Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg-farver  (Læst 4398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Æg-farver
« Dato: 19 Marts , 2009, 12:02 »
Er jo slet ikke kommet igang med hønseriet, og det er nu også udskudt til jeg har fundet nyt sted at bo, men skule da gerne ske inde for dette kalenderår  ;)

Men unger og jeg ser stadig ivrigt på høns, udskydelse, betyder jo bare bedre tid til planlægning ;D

Har dog , bare fordi jeg starter tingene bagfra, fundet én der kan hugge hovedet af levende dyr ( evne jeg totalt selv mangler)

Nå, tilbage til den anden ende af planlægningen... Nu har vi jo set, og jeg læst, om de forskellige farver på æg... Kendte jo sjovt nok de hvide og brune i forvejen...
Så er der Maraner´s brune?
Og nogle der lægger blå-grønne?
Er der flere?

Og og og! Har bestemt, hvilket sagtens kan ændre sig, at få nogle *kødhøns* *æghøns* og et par der kan skrukke (selvom jeg også er halvt overtalt til at investere i lille rugemaskine) Men de her hønsepiger skal jo have en hane? Er afgjort meningen de skal være havehøns, og det fungerer vel ikke med 2 flokke høns + hver sin hane, og hvordan fanden skulle man også lige forklarer hanerne hvilke høns der var *hans*... Nå, det jeg jo så tænkte var om det kunne fungerer med en hane der var blandet af *æg* og *kød* ?
Ville sagtens kunne arrangere opdelt hønsehus, men så skal *flokkene* i givet fald skiftes til at bruge haven, og være i gård...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg-farver
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2009, 16:42 »
Araucana lægger blå eller grønne æg. De skal hvis det er helt rigtigt lægge blå æg, men racen er blevet "udvandet" lidt fordi man har villet have så mange forskellige farver fjer, at æggene nu fås i adskellige nuancer af blå og grøn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2012, 20:00 »
Er der andre æggefarver end de nævnte? Er der nogle racer der lægger røde æg? Jeg får i dag hvide, lyse brune, mørke brune og turkise æg, men ville gerne have endnu flere farver :)
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2012, 00:12 »
Det tætteste du kommer på røde æg er nok welsumeræg. De kan være nærmest murstensrøde/brune :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2012, 10:21 »
Henriette har nogle barnevelder der lægger rosa æg.
Og så har jeg en rettelse til araucanaæg, de skal være turkise.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2012, 11:12 »
Er der andre æggefarver end de nævnte? Er der nogle racer der lægger røde æg? Jeg får i dag hvide, lyse brune, mørke brune og turkise æg, men ville gerne have endnu flere farver :)
Sorte Croad Langshans legger ofte ROSA aeg, men det er ikke alle stammer der goer det. De er meget vakre.