Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 8265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
Kalkben
« Dato: 03 Januar , 2014, 08:19 »
Må jeg anbefale hovfedt til heste...

Vi fik i sommers nogle høns der var svært angrebet, men efter 8 dage med hovfedt, smurt på hver 2. dag, så var det så godt som væk...

Ja, en lille smule besværligt, fordi at alle angrebene høns skal smørres ind, men GANSKE GANSKE effektivt  :)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 15:35 »
Godt at få flere løsninger på banen. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2014, 09:16 »
Det må jeg prøve. Nu har jeg smurt med vaseline 2 gange om ugen i 4 uger, og det er ikke væk endnu. Jeg har også sprøjtet sidepinde og ben med chokspray. Det er dog blevet bedre på mange af hønsene. Men ikke helbredt :(
1.5 New Hampshire

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2014, 09:55 »
Jeg kan i hvert fald kun anbefale det her "tricks"...

Vi fin nogen der var MEGET angrebet og det hjalp bare gang for gang...

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2014, 23:07 »
Her har vi også brugt hovfedt med fin erfaring.  /o

Personligt vil jeg hellere have noget mere bøvl med at smøre dem, end at begynde at bruge kradsere midler som på ingen måde er beregnet til brug på levende væsener, selvom andre anbefaler motorolie og andre ubehageligheder.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2014, 23:11 »
Madolie er ganske effektivt og kommer nok lettere helt i dybden (under skællene) end feks hovfedt. Og skal man være lidt fanatisk kan man jo købe økologisk madolie. Jeg tror dog at både høns og mider er nærmest ligeglade med om det er økologisk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2014, 23:13 »
Madolie er ganske effektivt og kommer nok lettere helt i dybden (under skællene) end feks hovfedt. Og skal man være lidt fanatisk kan man jo købe økologisk madolie. Jeg tror dog at både høns og mider er nærmest ligeglade med om det er økologisk.

Det var heller ikke lige madolie jeg var modstander af - Det består "Ville jeg gøre det ved mig selv" testen her i huset :)

Men petrolium, WD-40 osv.. er ikke noget jeg ville smøre mig selv med, og dermed heller ikke mine dyr :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2014, 23:17 »
Jeg er også glad for anbefalingen med hovfedt.
For nogle år siden var jeg nede på apoteket, for at købe Disantogensalve, som jeg havde fået anbefalet til behandling af kalkben; men blev noget rød i hovedet, da apotekeren spurgte om jeg tidligere havde brugt midler mod fnat.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2014, 23:21 »
Jeg ved ikke om Disantogensalve er det samme som Nixcreme. Men det er i hvert fald et af de anvendte midler mod kalkbensmiden (og mod fnat). Men det er godt nok en af de lidt dyrere løsninger (altså Nixcremen).
Mvh
Erik Andersen

Offline Ella

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Januar , 2014, 22:09 »
Hej alle herinde,
jeg er ny her så ved ikke om emnet har været oppe før.
Er der nogle der ved om kalkben kan smitte fra høns til kaniner ? ved godt kaniner ikke har ben på samme måde som høns, men ville blive ked af hvis jeg satte mine kaniner ind der hvor der har gået høns der havde kalkben og de så blev syge.
Ved I om hvor længe et rum skal være i (karentæne) efter kalkben ? der er selvf. blevet renset ud og sprøjtet.
Har slet ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål nogle steder, så håber nogle af jer kan hjælpe mig : )

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 24 Januar , 2014, 23:18 »
Dixantrogenolie/salve findes ikke mere,, desværre, for det var dælme effektivt,, i fortiden til behandling mod fnat hos mennesker, og andre mideangreb på dyr...

Nu er det sådan at det handler om at kvæle miderne der sidder under skælene på hønsebenene, der får de glatte løb til at se ujævne og grove ud.
Smør godt på benene med hovfedt eller vaseline,, i mangel af det, så brug madolie og sørg for at komme godt ind mellem tæerne og godt op under fjerene på lårene,,, gentag en gang om ugen til problemet er løst og benene igen er fine,,,,
Personligt tror jeg ikke på det smitter, men at det er miljøet i hønsehuset der er problemet,,, hos mig er det altid de der sover på gulvet der er plaget, mens de der sidder oppe på lægder og hegn går fri.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Januar , 2014, 07:30 »
Hej alle herinde,
jeg er ny her så ved ikke om emnet har været oppe før.
Er der nogle der ved om kalkben kan smitte fra høns til kaniner ? ved godt kaniner ikke har ben på samme måde som høns, men ville blive ked af hvis jeg satte mine kaniner ind der hvor der har gået høns der havde kalkben og de så blev syge.
Ved I om hvor længe et rum skal være i (karentæne) efter kalkben ? der er selvf. blevet renset ud og sprøjtet.
Har slet ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål nogle steder, så håber nogle af jer kan hjælpe mig : )

Tror ikke det smitter til kaniner... Af 2 årsager: 1 - Det er ikke ret mange sygdomme der rammer 2 forskellige slags dyr. 2 - kalkbenmider lever inder skælen på hønsenes ben og ikke huden...

Men om ikke andet, så kan du lige smide noget stampet kalk på gulvet og feje efter, så skal de nok dø dem der er tilbage...

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #12 Dato: 25 Januar , 2014, 13:10 »
Mon ikke nærmest alle salver/cremer i stil med Vaseline, Helosan, potesalve og hovfedt, plus diverse hud- og madolier, vil gøre tricket? Det mest afgørende er vel hvor godt det dækker for de sk.. mider >:( i skællene?
Her har vi brugt Vaseline med godt resultat, men det er jo egentlig et petroleumsprodukt, og koster noget i retning af 500 kr. pr kilo, så måske skulle man se sig om efter et alternativ (var dog heldig at finde nogle dåser i Netto til en tier :D)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger