Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fanger jeg ræven..?  (Læst 17595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Hvordan fanger jeg ræven..?
« Dato: 22 Januar , 2014, 09:56 »
Jeg har et seriøst problem med en ræv... den spiser for tiden i snit en høne om dagen... >:(
Fortsætter dette, så er jeg snart hønseløs :'(

Hvad er jeres bedste erfaringer / råd til hvordan jeg fanger ræven?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
Sv: Hvordan fanger jeg ræven..?
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2014, 10:24 »
Tror ikke du fanger ræven!  ;) Men kontakt evt jægerforeningen i jeres område. Måske er der snart rævejagt!
Hold hønsene inde når I ikke er hjemme til at holde øje. Daglige rævebesøg stresser hønsene meget.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2014, 10:31 »
Kender du en bonde, du kan låne en af? Du kan prøve at ringe til de lokale jagtforeninger. Måske kan de hjælpe dig.
Vi har ikke fået taget noget fjerkræ i alle de år, vi har haft en radio stående tændt ved hønsene. Den kører på et program, hvor det hele tiden skifter mellem snak og musik.
Rotterne er ligeglade. Det er en byræv måske også. Det er forsøget værd.  ;)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2014, 11:02 »
Hvis det var mig, ville jeg sætte mig ud i noget varmt tøj med riflen ved hånden og så ellers bare vente på ræven.. Når først den har fundet et spisekammer som dit, så bliver den ved med at komme til der ikke er mere mad til den.
Hvis du bor hvor det ikke er forsvarligt at få den skudt, må du have fat i en rævefælde og se om du kan få den til at gå i den..

De kan blandt andet findes brugt på http://www.dba.dk/sport-og-fritid/jagt-og-fiskeri/jagt/produkt-raevefaelde/
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2014, 12:20 »
Nogle har gode erfaringer med elektrisk hegn rundt om hønsegården. Men det virker bedst som forebyggelse. Jeg tror også, at når først ræven har fået smag for dine høns, vil den sikkert også kunne omgå dette på en listig måde. Ellers er en fælde med en død høne, eller er en købekylling et forsøg værd.
1.5 New Hampshire

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2014, 20:26 »
Elhegn forebygger, men har ræven eller mink fået smag for hønsene så er skydevåben uundværlig. Specielt minken er man nødt til at kunne skyde på stedet ellers tager de dem alle - der er ikke tid til at vente på en jæger.
Sonja

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2014, 22:30 »
Elhegn forebygger, men har ræven eller mink fået smag for hønsene så er skydevåben uundværlig. Specielt minken er man nødt til at kunne skyde på stedet ellers tager de dem alle - der er ikke tid til at vente på en jæger.

Hvis dyret går i en fælde er det jo altså fint nok at kunne tilkalde en jæger når man opdager at dyret er gået i fælden. Husk at en fælde skal tilses to gange i døgnet. Og så må man så vidt jeg husker, ikke fange mår, ræv, osv. i fælder uden jagttegn da det hører under regulering..

Hvis man er nødt til at skyde minken på stedet og ikke har tid til at vente på en jæger, så må man jo tage sig et jagttegn når man anskaffer sig fjerkræ, at have skydevåben uden rette tilladelser er den direkte vej til 12 måneder bag tremmer.. Og så er det nok fandens bøvlet at passe hønsene mens man er væk!
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Januar , 2014, 09:47 »
Hvis dyret går i en fælde er det jo altså fint nok at kunne tilkalde en jæger når man opdager at dyret er gået i fælden. Husk at en fælde skal tilses to gange i døgnet. Og så må man så vidt jeg husker, ikke fange mår, ræv, osv. i fælder uden jagttegn da det hører under regulering..

Hvis man er nødt til at skyde minken på stedet og ikke har tid til at vente på en jæger, så må man jo tage sig et jagttegn når man anskaffer sig fjerkræ, at have skydevåben uden rette tilladelser er den direkte vej til 12 måneder bag tremmer.. Og så er det nok fandens bøvlet at passe hønsene mens man er væk!

Man må gerne skude ræve uden for rævejagtsæsonen, HVIS de er til gene for omgivelserne og der er den, efter loven, hvis den tager fjerkræ, lam ol...

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2014, 09:55 »
Man må gerne skude ræve uden for rævejagtsæsonen, HVIS de er til gene for omgivelserne og der er den, efter loven, hvis den tager fjerkræ, lam ol...

Ja, så er det jo regulering med de regler der hører til. Det jeg lige studsede over før var at den skulle skydes uden at vente på en jæger.. Og det kan man jo dårligt uden skydevåben og uden at overtræde både jagt- og våbenloven med risiko for minimum et år bag tremmer hvis man ikke har jagttegn og våbentilladelse.
0,6 Isa Brown

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2014, 10:11 »
Ja, så er det jo regulering med de regler der hører til. Det jeg lige studsede over før var at den skulle skydes uden at vente på en jæger.. Og det kan man jo dårligt uden skydevåben og uden at overtræde både jagt- og våbenloven med risiko for minimum et år bag tremmer hvis man ikke har jagttegn og våbentilladelse.

