Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor tidligt kan man sige en høne er skruk?og "smitter det"  (Læst 3540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
Hej alle I ynglingsforum.
Jeg har en høne der er skruk, som I nok kan læse I mit tidligere emne.
Hun har jo så langt der siden,men her til formiddag, da jeg ville give mine høns lidt lækkert, er der en høne der har lagt sig I reden ved siden af. Jeg har lige været derude, for at om min skrukhøne stadig lægger på reden,og det gjorde hun, men naben lå der også stadig.
Er hun mon også blevet skruk?
Hvor tidligt kan man se om hun er skruk?
Kan de "smitte" hinanden?
Mine høns er racerene sussex (lyse) hvordan er de til at blive skruk?

Offline maja1981

• Bruger
Sv: hvor tidligt kan man sige en høne er skruk?og "smitter det"
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2014, 18:09 »
de er ret gode til at blive skrukke  :) hvis den første høne skal have ro til at ruge sine æg, så isoler hende så de andre ikke kan komme til. det bliver noget værre rod hvis flere høner ruger tæt sammen. ofte går der mange æg tabt og kommer der først kyllinger er der stor risiko for at den anden høne vil forlade sine æg for kyllingerne.

bliver hun liggende er hun skruk  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2014, 23:30 »
Ja. Skrukning smitter.
Alligevel er det nok for tidligt at sige om høne to er blevet skruk endnu. Hos mine går der som regel et par dage før høne to og evt. tre også lægger sig.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2014, 23:46 »
Der er en rimelig sikker testmetode til at tjekke om en høne, der har ligget i reden mere end blot for at lægge et æg, er skruk eller blot ligger der for hyggens skyld.

Hvis du lader en hånd køre ned fra nakken og ned over ryggen, så observer hvordan hun reagerer. Hvis hun rejser/løfter sig en smule på benene og kommer med lidt lyde á la klukkelyde eller lignende, men ellers ikke reagerer på din berøring, kan du tage det som et rimeligt sikkert tegn på at hun er skruk.
Mvh
Erik Andersen

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2014, 07:52 »
Mange tak for jeres svar.
Frue nr. 2 lægger stadig i den anden kasse.
Jeg flyttede hende der lægger på æg i morges, hun er kommet ind i en lille indhegning i hønsehuset, så hun går stadig med de andre, men hun kan bare ikke komme ud til dem og de kan ikke komme ind til hende.
Men det virkede ikke til at påvirke fru 2, der stadig lægger på reden, (uden æg)

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2014, 21:07 »
Jeg har lyse Sussex krydsninger. De er ikke bare gode til at ruge kyllinger ud de er også fantastiske mødre. De lærer omhyggeligt deres kyllinger alt hvad de skal lære for at klare sig.
Sonja