Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken Race skal vi vælge ?  (Læst 23521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hvilken Race skal vi vælge ?
« Svar #30 Dato: 17 Januar , 2014, 07:31 »
ja fru jørgensen det er ellers noget alle (nye) spørger om , der er udstilling i silkeborg den 25-26, det vil være en god anledning til at kigge høns, og se racer, det bliver man altid klogere af, og husk alle høns er dejlige, folk har jo valtg de racer de bedst kan lide og vil derfor altid anbefale dem som svar på næsten alt. når du har fundet en race du vil ha, så besøg en avler, få råd omkring hegenshøjde siddepinde og anden indretning, så ser du os de forhold og den standard, som flokken har, få af vide hvad styrker og svagheder netop den stamme du får har, alle avlere, avler jo for at forbedre nogle svage punkter, de færeste interserer sig dog for skruk og kyllingeføre evner, samt æglægning, men der er jo forskelligt, besøg evt flere avlere af samme race

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 17 Januar , 2014, 12:33 »
Du nævner mange ting i din tekst, som jeg stadig mangler at lære om.  /o
Jeg vender tilbage i aften til lidt mere hyggelæsning i de forskellige tråde.  :laugh:

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 20 Januar , 2014, 23:03 »
Jeg gentager lige mig selv her: Hvad er det, der gør, at jeres høns ikke stikker af, når de går frit? Går de selv på plads ind om aftenen eller skal de hentes? Og lægger de ikke æg tilfældige steder, sådan når de render rundt i græsset og buskene?
Og kan tilføje; om det bare er vane, at de bliver der? Hvis de skal holdes inde i hønsegården det første stykke tid, for at falde til, hvor længe er det så?

Min datter går helt vildt op i det her. Hun glæder sig så meget til at få høns, at hun har lånt fine bøger om det på biblioteket i skolen idag.  ;D
Der stod også en masse godt i.. Jeg kastede mig jo over dem.  :laugh:

Et spørgsmål mere: Er der nogen racer, som er mere "larmende" end andre eller er det ens? Jeg tænker hanegal og almindeligt "larm"..
(jeg er lidt miljøskadet af katte, hvor der jo kan være stor forskel på racer.. Og så tænkte jeg at der måske kunne være noget af det samme med hønse-racer.)

Og er det rigtigt, hvad jeg læste i en af de bøger der; at man beregner ca. 2 høns pr. kvm hønsegårds-plads? Jeg synes godtnok det virker som meget, at kunne proppe to høns ind på en kvm..
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2014, 23:10 Fra Fru Jørgensen »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #33 Dato: 20 Januar , 2014, 23:49 »
Er der nogen racer, som er mere "larmende" end andre eller er det ens? Jeg tænker hanegal og almindeligt "larm"..
(jeg er lidt miljøskadet af katte, hvor der jo kan være stor forskel på racer.. Og så tænkte jeg at der måske kunne være noget af det samme med hønse-racer.)

Jeg plukker et enkelt af dine spørgsmål ud.

Jo mindre dyr jo mere 'skinger' galen, kan du bruge som tommelfingerregel. Jeg synes også de mindre racer galer oftere end de store, uden dog at kunne dokumentere dette udsagn.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 21 Januar , 2014, 00:21 »
Jeg gentager lige mig selv her: Hvad er det, der gør, at jeres høns ikke stikker af, når de går frit? Går de selv på plads ind om aftenen eller skal de hentes? Og lægger de ikke æg tilfældige steder, sådan når de render rundt i græsset og buskene?
Og kan tilføje; om det bare er vane, at de bliver der? Hvis de skal holdes inde i hønsegården det første stykke tid, for at falde til, hvor længe er det så?

Når høns har et fast bosted (hønsehus), med siddepinde, foder og andet,  altså et sted hvor de føler sig trygge, kommer de som regel hjem når mørket falder på. Og de er ret gode til at finde vej tilbage, selvom de har været ude hele dagen. Forleden kom mine hjem fra naboens læhegn, der ligger ca 500 meter fra deres hønsehus. Der havde de gået og hygget sig det meste af eftermiddagen. Men du skal nok holde dem i deres hus, og gård det første stykke tid, en uge eller 2, inden du lader dem rende frit rundt. Mht æglægning, tror jeg de foretrækker en lækker lun redekasse, med tør strøelse, fremfor den kolde og fugtige jord vi har lige nu. Og når de først er vant til den, forsætter de som regel også der. De lægger også de fleste æg morgen og formiddag, så du kan med fordel vente med at lukke dem ud, på "de store arealer" til om eftermiddagen.

Et spørgsmål mere: Er der nogen racer, som er mere "larmende" end andre eller er det ens? Jeg tænker hanegal og almindeligt "larm"..

