Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår bør man anskaffe sig gæs  (Læst 9361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline christina s

• Passiv bruger
hvornår bør man anskaffe sig gæs
« Dato: 12 Januar , 2014, 19:33 »
Hej. Jeg har ikke haft gæs før men ønsker at starte en besætning.(desværre ser det ud til at være svært at finde dyr på Sjælland :-[)
Tænker at jeg vil starte med 1 gase og 2-3 gæs. Håber at finde unge dyr der er klar til at lægge æg - men så skal jeg måske snart finde dyrene så de ikke forstyrres?? og måske skal de falde til før de lægger æg??
Hvornår er bedst? Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: hvornår bør man anskaffe sig gæs
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2014, 20:37 »
Hvis du vil starte med voksne gæs, er det nok en god ide at anskaffe dem inden alt for længe. Min avler siger, at hans gæs normalt begynder at lægge æg engang i løbet af februar (min faster Anna startede i oktober og lægger stadig). Gæs kan opføre sig ret autistisk og er i hvert fald vanedyr om en hals, så du har ret i, at det kan være en dårlig ide at forstyrre dem, når de først er begyndt på redebygning og æglægning.

Men hvorfor vil du starte med voksne gæs? Hvis du får fat i en flok gæslinger engang i foråret, så har du fornøjelsen af at se dem gro som ukrudt, og du kan vælge de venligste/kønneste/største af dem ud til videre avl og slagte resten i efteråret. Dine avlsdyr vil være præget på dig, og det vil gøre dem noget nemmere at omgås. Selvfølgelig kan voksne dyr også til en vis grad vænne sig til dig, men hvis de ikke har været vant til mennesker som små, kan det være noget af en udfordring.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2014, 21:51 »
Alt efter hvilke race eller mangel på samme. Så er det nok ikke let at finde voksne dyr nu, for de fleste avlere sælger eller slagter overskuddet inden jul. Og som du selv skriver er de ved at gå i gang med at yngle.

Men der er en på FB som har 1,2 Danske Gæs grobrogede til salg og der er en her på Forum som har Toulouser til salg.

Så man kan jo starte med enten rugeæg eller en flok gæslinger nærmere sommer-

« Senest Redigeret: 12 Januar , 2014, 21:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2014, 07:54 »
Tak for tilbagemelding - det med at de knyttede sig til mig havde jeg ikke tænkt på
Kan i så hjælpe med racevalg??
ud fra udseende ville jeg vælge dansk grå broget eller svanegæs (muligvis toulouse) men kan intet finde om temperament og slagtevægt.
Mvh Christina

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2014, 20:10 »
@ Christina

Hvad forventer du af dine gæs ??

Du kan evt. læse om Svanegæs her : http://www.lestat.dk/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2014, 23:42 »
Toulouse er de tungeste, danske gæs er også i den tungere ende, mens svanegæs er i den slanke ende af gåseskalaen.

Toulouser går generelt for at være de roligste gæs. Men temperamentet hos gæs afhænger meget af opvækst, og der kan samtidig være store forskelle på individuelle gæs. Voksne gaser er normalt de mest hidsige.

Jeg har fire gange anskaffet to gæslinger, og hver gang har der været stor forskel på deres temperament, allerede mens de var ret små. Den helt tidlige prægning har været alfa og omega for, hvor trygge de blev ved mennesker. Mine første gæslinger, Gåstav og Martina, var tre uger gamle, da jeg fik dem, men de var helt klart allerede vant til mennesker og til at blive håndteret. De fulgte mig fra første minut, og Martina kravlede gerne selv op på skødet og elskede at sidde der og blive klappet. Hvis de ikke kunne finde mig, gik de over på naboernes terrasse for at lede efter dem.

Gaserne Cæsar og Cleo fra sidste år var fire uger, da jeg fik dem, og de var overhovedet ikke vant til mennesker. Det tog flere dage, før de begyndte at følge os, og først efter nogle uger holdt de op med at flygte, når man gik hen imod dem. De blev meget aggressive som voksne og gik til angreb på alt og alle, som de ikke kendte. De bed også mig, hvis de blev ophidsede af andre menneskers tilstedeværelse. Vi var nødt til altid at være to til at gå tur med dem, så vi kunne forhindre dem i at gå til angreb, hvis vi mødte nogen. Cleo kunne finde sig i at blive løftet, men Cæsar holdt sig altid på afstand.

Det skal så siges, at mine gæs altid primært har været selskabsdyr, selv om de fleste er blevet spist. Jeg elsker at tilbringe tid sammen med dem, så for mig har det høj prioritet, at de er omgængelige.

Man kan selvfølgelig også holde gæs på et mindre personligt plan, hvor man sørger for at vise dem, at man ikke lader sig skræmme af dem. De vil så normalt holde sig på afstand. Men personligt vil jeg hellere have et tillidsfuldt forhold til mine dyr.

Ha, en af mine bekendte fortalte, at hun havde haft gæs engang. Men de var så aggressive, at hun ikke turde gå ind til dem, da de skulle slagtes. Det endte med, at hun fik en jæger til at skyde dem!
2.0 huskat

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2014, 07:12 »
Tusinde tak "gåsepigen" for den gode beskrivelse!
Pt. har jeg en forventning om at de skal "passe sig selv" på en indhegnet mark med sø og hus. Jeg må ikke komme ikontakt med fjerkræ pga. mit arbejde (så manden må ordne hvad der skal ordnes i nærkontakt)DESVÆRRE!!! jeg må nøjes med at kikke. Håber alligevel på nogle smukke fugle + gæslinger der også kunne bidrage til en mulig gåsesteg????? (derfor også lidt vægt)
Jeg har nu besluttet mig for dansk grå broget
 Mvh Christina

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2014, 22:45 »
Tusinde tak "gåsepigen" for den gode beskrivelse!
Pt. har jeg en forventning om at de skal "passe sig selv" på en indhegnet mark med sø og hus. Jeg må ikke komme ikontakt med fjerkræ pga. mit arbejde (så manden må ordne hvad der skal ordnes i nærkontakt)DESVÆRRE!!! jeg må nøjes med at kikke. Håber alligevel på nogle smukke fugle + gæslinger der også kunne bidrage til en mulig gåsesteg????? (derfor også lidt vægt)
Jeg har nu besluttet mig for dansk grå broget
 Mvh Christina
Hvis du ikke må komme i nærheden af dem, så kan det jo være lige meget, om de er venlige eller sure. Eller, måske ikke helt ligemeget for manden ...

Og nu bliver jeg nysgerrig: hvad slags job forhindrer en i fjerkrækontakt?

Gråbrogede er smukke gæs - Cæsar og Cleo var gråbrogede. Her svømmer de glade rundt på min oversvømmede terrasse, mens Leo overvejer, hvordan han kan komme ud:

2.0 huskat

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2014, 07:17 »
 ;) tænk at oversvømmelse også kan være en fordel...
Jeg arbejder med kyllinge celler i medicinalindustrien og det er pga smittefare (men er sikker på at manden sætter pris på rare gæs.)
Mvh Christina

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2014, 09:58 »
Jeg har 4 hvide gæs fra sidste år til salg.   Sidst i april.  Ellers får jeg sikkert snart i marts æg fra de gammel danske grå gæs som jeg ruger ud.  Det har her været forskelligt med hvornår de ligger æg. Men omkring marts starter de. Jeg har 9 der går rundt frit hver dag på vores ejendom.  Og kan kalde dem hjem langt ude fra marken når jeg kommer og ska give dem lidt korn. Men race er en smags sag. Jeg køber nogle Toulouse her snart når de bliver klækket :-)