Jeg mener bare at de gerne må fanges (af enhver) og skydes (af jæger) uden for sæsonen for rævejagt...
Har ikke nævnt at enhver må skyde den...

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2014, 10:14 »
Jeg mener bare at de gerne må fanges (af enhver) og skydes (af jæger) uden for sæsonen for rævejagt...
Har ikke nævnt at enhver må skyde den...

Hvis man skal følge reglerne til punkt og prikke, så kræver det jagttegn at regulere skadevoldende vildt ved brug af fælde, som jeg læser Bekendtgørelse om vildtskader1 (BEK nr 259 af 25/03/2011)

Men personligt ser jeg ikke noget problem i at folk låner en fælde og fanger møgdyret og så efterfølgende får en jæger til at aflive det, så længe fælden tilses morgen og aften og møgdyret så aflives af en jæger når det er gået i fælden.
0,6 Isa Brown

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Januar , 2014, 10:19 »
Hvis man skal følge reglerne til punkt og prikke, så kræver det jagttegn at regulere skadevoldende vildt ved brug af fælde, som jeg læser Bekendtgørelse om vildtskader1 (BEK nr 259 af 25/03/2011)

Men personligt ser jeg ikke noget problem i at folk låner en fælde og fanger møgdyret og så efterfølgende får en jæger til at aflive det, så længe fælden tilses morgen og aften og møgdyret så aflives af en jæger når det er gået i fælden.

Jeg kender (forstår) det på den måde at jeg (har ikke jagttegn) gerne må fange dyret (har snakket med jagtforening og kommune), men jeg må under ingen onstændigheder aflive dyret eller flytte det...
Havde nemlig samme problem for et halv år siden og ringede i den forbindelse til både kommune og den lokale jagtforening. 
Siger ikke jeg har ret, siger bare at det var sådan jeg fik det forklaret.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 23 Januar , 2014, 11:05 »
Det er vores pligt som dyreholdere at sørge for at de er i sikkerhed, dvs. at før man skyder ræven, så har man et rævesikret anlæg hvor hønsene kan gå i sikkerhed.
Det er heller ikke rigtigt at røven kan finde ud af at omgås strøm om hønsegården.
Hvis strømmen er monteret rigtigt, så går der årevis hvor den bestemt ikke kommer igen.
Jeg havde rævebesøg ved højlys dag, i en periode for en del år siden..
Vi trak strøm om hønsegården i 10 cm 20 cm og 30 cm højde ca 5 cm fra hegnet, der kom aldrig ræv igen, og der var stadig  hul i hegnet flere steder.

Der var også net over så der ikke kunne komme rovfugle ned til kyllingerne.

Ræven er sulten nu, det er koldt og det er sværere at finde føde.
Jeg har lagt 3 hanekyllinger ud til marken og de er ligeså stille sivet væk, men jeg mister ikke høns fra min flok, så modig er en landræv ikke, når der går en stor hund på grunden også, og døren er lukket om natten.

Denne diskussion har vi haft mange gange før, og man kan søge på det og finde mange gode råd.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Januar , 2014, 11:11 »
Det er vores pligt som dyreholdere at sørge for at de er i sikkerhed, dvs. at før man skyder ræven, så har man et rævesikret anlæg hvor hønsene kan gå i sikkerhed.
Det er heller ikke rigtigt at røven kan finde ud af at omgås strøm om hønsegården.
Hvis strømmen er monteret rigtigt, så går der årevis hvor den bestemt ikke kommer igen.
Jeg havde rævebesøg ved højlys dag, i en periode for en del år siden..
Vi trak strøm om hønsegården i 10 cm 20 cm og 30 cm højde ca 5 cm fra hegnet, der kom aldrig ræv igen, og der var stadig  hul i hegnet flere steder.

Der var også net over så der ikke kunne komme rovfugle ned til kyllingerne.

Ræven er sulten nu, det er koldt og det er sværere at finde føde.
Jeg har lagt 3 hanekyllinger ud til marken og de er ligeså stille sivet væk, men jeg mister ikke høns fra min flok, så modig er en landræv ikke, når der går en stor hund på grunden også, og døren er lukket om natten.

Denne diskussion har vi haft mange gange før, og man kan søge på det og finde mange gode råd.

Vi lægger hoved, hals og indvolde ud og vi har heller ikke haft rævebesøg siden, men derfor må man stadig gerne skyde den, hvis den er til gene...

Offline Fru Andersson

• Passiv bruger
    • Visit Læsø
« Svar #14 Dato: 23 Januar , 2014, 11:29 »
- måske kan du finde gode idéer i bogen "Rævejagten"
Sven Nordqvists fantastiske fortælling om dengang Peddersen og Findus fik besøg af ræven. De må skræmme den væk, så den ikke tager deres høns - og det bliver en farlig historie, fuld af ballonhøns, der eksploderer, fyrværkeri og tovbanespøgelser! En fortælling med masser af spænding og sjove indfald...

1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi