Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nyanskaffelse Gæs  (Læst 3909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole1960

• Passiv bruger
nyanskaffelse Gæs
« Dato: 30 December , 2013, 11:09 »
Hej
kun godt lige bruge lidt gode råd ang. gæs
hvad skal de have at spise, og hvad skal der være udendørs skal der være et badekar med vand de kan plaske rundt i, eller hvad skal der til.
og hvor gamle er de når de begynder at lægge æg, samt hvor gamle skal de være når man slagter dem ca.

MvH Ole
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: nyanskaffelse Gæs
« Svar #1 Dato: 30 December , 2013, 12:37 »
Gæs der er små og endnu ikke har fjerdragt skal have varmelampe, og de kan ikke tåle at blive våde i regnvejr eller badekar, ikke at de ikke kan tåle vand, men de kan ikke selv finde ud af at gå ind i varmen igen. De får meget let lungebetændelse,,, gæs skal have vand så de kan få hele hovedet under, så de kan gennemskylle deres næb, og det gælder også gæslinger,,, braddepande/fad,,, skal de svømme må de være under overvågning, så de kommer ind under lampen igen.

Mine to gamle gæs havde hele livet en blå muslingeskal/sandkasse til at bade i,,det var fint.
De lægger æg følgende forår/sommer

De spiser det samme som kyllinger.. startfoder og voksefoder, der gerne må pladre i vand,, de spiser også korn, som suplement,,, kogte kartofler og gulerødder salat brød mv.

Hvis du får gæslinger i april, kan du slagte inden jul.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ole1960

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 December , 2013, 14:24 »
Tak for info. det var dejligt at høre lidt om det at have gæs.
dem jeg har fået fat i. er fra foråret engang. så kan jeg regne
med at de begynder at lægge æg her til foråret ???.
og når jeg lige får sat lidt hegn op har jeg et stykke jord de kan gå på
men det er hovedsageligt ukrudt og ikke græs.
men de skal måske helst ud på en græsplæne og gå,
har overvejet at bygge et lille hus ude på marken til dem hvor stort skal det være til omkring en 10-15 gæs. dog kun en 4 stykker i vinterhalvåret og skal det være isoleret

MvH Ole
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #3 Dato: 30 December , 2013, 16:17 »
Hvor stor et areal får de at gå på? Hvis arealet er stort nok og der også er noget græs under ukrudtet, vil jeg tro at gæssene nok skal sørge for at det bliver en pæn grøn græsmark i løbet af et årstid. Men de skal også have noget tilskudsfoder.

Huset behøver ikke at være isoleret, det skal udelukkende tjene som sikring mod rovdyr, så sørg for også at sikre bunden. Gæssene er ligeglade om de er ude eller inde uanset hvordan vejret er, eller rettere sagt, de vil faktisk helst være ude. Så de bør ikke være lukket inde mere end det er nødvendigt for, at faren for at de bliver taget at ræven er nede på et passende niveau. Jeg lukker mine gæs ind ved titiden og ud igen ved syvtiden. Til 15 gæs vil jeg mene at man mindst skal have 5 m2 hus, gerne større. Skal de være lukket inde, udover det nødvendige antal nattetimer, er det en helt anden størrelse hus der er brug for!
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 December , 2013, 16:22 »
Huset behøver i hvert fald ikke være isoleret. Det behøver det heller ikke til høns. Og slet ikke til ænder og gæs. Når man har plukket en gås ved man hvorfor.

Gæslinger skal naturligvis have varme. Fra moderen eller fra varmelampe.

Efter min mening giver det kun mening at have gæs på græs. Det er billigt og godt for dem. De bliver meget passive og et trist syn hvis de ikke har græs. Men de er gode ved græsset, ikke som høns der ødelægger selv ret store hønsegårde med græs.
De spiser også kløver og mælkebøtter. Men jeg kan ikke sige, hvad de ellers spiser af ukrudt.
Jeg mener ikke det er nødvendigt med tilskudsfoder om sommeren. Men det er godt at lave en gradvis overgang sidst på sommeren/efteråret, så de ikke går direkte fra græs til korn og/eller piller.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).