Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad spiser gæs  (Læst 7358 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Bogi

• Passiv bruger
Hvad spiser gæs
« Dato: 02 Januar , 2014, 23:57 »
Hej

Jeg har lige købt et gåse par. Jeg er ny i "spillet" og vil derfor spørge om hvad man kan fodre gæs med - udover foder. Her tænker jeg særlig på brød og grøntsager.
* Hvilket type brød kan man fodre gæs med - rugbrød med/uden kerner ? Hvidt brød ?
* Hvad slags grøntsager ? Hvordan "tilberedes" grøntsagerne ?
1.7 Hvid Sussex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvad spiser gæs
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 00:12 »
Jeg har 4 gæs gående i en indhegning på ca 2000 m2. En del af området er en lille sø. Når vandstanden er høj (tidligt forår) udgør søen lidt mere end 50 pct af arealet, om sommeren er vi nok nede på ca 1/3 af arealet.

Mine gæs fodres med korn og majs, og ellers holde de området rundt om søen frit for græs og andre planter som de bryder sig om at spise. Brændenælder og flere andre ukrudtsplanter bryder de sig ikke om.

Men du kan sikkert vænne dine til at spise både brød og grøntsagsrester. Du skal ikke være bekymret for kerner i brødet, da det jo blot er korn. Det skal deres kråse nok tage vare på.

Held og lykke med dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 09:55 »
Gæs kan godt lide kogte kartofler, rå gulerødder, salatblade og lyst brød, gerne med kerner.
De spiser også kogte æg og alle mulige slags grønne køkkenrester som ærter, majs mv.

Mine gæs spiste også brændenælder hvis de var høstet og tørre.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2014, 20:59 »
Nu ved jeg ikke, hvor ny du er, men jeg vil lige understrege, at gæs aller-allerhelst vil have græs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2014, 21:18 »
Nu ved jeg ikke, hvor ny du er, men jeg vil lige understrege, at gæs aller-allerhelst vil have græs.
Det er også min erfaring!  Selv friske grønkålstoppe og salat er ligegyldige, så længe der er frisk græs at nippe til.
Hilsen
Peter