Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyre  (Læst 5944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Saltsyre
« Svar #15 Dato: 18 December , 2013, 22:43 »
Kan vi blive enige om at pH værdien for fosforsyren i Cola er noget højere end pH værdien for saltsyre?
Iflg Carlsberg indeholder 1 L Cola 0,54 g fosforsyre. Så for nemheds skyld ca 0,54/1000.
Saltsyrekuren er 2 ml (for nemheds skyld ca 2 g) så blandingen er ca 2/1000.
Fosforsyren er basisk ift mavesyre mens saltsyren er sur ift mavesyre.
Med andre ord skulle de to ting (saltsyre><Cola) arbejde i hver sin retning.

Og så lige en lille tilføjelse til dit punkt 1. i dit seneste indlæg - al gift giver lidelser i en eller anden grad. Når det handler om mennesker kaldes det bivirkninger. At sige at det ikke giver lidelser er vist udokumenteret.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 18 December , 2013, 23:02 »
orm giver lidelser. Det er jo sådan set samme princip som hovedpinepiller, hvor en af de almindelige bivirkninger er hovedpine ... Eller dem der vælger vacciner fra fordi der er bivirkninger, man skal bare lige huske at sammenligne med "bivirkningerne" ved det man forsøger at kurere. Antibiotika giver mange bivirkninger, men det gør dobbeltsidet lungebetændelse også ...

Coca Cola ligger på PH 2,4 og saltsyrekuren blev oplyst til 2 ml til 10 liter (2/10000, som oplyst i den anden tråd) ??
det jo også en forskel om vi snakker om 30% 36% eller 40% saltsyre (det er lige de mærker jeg kender der ligger på det)?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 18 December , 2013, 23:16 »
Saltsyrekuren er 20 ml pr 10 liter vand, eller 2 ml pr 1 l vand så 2/1000. Dette forhold er beskrevet ganske mange steder herinde. Jeg noterede også forleden at én herinde fejlagtigt havde brugt forholdet 2 ml/10 L vand, men udelad det, da det var en fejl.

Jeg anvender en 30 % opløsning.

Ph værdien i en hønsemave skulle under normale omstændigheder ligge på ca 2, altså lavere end pH værdien i Coca Cola som derfor må virke basisk på en hønsemave.

Jeg har set lidt forskellige pH værdier for Coca Cola. Du skriver nu 2,4. Jeg har tidligere set værdierne 2,5 og 2,9. Jeg ved ikke hvad den nøjagtige værdi er, men kan blot konstatere at den synes at være højere end hønsemavens 2,0, uanset.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 18 December , 2013, 23:29 »
orm giver lidelser.

Den bemærkning overså jeg ved første gennemlæsning.

Langt de fleste husdyr (og sikkert også vilde dyr) har orm og lever fint med det. Om de har lidelser af det er svært at sige. Er der mangel eller knaphed på føde kan det i hvert fald give problemer. Men er dyrene ellers i øvrigt raske og har rigeligt med føde, ser det ud som om de selv er i stand til at holde ormebestanden nede, så de ikke belastes af at have orm. Er der knaphed på føde eller indtræffer andre sygdomme, så kan de ikke holde ormene nede, og ormetrykket bliver så stort, at behandling i en eller anden form er nødvendigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 18 December , 2013, 23:56 »
For bedre at illustrere problemer, eller ikke problemer, omkring orm i husdyr (og formentlig også vilde dyr) vil jeg godt bidrage med lidt information om min relativt lille bestand af Angus kvæg.

Jeg har pt 2 køer samt 4 kalve som er afkom af disse køer. (Tyren blev slagtet i begyndelsen af 2013).
Kalvene er 1 tyr og 3 kvier. I 2012 fik jeg først en kviekalv, 4 mdr senere en tyrekalv. I 2013 fik jeg så 2 kviekalve.

Kviekalven fra 2012 kan af en eller anden grund ikke regulere ormetrykket og må derfor behandles mod orm for ikke at gå til (der er dyrlæge med inde over og gødningsprøver er analyseret osv). Hun har over de sidste ca 9 mdr fået 2 behandlinger mod orm.

Hendes tilvækst er stadig ringe. Man kan ikke 'måle' en kviekalv med samme målestok som en tyrekalv, men man kan dog alligevel se at noget er helt galt når man holder de to dyr op mod hinanden, og ligeledes når hun holdes op mod de to kviekalve der kom til året efter.

Og hvor vil jeg hen med denne information?

Alle dyr går sammen. Samme engarealer, samme stald, og de får samme foder.

Kun den ene dame/kvie har problemer med orm, men alle 6 dyr har med garanti de samme orm. 5 af dyrene er åbenbart i stand til selv at regulere ormetrykket.

Naturen er forunderlig.

Tag dette som lidt bonusinfo og et sidespring, og lad os komme tilbage til saltsyrekuren.

Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #20 Dato: 19 December , 2013, 04:30 »
1. Nej hvorfor skulle de dog lide, medicinske ormekure giver heller ikke lidelser - de afhjælper dem  ;)
2. var der tegn på orm før de fik det?
3. orm kommer op af jorden bare man hælder alm. postevand på
4. Det er skam absolut naturligt, mavesyre består af saltsyre  ;)

1. Min kanin led meget p.g.a. Dyrlægens medicin og ungerne fordi moderen ikke kunne tage sig af dem.
2. Ja.
3. Jeg har selv aldrig set en mængde orm komme op af jorden fordi almindeligt vand står og drypper.
4. Dyrlægens medicin er giftigt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 19 December , 2013, 06:48 »
Mojn
jeg har aldrig observeret orm og aldrig brugt nogen kur ,
Så jeg skal ikke udtale mig om hvad der virker. Men er det ikke forkert at forholde sig til hvilken ph-værdi der er i hønsenes mave? "kuren" skal jo først igennem munden og spiserøret og der er da ikke den samme ph værdi som i maven. Det er jo det samme som når at børn drikker noget giftigt. Det er på vej ned til maven at det ofte skader. Derfor må man jo heller ikke få dem til at kaste op fordi at det skader på vej op igen.
Jeg tor ikke, at det er muligt at få en seriøs debat om emnet fordi at der bare ikke er nogen videnskabligt på området. Men uanset hvad. Så gør vi det vel for at få så sunde dyr som muligt. Så længe at det ikke skader. Så kan tro som bekendt flytte bjerge.
En god torsdag til jer herfra det sønderjyske

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 19 December , 2013, 08:29 »
Jeg tror ikke på virkningen af saltsyre og som en nævnte i en anden tråd, bør man også overveje, hvad der sker rent kemisk, når midlet kommer i kontakt med kalkskaller mm i kroen?
Jeg synes, at man skal tage en gødningsprøve hen til sin dyrlæge og få undersøgt for ormeæg før og efter behandlingen med saltsyre, så vil man få en ide om det overhovedet virker og om der er grund til at give det, når nu man ikke kender langtidsvirkningerne af brugen.
Husk også at de fleste høns ikke viser tegn på smerte og ubehag før det næsten er for sent, da det ikke er godt at vise tegn på svagheder, når man er et byttedyr.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline ncj

• Bruger
« Svar #23 Dato: 19 December , 2013, 08:57 »
Jeg kan ikke byde ind med erfaringer om brug af saltsyrekuren,men min erfaring med dyrehold i snart 40 år mener jeg at med er korrekt diagnosticering,og en medicin som er beregnet til den pågældende lidelse er mest fornuftig.Jeg har aldrig haft problemer med mine høns og orm,men jeg har dog haft brug for ormekur til mit fuglehold(papegøjer og parakitter) før i tiden,og med et godt resultat.
« Senest Redigeret: 19 December , 2013, 12:02 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 19 December , 2013, 10:15 »
Der er jo også det lille men i hele denne debat, at ved den koncentration af saltsyre vil blandingen have et pH på lidt under 2 (hvis jeg ikke har regnet helt forkert), og her kommer så men'et. Men er der skaller i kroen, vil dette neutralisere saltsyren. Dette vil sandsynligvis hæve pH'en til over 2 og så er vi igen over mavens pH. Desuden vil der dannes kuldioxid, så men vi få en gang bøvsende høns.
Mvh Mette

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 19 December , 2013, 16:47 »
Hvis jeg ingen tænder havde, ville jeg ikke have noget imod det. Tusind gange hellere end at fylde mig med gift.  ;D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 19 December , 2013, 21:40 »
Hvis man lige holder tungen lige i munden et øjeblik vil man nok opdage at der er tale om en meget mild opløsning. Noget mildere end de opløsninger der blev brugt i forsøgene som Nimrod refererede til forleden (forsøg omkring bekæmpelse af en Coccidiose art).

Vi taler om en 30 % opløsning anvendt i forholdet 2 ml pr 1000 ml vand. (Jeg har ikke tjekket om de 30 % er vægtprocent eller volumenprocent derfor er tilføjet et 'ca' nedenfor)

2       30              60                600
------ x ------ = ------------- = --------------
1000     100         100.000        1.000.000 

Så sådan ca 600 ppm (parts per million). I forsøgene som Nimrod havde fundet var doseringen hhv 1.000, 2.000 og 3.000 ppm.

Mht en evt effekt af kontakt mellem syreblanding og skaller, så kan man jo undlade at give skaller i den uge kuren står på. Det tager hønsene i hvert fald ikke skade af. 
Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 19 December , 2013, 21:54 »
ADVARSEL LÆS IKKE VIDERE HVIS DU ELSKER ALT LEVENDE FOR NU BLIVER JEG BARSK.  <B
Hvad så hvis det ikke er syren der dræber ormene. Hvad hvis det er ophobningen af CO2 i tarmene, når syren reagerer med kalken?  Det kunne være spændende at lægge orm i helt almindeligt vand og så hælde saltsyren i og bagefter hælde noget kalk i, for at se ormenes reaktioner på processerne. Dør de eller hvad sker der. Synes de den svage opløsning af saltsyre er hård, eller er det at de ikke får ilt gennem huden.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #28 Dato: 19 December , 2013, 22:07 »
Det er helt tydeligt at der er for og imod syre..

JA, selve ordet .... SYRE, lyder voldsomt, men når det er sagt, så er det fortyndet MEGET  :)

Men hvor ligger så den fornuftige forklaring på at nogle er mere belastet af parasitter i alle former end andre her inde?

hvad er det gør gør at nogle slås mere med blodmider, kalkben osv ?

Jeg er ikke fortaler at medicinbrancens produkter, uanset om det er til dyr eller menensker, jeg er selv et af de mennesker der bare intet kemisk tåler, og derfor er jeg på div naturlige produkter, og de virker på mig..

Jeg har valgt at bruge saltsyren ca pr 2½ - 3 md, og kan vitterligt ikke se mine høns skulle mistrives, de læger æg, de vil nusses, de gogger, og opfører sig som helt almindelige høns, med det lille plus, de har ikke været belastet af nogen form for parasitter  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline martin s jensen

• Passiv bruger
n
« Svar #29 Dato: 19 December , 2013, 22:29 »
n
« Senest Redigeret: 20 December , 2013, 10:52 Fra martin s jensen »