Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mudder i hønsegården  (Læst 8803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Svras

• Passiv bruger
mudder i hønsegården
« Dato: 23 Januar , 2014, 19:20 »
Det er min første vinter med høns og der er meget mudder i hønsegården. Dette er meget irriterende når der skal hentes æg. Er der nogen der ved hvad der kan gøres?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: mudder i hønsegården
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2014, 19:35 »
Det er heller ikke godt for hønsene konstant at gå i vådt og koldt mudder.

Du kan sprede en balle halm i gården - det er også dejlig beskæftigelse for hønsene at rode i.

Jeg har en dejlig overdækket hønsegård, som altid er tør og også klar til hønsebade i vådt vejr - til gengæld ligner min græsplæne snart en opkørt motorcross bane
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2014, 19:51 »
Jeg vil grave mine hønsegårde op når foråret kommer. Lægge et ordentlig  drænlag af sten med sand ovenpå.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Tinggaard

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2014, 19:53 »
Vi havde samme problem på trods af at vi har halmballer liggende og halvdelen af hønsegården er overdækket.
Vi vendte derfor jorden og stak huller overalt med en greb. Derefter smed vi et par halmballer ind og nu er gården igen tør, hønsene har ikke våde fødder og æggene er heller ikke pladret til  ;)

Offline Svras

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2014, 19:56 »
hvad med flis? er der nogen der har erfaring med det?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2014, 23:20 »
Det er min første vinter med høns og der er meget mudder i hønsegården. Dette er meget irriterende når der skal hentes æg. Er der nogen der ved hvad der kan gøres?

Jeg er ikke sikker på at jeg helt har forstået spørgsmålet.
Er det fordi hønsene slæber mudder (på fødderne) med ind og sviner redekasserne og de æg de lægger der?
Mvh
Erik Andersen

Offline Svras

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2014, 23:53 »
Jo hønsene mudre æggene og jeg er træt af meget mudrede gummistøvler.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2014, 00:01 »
Hønsene mudrer æggene har jeg forstået. Men de slæber vel ikke så meget mudder ind i hønsehuset at du ligefrem får beskidte/mudrede gummistøvler af at gå i hønsehuset for at samle æg?

Hvis det faktisk er tilfældet tror jeg at du har behov for en eller anden form for dræn i hønsegården.

Min hønsegård er ikke overdækket. Den er pillet fuldstændig ned til den bare jord, men det giver stadig ikke mudder i redekasser, og stort set heller ikke på gulvet i hønsehuset.
Mvh
Erik Andersen

Offline Svras

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2014, 00:41 »
Mit hønsehus og hønsegård er sådan indrettet at jeg skal gennem gården for at komme hen til huset , altså ikke mudder i huset men i hønsegården. Ikke så praktisk en løsning, som skal ændres når det bliver forår  ;)

Offline Charlotte i Tølløse

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Januar , 2014, 12:51 »
Jeg hakker flis af alt overskydende materiale fra beskæringer af hække og træer. Efter en del år er der ganske vist ikke længere særligt højt til nettet over min hønsegård, men bunden i hønsegården er fjedrede og ret porøs, så regn løber igennem. En sidegevinst er, at der er rigtig mange orme og insekter i bunden. Når hønsene keder sig, eller foderet har været kedeligt, kan man muntre dem op bare ved at tage en greb og grave et hul, hvor orme, skolopendre og mere eller mindre spiret kort dukker op. Det gør lykke  ;)

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2014, 15:23 »
jeg har lagt flis i min lille gård, og hos mig virker det fint. det skal lige siges, at der var en del vand og mudder i/på bunden.
og jeg har så gravet et hul midt i gården, ca 50 cm dybt og smidt sten i til lidt dræn.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)