Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mudderæg, hjælp.  (Læst 3606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marcella

• Passiv bruger
Mudderæg, hjælp.
« Dato: 24 Januar , 2014, 18:15 »
Hej Forum ;D.
Efter en laaang >:( periode med regn, er meget af haven godt mudret. Det har givet en del snavsede æg, der dels er lagt ude, og dem i redekassen er der blevet tråt på med beskidte fødder..
Kan jeg vaske æg uden det går ud over holdbarheden?  Og hvordan gør jeg?
Kh Marcella :). ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mudderæg, hjælp.
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2014, 18:32 »
Vent med at vaske dem til lige inden de skal bruges. Hvis du vasker dem straks de er samlet nedsætter du holdbarheden på dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2014, 20:14 »
Tak Henriette Hall :D
Det var en rengøring der ikke påvirkede holdbarheden jeg efterlyste.
Mine genboer og naboer får 6 æg hver uge, som tak for godt naboskab.
Dog er jeg ked af at forære snavsede æg væk, syntes noget af den lækre luksusfølelse forsvinder.
Jeg kan godt klare hvis i skrupgriner af mig, men jeg ser det lidt som en halvvissen blomst.
Sart ::), tja måske ???.
Kh Marcella :).

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2014, 20:45 »
Ja jeg har godt nok også altid lært at æg ikke må vaskes, da det sænker holdbarheden. Men da vi får flere æg end vi selv kan spise, bliver nogle solgt/givet væk. Næsten alle æg bliver vasket, jeg vil ikke have snavsede æg i bakker.
En dag kom der en der har købt æg flere gange, spurte hvor længe æggene kunne holde sig. Jeg mener at når de opbevares ved 10-15 grader kan de fint holde sig i 45 dage.
Han fortalte at han skrev dato på bakken når han købte dem, nu havde han lige brugt det sidste æg i bakken og det var fint, men det var godt nok 3 mdr.
Så hvor længe skal æg holde sig? Husk æg må ifølge EU ikke opbevares under 10 grader, altså ikke i kold køleskab. I Spanien (og nok også mange andre lande) står æg i forretningen altid på hylder, ikke i køleskab.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2014, 20:46 »
rengør dem under vandhanen , kuldslået vand og en grydesvamp, det bruger  vi og vi har aldrig fået dårlige æg,  så ligger de lige og tører inden de kammmer rene i køleskabet

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2014, 20:01 »
Jeg har fået at vide man ikke må vaske dem, før de skal bruges. Noget med at man ødelægger skallen og evt. salmonella kan trænge ind... ? Min kone bliver helt hysterisk hvis et æg er vådt/bliver vådt, inden det skal bruges.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2014, 00:43 »
Man kan hos Amerika Thisted købe noget vaskepulver til deres æggevaskemaskine men det fungere fint til håndvask også. Man skyller kortvarigt æggene i sæbeopløsningen og lader dem efterfølgende ligge og lufttørre på et klæde. Sæbeopløsningen skulle dels virke til at rense og dels til efterfølgende at gendanne en beskyttende hinde på skallen.
Med venlig hilsen Heidi

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2014, 09:23 »
Jeg plejer at tage et stykke smørelærred (MEGET fint sandpapir) og lige kører hen over æggene.