Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjææælp  (Læst 6179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia SF

• Passiv bruger
Hjææælp
« Dato: 30 December , 2013, 23:17 »
Jeg fik desværre ingen respons på sidste indlæg (tynd mave ), så nu har vi en høne mindre. Men endnu en har dårlig mave, vores dyrlæge ville lave en recept på tylan (som koster 500 kr) Nu vil jeg så høre om nogen har erfaring med urtepenicillin og om nogen har bud på hvad der kan være galt( se billeder under tynd mave)
Jeg troede at det var let at være hønse ejer, men fik desværre en syg høne med i købet, og sidder nu og synes det er trist vi huggede hovedet af putte.
Håber I kan hjælpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hjææælp
« Svar #1 Dato: 30 December , 2013, 23:29 »
Inden du går helt i panik så tag et kik på linket i svar #9 i dette link:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23600.0

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 31 December , 2013, 00:22 »
Jeg fik desværre ingen respons på sidste indlæg (tynd mave ),

Der er sikkert flere der har erfaringer inden for dette felt nu efter juledagene end der var før jul, men det er jo en anden snak.  *g

Nu vil jeg så høre om nogen har erfaring med urtepenicillin

Navnet er urte~pensil, og det har ikke noget med penicillin at gøre. Det er et naturprodukt baseret på en sammensætning af diverse urter og må derfor ikke forveksles med medicin ordineret af læge/dyrlæge.
Når det er sagt har jeg mange og gode erfaringer med brugen af produktet, både på høns og grise. Det virker som om produktet styrker dyrenes immunforsvar, og derved gør det muligt for dyrenes legemer/systemer selv at håndtere nogle sygdomsangreb.

Nu skrev du selv i tråden 'Tynd mave' om eventuel coccidiose. I den forbindelse var der i en nylig diskussion omkring brugen af saltsyrekuren en reference til nogle forsøg hvor saltsyre havde haft en effekt på coccidiose. Det var godt nok en anden art af coccidiose end den vi ser her i DK. Men måske værd at overveje en kombination??
Mvh
Erik Andersen

Offline Pia SF

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 December , 2013, 00:56 »
Jeg har afleveret afførings prøve hos dyrlægen, som ikke fandt orm, men som det fremgår af billedet er det ikke muligt at opsamle materiale af det vandtynde. Men de har fået panacur.( ved godt der ikke er dokumenteret effekt på høns)Det var kun den ene der hang med halen, hende der nu har den samme tynde afføring,, går, så længe det vare stadig med halen opad. Men vis det er coccoidiose kan det gå i sig selv ? Og hvad med æggene ? Synes vi har prøvet det meste( ikke saltsyre kuren endnu)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 31 December , 2013, 01:10 »
Men vis det er coccoidiose kan det gå i sig selv ? Og hvad med æggene ?

Nogle dyr har så stærkt immunforsvar at de overlever et tilfælde, men der er relativt stor dødelighed ved denne sygdom. Jeg mener dødeligheden er betydeligt højere ved kyllinger end ved voksne dyr (nogen må korrigere hvis jeg tager fejl).

Jeg har ikke hørt om problemer mht æggene. Om det skyldes at dyr der er syge af denne parasit simpelthen stopper æglægning ved jeg ikke sikkert, men man kunne forestille sig det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 31 December , 2013, 06:30 »
I din anden tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36734.msg317875#msg317875

skriver du, at du gav antibiotika, dog uden effekt - hvilket præparat var det?

Panacur virker mod orm og parasitter hos høns, det er blot ikke godkendt til fjerkræ, fordi disse er produktionsdyr.

Jeg tror ikke på coccidiose, for denne parasit eller æg derfra ville dyrlægen have set ved undersøgelsen af podeprøven. Det er sjældent, at voksne høns bliver angrebet af coccidiose, men gør de, så er prognosen den samme, som hos kyllinger. Coccider lever ikke af den føde, som passerer gennem tarmene - coccidierne lever af selve tarmen - derfor vil der efter få dage kunne ses en blodig diarrè.

Ser afføringen ud på samme måde, som den du oplevede ved den nu døde høne? En syg høne lægger ikke æg, hvilket jeg har indtryk af, at din høne gør. Det er jo ikke sikkert, at den lider af det samme, som det sidste, du oplevede.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia SF

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 December , 2013, 16:34 »
Det hele startede med hende der nu ikke er her mere, gik med halen nedad, og havde dårlig mave, men da jeg er første gangs hønse ejer og ganske uerfaren, tog jeg en afførings prøve med til dyrlægen som var fast , men noget rødt i ( det skulle så vise sig at være en hel fin en, ingen orm eller cyster) - så alt i den skønneste orden.

Da det så fortsatte med meget tynd mave ( som på billedet ) tog jeg min IPAD med og viste dette. Her fik jeg så udleveret antibiotika, må ha spugt hvilket præperat, blev bare trukket op i sprøjter, som jeg så kunne gi. Fortsat dårlig mave, taænkte nu får hun nogen dage, hvor vi ser tiden an, maven kunne nu være "slået i stykker" af anti-biotikaen.

Men- nej, fik så ordineret Tylan af den nætte pris af 500 kr, her havde vi så allerede brugt lidt over 300, så jeg tænke måske panacur, det fik de så alle.

Det skal lige siges, engang i november lå der en død due i deres hønsegård, selvfølgelig meget uheldigt sted den havde valgt at falde død om, men...

Hun fik så tilsidst hovedet af, da det havde stå på længe, og jeg var bange for smitte til øvrige høns. Det skulle så vise sig at jeg var forsent på den.
Nu har min amberlink fået dårlig mave, begyndte idag at halte - og det føles varmt. Synes egentlig vi er lidt uheldige, hønsehuset får fjernet al hønsemøg hverdag, sågar de klatter jeg kan samle op fra ude arealet bliver fjerne. Dagligt frisk vand, hønseguf- med grønt i, æglægnings piller + 1 håndfuld korn og en halv kop knækkede majs.

Jeg har nu købt urte-pencil 280 mg, givet ½ tbl dags dato, håber virkelig det virker, er faktisk lidt trist, da jeg synes de er super søde og dejlige 

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2014, 10:55 »
Jeg har gode erfaringer med Zoolac pasta (køber det hos dyrlægen) til både mine hunde og hønsene mod tynd mave - det genopretter en sund tarmflora i dyrene :O)) 

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2014, 11:12 »
Jeg har gode erfaringer med Zoolac pasta (køber det hos dyrlægen) til både mine hunde og hønsene mod tynd mave - det genopretter en sund tarmflora i dyrene :O))

Det har jeg ogå hørt skulle være godt /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14