Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Seriøst?!  (Læst 4155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

• Bruger
Seriøst?!
« Dato: 14 Januar , 2014, 10:49 »
Jeg står og kigger på af vinduet på 4 fire Brahmaer (1,3). "Nåe hvor hyggeligt tænker jeg". Så ser jeg lige ordentligt efter. Hvad er det der foregår? Der ligger et æg(!) derude MIDT på gårdspladsen og én af de gamle høner står F*%#'me og hakker i det! For det ikke skal være løgn er der en lille smule blod på ægget, da jeg når ud til det, stadigt iført futter. Jamen...!  :o

Så jeg har nu følgende problemer: #1: en høne lægger ikke æg i reden og bløder åbenbart imens. Ved ikke hvilken  /d Er det normalt at hønniker bloder når de begynder at lægge æg?
#2: Min gamle høne er muligvis æggespiser. Krydser fingre for at det er denne ene gang, hun bare er blevet fristet, men da jeg kun får ét æg fra 3 gamle høner og 6 hønniker fra juni må jeg heller holde øje med hvad der foregår der ude. Er det ikke rigtigt at man i en periode kan give fx dåsekattemad så man er sikker på de får protein nok?

Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
Sv: Seriøst?!
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2014, 11:21 »
Din gamle høne er ikke nødvendigvis æggespiser, hun har nok fået øje på det røde blod på ægget, og hakkede ud efter det...

Men nok en god idé at holde øje for at være sikker - har ikke selv oplevet blod på æg lagt af hverken en ældre høne eller ung, men mon ikke der kommer andre på banen med erfaringer.
Ejer en lille flok rød orpington

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2014, 11:28 »
Jeg oplever nu ofte en lille stribe blod på æggene. Især når de unge høner skal i gang, eller efter vinterpausen. De skal lige have udvidet rumpetten... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2014, 11:57 »
Pyha...  Det giver jo faktisk ganske god mening :) Jeg håber det er sådan det forholder sig.

Hvis det er en af de unge, der har lagt æg midt i gårdspladsen, skal hun vel også lige have en chance for at finde ud af hvad det er der foregår.
Ægget må iøvrigt have en rigtigt fin og hård skal, siden det ikke gik i stykker - jeg har læst at høns lægge æg stående og der er et stykke vej fra sådan en brahma-mås og så ned på det frosne grus.

Mon det er en ide at tilføje til olie i blødfoderet eller smørrer det ikke hele vejen?  ;)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2014, 18:17 »
jeg har også oplevet en streg blod på æg lagt af nybegyndere. også ofte at de første ligger de mærkeligste steder, som midt ude  i hønsegården, eller på skidebrættet ;D

tror hønen bliver overrasket over hvad det er der kommer ud de første gange :o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2014, 07:31 »
Jeg ville ikke bruge tid på at være bekymret, men blot bøjes med at sætte øjnene på stilke og holde lidt øje. Hos os er der også indimellem lidt blodspor på æggene fra nybegynderne og de første æg lægges lidt mærkelige steder, men det får de nu hurtigt styr på :-) Rigtig go fornøjelse

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2014, 07:48 »
Tak. :) Jeg kan godt se nu, at jeg var "lidt" hurtig til at tro det værste ;-)
Da jeg skrev skulle jeg aflevere en uge-eksamensopgave kl 12, så jeg var nok ikke helt ved mine fulde fem. Hehe...

Igår lå der to små fine æg I redekassen, det er otte æg i alt siden d. 7, først hver anden dag, så hver og nu hele to æg ad gangen :D - så det ser ud til de unge damer er ved at gå igang for alvor. Det er en helt fantastisk følelse at hente egne æg <3 især når man her fulgt den siden de har helt små. De gamle har holdt pause siden september, så jeg havde næsten glemt hvordan det er.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2014, 16:35 »
Hvor er det fantastisk. Tillykke.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007