Hej alle sammen.
Jeg er ny på dette forum og en ny hønseejer.
Jeg købte i midten af august 2013 tre store gule orpingtons, som på det tidspunkt var ca 14 uger gamle kyllinger/høns. De er blevet nogle store madammer nu, men er endnu ikke begyndt at lægge æg, hvilket jeg tror skyldes årstiden/fældning. De blev nemlig først kønsmodne i starten af oktober 2013.
For godt en måned siden begyndte den ene af hønsene at opføre sig anderledes end hun plejede. Hun blev meget dominerende og gjorde/gør haneben. Derudover begyndte hun at skråle - ikke gale - men skråle. De andre to høns begyndte at efterligne førerhønen (haneben og skrålen). Jeg har søgt lidt på nettet og youtube og kan se samt høre, at det ikke er unormalt at høns skråler. Men alligevel. Jeg syntes at førehønen var blevet lige brysk nok overfor de andre to høns - så jeg besluttede at anskaffe en rigtig hane.
Men.
Ham har hønsene ikke taget godt imod. Så længe der er et lille hegn imellem dem, går det godt - men i det øjeblik vi fjerner hegnet eller flytter dem hen på lidt mere neutral grund, går hønsene til angreb.
Mine spørgsmål er altså:
1) er der andre derude der har oplevet, at deres orpingtonhøns er begyndt at opføre sig som haner? For jeg er virkelig kommet i tvivl om, hvorvidt mine høns er høns. Hønsene og hanen er lige gamle og lige store. Deres kamme og hagelapper er lige store - men hanens halefjer strutter mere og han lyder som en rigtig hane.
2) er der nogen derude som har erfaring med at introducere en hane til en ny hønseflok - en hønseflok som aldrig har haft en hane?
Jeg håber, I kan hjælpe mig