Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår kan jeg lade en høne rugeægud?hej  (Læst 5999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
hvornår kan jeg lade en høne rugeægud?hej
« Dato: 12 Januar , 2014, 13:07 »
Hej allesammen.
Jeg er jo ret ny her I hønseverdenen, derfor har jeg været utrolig glad for denne side.
Jeg fik mine første høns sidste år og glæder mig hver dag over de æg de giuver mig :)
Her I år vil jeg så have en af mine høns til at ruge æg ud, for at få dejlige kyllinger til fryseren. Men hvor tidligt kan jeg lade en høne ruge æg ud? jeg er jo ikke interesseret I at kyllingerne dør grundet kulden.
Hvor mange æg skal jeg lade hende ruge ud?
Er der noget jeg skal være obs på?
jeg har et hønsehus hun kan være alene i, men hvor tidligt skal hun flyttes derind?

Offline Kokholm

• Passiv bruger
Sv: hvornår kan jeg lade en høne rugeægud?hej
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2014, 16:00 »
Ja høns er noget af det mest livsbekræftende man kan beskæftige sig med.
En forudsætning for at du kan ruge kyllinger ud vha. en høne (ikke i rugemaskine) er at du har en hane og en skrukhøne. Når en høne er skruk kan hun ruge kyllinger ud. Vi (mis)bruger skrukhøner til at passe kyllinger vi har ruget ud i rugemaskine. Samtidig med at rugemaskinen bliver fyldt får skrukhønen 2-5 æg som hun selv ruger ud. Maskinkyllingerne og "natur" kyllingerne klækker så nogenlunde samtidig (inden for 3 dage). Så får hønemor alle kyllingerne på et afgrænset område indendørs og væk fra de andre høns med en varmelampe på laveste blus. Her pusler hun så om ALLE kyllingerne, lærer dem at spise, skrabe og alt hvad en kylling skal lære inden den skal klare sig selv som ca. 8 ugers. Vores sidste udklækning var 8-10 november her udklækkedes 33 kyllinger hvoraf hun selv udrugede de 2. Den ene høne klarede at tage sig af dem alle. I dag er næste hold begyndt at klække og en skrukhøne ligger på 4 æg. Hun får også hele portionen af kyllinger.
Vi flytter ikke skrukhønen før hendes kyllinger er udklækket men vi håndmader hende i rugekassen mens hun ruger så de andre ikke tager alt foderet fra hende.
Når kyllingerne er udruget skal du være opmærksom på at de indenfor 2-3 dage skal begynde at have startfoder.
God fornøjelse
Sonja

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2014, 08:30 »
Hej kokholm.
Jeg har en hane og har også en høne der konstant lægger på reden. Hun puster sig helt op, når jeg kommer i nærheden af hende.
planen har hele tiden været at vi skulle have kyllinger, men jeg var ikke sikker på om det kunne lade sig gøre for hende, at ruge kyllinger ud på den her årstid.
Kan jeg godt lade hende udruge 8 kyllinger nu og stadig have en godt chance for at de kan overleve.
Jeg har en gammel hønsegård jeg godt kan sætte hende over i, men jeg vil jo helt hvis hun kan gå sammen med de andre høns. Det er måske helt bandlyst?

Jeg synes det bliver spændende vis det lykkes for mig at få kyllinger:-)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2014, 10:24 »
broblemet me dat have hende sammen med de andre høns er at de vil blive ved at ligge æg i hendes rede så længe hun ligger der, derfor vil der klække kyllinger meget uens, der vil dø nogle i reden der ikke får mad og hun vil efterlade næsten klægge klare æg.
hvis du derfor kan isolere hende evt 2-3 pallerammer eller lign, med en lille vand og fodderautomat, og noget net over, så kan de passe sig selv til kyllerne er ca 1-2uger gamle , afhængig af vejeret, når du fjerner de øverste pallerammer og evt lader den nederste blive, skal du sikre at der er lettere at lomme ind i rammen end ud af den, det samme gælder for hullet ud til hønsegården, har du ikke kyllingetråd nederst i hønsegården , kan du lave en mindre gård lige med kyllingetråd og stålpæle inde i hønsegården lige udenfor hønsehuset, den store fordel ved dette er at du efterfølgende ikk har problemer ved sammenføring

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2014, 10:42 »
Man kan jo også mærke de æg, som skal ruges på med en blyantstreg og samle de andre ind hver dag, hvis der er flere høner, som lægger æg i reden.

Denne løsning er der mange som bruger, og giver også en bedre mulighed for at man kan komme ud og strække benene ordentlig på de daglige spise og soigneringsture - men det kræver selvfølgelig, at skrukken ikke bliver mobbet af resten af flokken, når hun ruger i samme hus.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2014, 14:56 »
broblemet me dat have hende sammen med de andre høns er at de vil blive ved at ligge æg i hendes rede så længe hun ligger der, derfor vil der klække kyllinger meget uens, der vil dø nogle i reden der ikke får mad og hun vil efterlade næsten klægge klare æg.
hvis du derfor kan isolere hende evt 2-3 pallerammer eller lign, med en lille vand og fodderautomat, og noget net over, så kan de passe sig selv til kyllerne er ca 1-2uger gamle , afhængig af vejeret, når du fjerner de øverste pallerammer og evt lader den nederste blive, skal du sikre at der er lettere at lomme ind i rammen end ud af den, det samme gælder for hullet ud til hønsegården, har du ikke kyllingetråd nederst i hønsegården , kan du lave en mindre gård lige med kyllingetråd og stålpæle inde i hønsegården lige udenfor hønsehuset, den store fordel ved dette er at du efterfølgende ikk har problemer ved sammenføring
Og hvis hun ikke er en høne med stort H, kan du risikerer at de andre får hakket hendes kyllinger ihjel inden hun kommer af reden,,, som regel går det godt, ind i mellem går det galt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2014, 21:57 »
Jeg syntes også det er synd for hønemor at gå sammen med de andre - hun bruger alt for mange kræfter på at skærme de små mod de farlige omgivelser.
Den hønsegård vores kyllinger kan gå ud i, når hønen syntes de er store nok til at tage med ud, har tråd-tag. Det ved hønen selvfølgelig ikke, så hun vogter hele tiden opad for at sikre sig at der ikke er rovfugle i luften.
Det er rørende at se hønens omsorg - udtrykket hønemor er ikke kommet af ingenting.
Sonja