Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blødning fra negl.  (Læst 2216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MM

• Passiv bruger
Blødning fra negl.
« Dato: 03 Januar , 2014, 15:06 »
I går var gulvet, hvor min høne med de 12 kyllinger går, helt stænket til med blod. Det var fra hønen, først troede jeg den blødte fra ansigtet, men fandt ved nøjere eftersyn ud af, at blodet stammede fra en tå.( Hun kløede sig voldsomt med den sårede fod). Jeg tog hønen op og prøvede at stoppe blødningen ved at presse på tåen. Opdagede, at der var noget løst yderst på neglen. Det klippede jeg af. Blødningen fortsatte, det løb ret meget. Jeg fandt en gaze-tut, som jeg viklede om tåen og satte en elastik meget stramt om tåen. Sådan gik 20 minutter, med hønen holdt fast, for hun er ikke særlig tam. Så løsnede jeg elastikken og satte hende i en lukket flyttekasse med halm i en time.
Blødningen var herefter stoppet, og nu render hun fint rundt med alle sine kyllinger. Men det var en væmmelig oplevelse, jeg vidste ikke, at høns har blodårer helt ned i neglene!!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Blødning fra negl.
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 15:31 »
Høns og vagtler har blodårer i både næb og negle.Du kan se den hvis negle og næb er helt lyse.Den er tyndere end sytråd men kan give meget blod hvis man klipper den over i forb. med næbtrimning.Jeg næbtrimmer mine vagtler når det er nødvendigt hvis de vil hakke i hinanden.I næbbet er det kun den yderste millimeter eller mindre man kan klippe af med en 3-i een,så er man tæt på blodåren.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 20:58 »
En anden gang kan du standse blødningen ved at brænde neglen med en loddekolbe eller bagsiden af en ske, du har holdt over en flamme.

Min dyrlæge anbefalede mig den metode, da min gås havde blødt flere deciliter blod fra en knækket negl en nat. Det virkede med det samme, og gåsen virkede ikke til at have føle smerte overhovedet. To minutter efter drønede den rundt udenfor som sædvanligt.

Udover at standse blødningen får man også lukket såret effektivt, så der ikke kommer bakterier til.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline MM

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2014, 21:12 »
Tak for gode svar!!!