal der et sikkert bur til med overdækning. Normalt er der meget fredelig sameksistens, men det er nogen meget "naturlige" katte og dværgkyllinger ligner altså snacks. Skrukken skal ikke være uopmærksom et øjeblik og de skal jo da frem for at spise.

Mvh Tina

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
Sv: Skrukker to og to?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2014, 10:30 »
Vi har gjort det med fin succes med vores orpington sidste år  :)
Der var vist ca. en uges aldersforskel på kyllingerne.

Dejligt med kyllinger  <L
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline TinaStormy

• Bruger
Sv: Skrukker to og to?
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2014, 15:13 »
Tak for svaret. Det lyder godt. Da jeg ville flytte skrukken og de nye kyllinger fra halmstakken startede jeg med at tage skrukken og de små pilede straks ind under mosters skørter. Jeg må jo prøve at holde lidt øje i starten selvfølgelig.

Mvh Tina