Jeg har læst et eller andet sted at Bielefelder racen skulle larme mindre end andre. Men udover hanens galen, er der kun hyggelig klukken og pludren, ikke noget jeg forbinder med larm :D
Måske er det kun folk uden høns og haner, der synes haner larmer. Jeg trækker bare lidt på smilebåndet når jeg hører mine ;D

Og er det rigtigt, hvad jeg læste i en af de bøger der; at man beregner ca. 2 høns pr. kvm hønsegårds-plads? Jeg synes godtnok det virker som meget, at kunne proppe to høns ind på en kvm..
Ja det virker af mange. Det kommer nok lidt an på hvilken bog man læser i. Men en god tommelfinger regel er, at høns ikke kan få for meget plads.

1.5 New Hampshire

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 21 Januar , 2014, 01:12 »
Tusind tak for gode svar. Begge to.  /o

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 21 Januar , 2014, 01:22 »
Hmm.. Flere spørgsmål.

Nu tænkte jeg lige på det der med ensilage.. Og så kom jeg til at tænke på det med plæneklipperen. Hvordan tager høns det med plæneklipning? De skulle jo nødig lave røræg alle vejne af skræk, når min mand kom forbi hønsegården med det monster..
Vores larmer nemlig lidt.

(ellers må jeg ud og have en håndskubber, jeg kan bruge ovre i nærheden af hønsene og så kan resten tages med maskine)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #37 Dato: 21 Januar , 2014, 06:09 »
Vores høns er ligeglad når vi klipper græs, men når naboen klipper, virker de vrede. Så står de med strækte halse og protesterer højlydt over larmen.  :o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #38 Dato: 21 Januar , 2014, 06:14 »
Du vil komme til at opleve underlige ting med dine høns. En dag da jeg kom ud til dem var de meget forskræmte. Jeg forstod det slet ikke. Det undrede mig meget, indtil at jeg fandt ud af at det var min nye neonorange kasket de var bange for. Den bruger jeg så ikke mere. I starten var de også bange for trillebøren, men de fandt ud af den ikke var farlig.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #39 Dato: 21 Januar , 2014, 07:07 »
Nej - græsslåmaskinen er sjældent et problem....dog måske første gang :o. Min førerhøne elsker at køre med på maskinen, når der slås græs - det har hun nu gjort i fem år. Flere af de øvrige høns skal vi passe på ikke at klippe over, da de ikke flytter sig for maskinen.

Mange høns hader farven orange - det kan man finde adskillige tråde om her på forum - ikke 'osse' Tanja og Ankerine <H
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #40 Dato: 21 Januar , 2014, 07:12 »
Mange høns hader farven orange - det kan man finde adskillige tråde om her på forum - ikke 'osse' Tanja og Ankerine <H
Jo, det er ganske vist! Til gengæld elsker alle mine høns at køre bil, og holder sig absolut ikke tilbage for at inspicere køretøjer med åbne døre ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 21 Januar , 2014, 07:34 »
Hej Fru Jørgensen
GLÆD dig til at få høns - det er super hyggeligt!!!! især hvis de får lov at få frit for så kan man rigtig nyde dem og se hvordan flokken agerer. Hold dem inde i hus/hønsegård nogle dage fød du lukker dem ud så skal de nok komme tilbage til der hvor de får foder. Godt foder og rede kasser så bliver de. Mine gik ikke engang ud på vejen med gik lige til rabatten. Det eneste man skal være nervøs for er ræven

Mvh Christina Held og lykke (dværg høns lægge SMÅ æg så personligt ville jeg fravælge dem)
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 22 Januar , 2014, 10:21 »
Fedt nok.. Så skal jeg åbenbart ikke være så nervøs for den græsslåmaskine. Jeg tænkte bare, at de måske kunne blive skræmt.. Synes jeg har hørt om høns, der holdt med at lægge æg af chok.

Nå, jeg må igang med noget oprydning. Får gæster; de skal hente en hittekilling, jeg fandt på gaden for 3 uger siden.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #43 Dato: 22 Januar , 2014, 20:55 »
mine wyandotter ligger fint ægene i redekasserne selv om de får lov at gå i haven på æglægnings tidspunktet (som regel formiddag eller tidlig eftermiddag hos mine)

er du nervøs for de glemmer hvor det er så vent med at lukke dem i haven til sidst på eftermiddagen.

jo 2 høner pr kvm er ALT for lidt plads. ihvertfald udendørs.

jeg har pt hønsehuse der måler 120* 240 cm hvor der bor max 10 dyr i. de sover så også kun i huset.

mine har ca 150 kvm hønsegård. antal høns lidt afhængig af om der er kyllinger eller nu i vintermånederne hvor der kun lige er dem der skal beholdes.(11stk) du kan aldrig lave en hønsegård for stor, kun for lille. og ville aldrig selv byde dem mindre end 30-40 kvm for 3-5 høns.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.