Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fejlrugning - Hvad kan der være sket?  (Læst 1925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TuT

• Gæst
Fejlrugning - Hvad kan der være sket?
« Dato: 18 Januar , 2014, 21:33 »
Hej

Jeg har haft min rugemaskine til at køre i 24 dage med æg fra Engelsk Araucana og Maran. I dag var jeg ude for at smadre æggene så jeg kunne se om der overhovedet var noget i (om de havde været befrugtet) I de 5 araucana æg var der døde kyllinger på størrelse med en 5 krone, mens de få Maran æg som var noget i også var på den størrelse, bortset fra en som var fuldt udviklet, gætter på at den er død et par dage før den skulle klække. Hvad kan der have været galt? Tempraturen har været der hvor den skulle være hele vejen igennem udrugningen og fugtigheden har lagt på omkring 60 de første 18 døgn mens den, de 3 sidste døgn lå omkring 68.

TuT

• Gæst
Sv: Fejlrugning - Hvad kan der være sket?
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2014, 21:33 »
På forhånd tak!

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Fejlrugning - Hvad kan der være sket?
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2014, 21:45 »
Der kan være utrolig mange ting galt, lige fra avlsdyrenes kondition på denne årstid, samt til fejl i selve ruge forløbet.
F.eks. er 60% fugt under selve rugningen efter min mening alt for højt. Jeg kører altid mellem 30 og 40%. Husk på at der jo er utrolig meget hvide i et æg, og det skal altså fordampes. En høj fugtighed er først aktuelt når de første æg viser stjerne, og så ikke over 75-80%, for så drukner kyllingerne.