Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken Race skal vi vælge ?  (Læst 23526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marlene7913

• Passiv bruger
Sv: Hvilken Race skal vi vælge ?
« Svar #15 Dato: 13 Januar , 2014, 09:18 »
Man får jo helt pip i låget af, at kigge på alle de fine racer og jeg kan mærke, at det pludselig kan tage om sig.  :D

Jeg er kommet til valget imellem Welsumer og Wyandotten (især denne race)
Men nu er mit spørgsmål så, lægger dværg racen lige så mange æg og er den lige så god som slagtehøne ?

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 Januar , 2014, 09:25 »
De skulle gerne lige lige mange æg under de rigtige forhold, uanset om det er dværg eller stor, men dværg er IKKE nogen god slagtekylling. De er simpelhen for små - fryseklar vil de veje mellem 800 g og 1 kg... Det er altså lidt i underkanten, når nu man har besværet med at slagte dem...

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 13 Januar , 2014, 09:28 »
Ja det tænkte jeg nok, tak for svaret  :)

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 Januar , 2014, 12:20 »
Nu kender jeg ikke Welsumeren, men jeg har store Wyandotter, og jeg har været så glad for dem. Selvom vi nu er midt i den dybeste vinter, ligger de æg. De er nemme at have med at gøre og æder ikke så vildt som jeg havde forventet. Min lille flok er en forfærdelig bunke homebuddies. De kunne ikke drømme om at stikke af, og de flyver ikke over hegn. Til gengæld er de ret ferme til at hoppe, og de springer op på alt hvad der kommer i vejen for dem. De er reserveret af sind, og absolut ikke klappehøns. Til gengæld har de ingen modvilje imod fødder og ben......Der skal man lige passe lidt på at man ikke uforvarende snubler over en nysgerrig høne. Min hane er lidt af en snakker, og han er efterhånden også blevet ret god til at gøre opmærksom på sig selv. Den eneste ulempe ved dem som jeg kan komme i tanke om, er at de lader til at være forprogrammerede til at rive græsplæner op med rode i en temmelig høj hastighed.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 Januar , 2014, 13:33 »
Welsumeren er den race, rent standardmæssigt, som burde ligge de største æg. Samtidig ligger Welsumeren mørkebrune æg med mørke pletter.

Med de mellemsvære og svære racer som du er interesseret i, så plejer man at sige, at deres dværge ligge flere æg, men æggene er jo selvfølgelig mindre.
Et konkret eksempel fra mine egen baghave, så ligger mine Dv. Orpington langt flere æg end mine store Orpington.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 13 Januar , 2014, 16:44 »
jeg synes ikke at dværge er for små og slagte og spise. Ud fra min egen oplevelse med både store høns og dværge så kommer der godt nok noget mere kød fra et enkelt dyr fra store racer, men de skal ha noget og spise, og man skal ha pladsen til det. Det er selvfølgelig det samme arbejde og slagte, plukke og tage ud men ikke sådan at det er mere besværligt fordi det er dværge. Kødet på dværgene er ikke ringere rent smagsmæssigt, der er bare lidt mindre af det, tilgengæld så fylder dværge mindre under opvæksten og er nemmere og pakke i fryseren end de store  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #21 Dato: 13 Januar , 2014, 16:52 »
wyandotten bliver du ikke ked af som valg  :) hos mig er de meget rolige dyr som bliver bag et 90 cm højt hegn. de ligger ok med æg og hanerne (her bliver høner nemt solgt) er super gode slagtedyr. de ligger normalt på en slagtet vægt 2500-2900 g. få er lidt under og få er lidt over.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #22 Dato: 13 Januar , 2014, 16:57 »
jeg vil lige nævne den største forskel på store og dværge. hvis vi tager wyandotten. så skulle dværgene meget nemt skrukke. hvor de store ikke så nemt gør det, eller aldrig gør det. alt efter hvilke stammer de kommer fra.

jeg havde selv 3 skrukke høner sidste sommer (de 2 var nye høner fra en anden stamme) hvor jeg året før ikke havde en eneste.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 14 Januar , 2014, 20:30 »
Rolig nu,

Det går nok som det plejer med sådan noget fjerkræ. Når man først er startet, så går det fuldstændigt op for en hvor fabelagtig en hobby det er.

Og så behøver du jo ikke vælge høns der lever mere end et års tid. Vi startede stille og roligt ud med 3 høns i 2012...

I foråret 2013 købte vi 10 ... slagtede 4 haner og åd dem og købte nogle flere høner og smed sidste års bestand ud på nær een børnene var for glad for.

I dag har vi 1 hane og 8 høns, i 4 forskellige racer (Ok Isa Brown er IKKE en race ... men i forstår nok).

Nu vil vi forsøge at avle til foråret, hvis vi er heldige lykkes det. Og så er der tarteletter !!!
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #24 Dato: 14 Januar , 2014, 22:26 »
Wyandotter leverer en pæn slagtekrop uanset om det er de store eller de små.Jeg blir altså positivt overrasket hver gang jeg for ordnet en dværgwyandothane.Har man nok af dem så snupper man da bare 2 :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 14 Januar , 2014, 22:28 »
Dem som ikke synes det er umagen værd at slagte dværghøns, spiser sikkert heller ikke vagtler, fasaner og duer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Januar , 2014, 22:42 »
Låner lige tråden, da mange af mine spørgsmål udsprang af det, i har skrevet her.

Jeg kiggede i galleriet. De der Fønix er godtnok fantastisk flotte; hanerne.. Men jeg så også på et billede, at nogen havde flere haner sammen. Kan man godt det? Det troede jeg faktisk ikke; jeg synes altid, jeg har hørt at flere haner i en hønsegård vil slås..

Bortset fra det, så lyder det da til at de der Wyandotter er et foretrukkent valg hos mange. Det må jeg se lidt nærmere på.

Hvad er det, der gør, at jeres høns ikke stikker af, når de går frit? Går de selv på plads ind om aftenen eller skal de hentes? Og lægger de ikke æg tilfældige steder, sådan når de render rundt i græsset og buskene?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 16 Januar , 2014, 22:56 »
Men jeg så også på et billede, at nogen havde flere haner sammen. Kan man godt det? Det troede jeg faktisk ikke; jeg synes altid, jeg har hørt at flere haner i en hønsegård vil slås..

Der kan opstå kampe, men det afhænger nok en del af individerne. Jeg har p.t. følgende bestand som deles om hus og gård:
1.4 Maran
1.4 Brahma
1.3 Araucana
1.0 Orpington
0.3 blandingshøner

Så 4 haner og 14 høner og jeg oplever ingen kampe mellem hanerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 16 Januar , 2014, 23:02 »
Ah, så de der tal betyder at du har en hane og 4 damer til ham?
Ja, det er lidt ligesom dengang man blev gravid første gang og ikke vidste hvad 13+1 betød. LOL
Jeg fandt en tråd på side to, hvor der stod lidt om det også.. Og så blev jeg da dét klogere. Dejligt.

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 17 Januar , 2014, 07:24 »
Ah, så de der tal betyder at du har en hane og 4 damer til ham?
Ja, det er lidt ligesom dengang man blev gravid første gang og ikke vidste hvad 13+1 betød. LOL
Jeg fandt en tråd på side to, hvor der stod lidt om det også.. Og så blev jeg da dét klogere. Dejligt.

Jo, 1,4 betyder 1 hane og 4 høns...
Det første tal er haner, det andet tal er høner og skulle der være et tredje, så er det kyllinger  :)