Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal haner og høner  (Læst 1562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
Antal haner og høner
« Dato: 12 Januar , 2014, 16:23 »
Hvor mange haner kan man have i en flok på 12-14 høns. Og hvor mange racer bør man have gående sammen. Vi har kun 4 høner og 1 hane lige nu. 2 Jersey Kæmper og 3 blandingshøns. Men jeg vil gerne have flere.
Når vi tidligere har haft større flokke, har vi sommetider også haft 2 haner, men de slås bare ofte. Hvad kan vi gøre?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Antal haner og høner
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2014, 16:51 »
Man bør ikke have 2 haner i en flok af den størrelse. Det kan måske!!! gå, hvis de 2 haner er vokset op sammen. Ellers vil det højst sandsynligt ende i et værre blodbad. Det kan gå fint et stykke tid, men pludselig en dag går de to hormonbomber amok på hinanden. En enkelt hane kan sagtens styre sådan 10-12 damer. Husk at hanen ikke må være for tung i forhold til de mindste høner i flokken. Du kan blande racer næsten som du vil, men der er ikke meget salg i blandingskyllinger, og slet ikke i hanerne, så du skal være villig til selv at slagte dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2014, 17:18 »
Det tænkte jeg nok. Har bare læst en tråd forleden hvor der anbefales 10-12 høner og 1-2 haner. Det forvirrede mig lidt
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2014, 17:22 »
Lette haner kan klare flere høner end tunge, men 10-12 høner burde de fleste haner kunne klare.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2014, 17:23 »
Jeg havde to brødre til at gå sammen med 8 høner - det gik rigtig fint og alle var gode venner...lige til den dag jeg introducerede to ny smækre unge hønsedamer til flokken - så var det slut prut finale med det kærlige broderskab ??? Nu passer èn hane 10 høner til ug.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14