Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken race?  (Læst 5399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jakobø

• Passiv bruger
hvilken race?
« Dato: 29 December , 2013, 22:06 »
Jeg vil have slagte kyllinger til foråret.  Egentlig syntes jeg det kunne være spændende prøve med hvide plymouth rocker. Fordi jeg syntes det må kunne lade sig gøre på en god måde.

Men hvad er ellers et godt valg?

Jeg vil godt have en hurtig voksende høne som ikke flyver og som ikke vokser for langsomt. 

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: hvilken race?
« Svar #1 Dato: 29 December , 2013, 22:15 »
Egentlig syntes jeg det kunne være spændende prøve med hvide plymouth rocker. Fordi jeg syntes det må kunne lade sig gøre på en god måde.

Det er nok et definitionsspørgsmål. Skal du undgå at de vokser så hurtigt at bentøjet ikke kan følge med, må du jo holde igen på foderet. Sulter de så?

Men det afhænger nok også i nogen grad af hvilke forhold du kan tilbyde dem. Hvis de har masser af plads at røre sig/motionere på, så kan du måske undgå problemerne med deres ben.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 30 December , 2013, 00:20 »
Fint hvis de alle skal slagtes, men du skriver høner senere??? De er ikke skabt til at blive voksne og æglæggende høner. De ender med ikke at kunne gå, lægger ikke mange æg og er slet slet ikke skabt til at reproducere sig selv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 December , 2013, 05:45 »
da vi havde plymout rocker fik  de lov til at rende rundt i haven, det gjorde så at de fik brændt en del af, og at de så kunne grave sammen med de andre. meennn de spiser sq meget.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 December , 2013, 09:22 »
Det er udelukkende til slagt. Til æglægning har jeg luttehøns

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 30 December , 2013, 09:50 »
Hvad med at få nogle frasorterede hanekyllinger, og så evt. prøve med lidt forskellige racer ? Og så teste hvad der fungerer ?

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 December , 2013, 10:04 »
Af hensyn til mine naboer har jeg ikke nogen hane. Det var elkers en god ide med haner.
Men så går jeg jo også glip af hyggen ved at have kyllinger gående.

Glatnak

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 December , 2013, 10:42 »
Du kunne jo overveje en større hønserace som f.eks. Orpington.

Det er ligesom hunde - jo mindre jo mere skal der kæftes op, jo større des mindre grund til at gøre sig stor ;-)

Jeg har hane og høns (faktisk er der 5 haner) - mine lille flok larmer mindre end naboens Maraner som ikke har en hane. Hendes høns kæfter op hele dagen, hvor mine næppe høres - og hanerne galer stille med dyb tone.

Mine går udenfor i haven, og hanerne holder fint styr på hønsene. Vi hører dem faktisk mindre end naboens.

(De 4 haner opgraderes til Grill Kylling her i jan/feb)

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 December , 2013, 10:47 »
mmmm, mon ikke du vil slagte dem inden de galer?  8)
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 December , 2013, 10:58 »
Hvad med at få nogle frasorterede hanekyllinger, og så evt. prøve med lidt forskellige racer ? Og så teste hvad der fungerer ?

egentlig var tanken jo at finde en egnet race, og så "snyde" lidt og benytte andres erfaringer til hvad der dur af racer.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 31 December , 2013, 01:12 »
Jeg har været glad for at ruge nogle faverolles ud, slagte hanerne ved ca 6 måneder og beholde hønen (der blev kun en, der var livsduelig) Hun lægger faktisk nogle fine lysebrune æg. Ikke så store, men stabilt.
Det er fugle med en god appetit, men de vokser også knaldhurtigt. De er meget omgængelige, rolige og nysgerrige, flinke høns.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 December , 2013, 06:50 »
Vi har hvide plymount rocker og vi ELSKER dem!!!

Vi har ikke haft en eneste der har døjet med benene, så lad ikke den påstand skræmme dig i første omgang.
Vi smider noget af deres foder på jorden, så de selv får mulighed for at finde det og få noget motion og så får de rester fra køkkenet og wrap (vi har også heste, så nem adgang til grønt  :) )

Vi har kun oplevet dem som super dejlige fugle, der er dejlig rolige, nemt bliver håndtamme (hvis man er det det), har du børn er de fantastisk klappehøns og sidder gerne på en arm eller skulder og kigger verden ud, vokser betydeligt hurtigere end alle andre racer vi har haft og kanon slagtevægt. Vi slagter dem som 16-20 ugers og har aldrig haft en på under 3,7 kg i fryseklar vægt.

Fantastisk race, hvis du spørger mig!!!  ;D
« Senest Redigeret: 31 December , 2013, 07:56 Fra HøgsbergOlsen »