Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: krydsning af løbeand og moskusandrik - nogen som har erfaringer?  (Læst 3855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lars beck

• Passiv bruger
Som overskriften antyder, så er jeg nysgerrig omkring hvilke resultat der kommer ud af denne kombination....... Mon der vil komme et godt stort slagteprodukt ala almindelige moulardænder?

Mvh.

Lars
Lars

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: krydsning af løbeand og moskusandrik - nogen som har erfaringer?
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2014, 12:56 »
For at opnå et stort og ensartet slagteprodukt, så er det andrikken som skal være Moskus, for omvendt får man den store forskel på kønnene som der er hos Moskus. HVIS man vel og mærket vil lave moularder.

Når det så er andrikken som er Moskus, så er det godt nok voldtægt hvis anden skal være Løbe And, for de er ikke en specielt stor anderace.

Info : standard vægt på Løbe And : Andrik 2,00 kg. And 1,75 kg.

Info : standard vægt på Moskus : Andrik 4,5 kg. And 3,0 kg.

Men hvorfor ikke købe daggamle moularder, det er da meget nemmere. 

Om moularder er gode slagtedyr er nok en smagssag (de er i hvert fald de værste at plukke, siger min slagter altid).

Den bedste andesteg som jeg hidtil har smagt var Dansk And - sort hvidbrystet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2014, 16:43 »
Tjaa, det er vel nok nemmere at købe, men sjovere at lave selv. Er godt klar over at det skal være andrikken som skal være moskus.  Måske jeg skulle gøre forsøget:-)
Lars

Offline Ari

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2014, 04:40 »
Så vidt jeg har forstået, kommer den gode smag af moularder af moskusandens høje kødkvalitet med et højere fedtprocent af landanden,  som vistnok er en slags pekingand. Siden løbeænder er meget magre bliver en krydsning af de to næppe et godt slagteprodukt. Men måske bliver de gode æglæggere og gode dræbersneglespisere?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2014, 12:04 »
Du skal nok overveje det nøje - det er også et besværligt projekt, da der jo er tale om 2 arter - ikke bare 2 racer.
Det vil sikkert være besværligt at få befrugtede æg, og afkommet vil jo under alle omstændigheder være sterilt.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen