Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg får stød af lågen!  (Læst 13227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Jeg får stød af lågen!
« Dato: 15 December , 2013, 12:49 »
Er det nogen der ved hvad der er galt her?

Vi har et hegn rundt om folden hvor hønsehusene også befinder sig. Der er seks tråde, træpæle og isolatorerer, alt sat op af prof. hegnsfirma. Lågen er af metal, med en metaløksne til at fæstne lågen med. Et par enkelte gange i vinter, lige efter hegnet var sat op fik jeg stød, når jeg ville lukke lågen, men det aftog, og hele sommeren og efteråret har der ikke været noget.

Nu er den til gengæld helt gal. Jeg får stød hver gang jeg tager fat i kæden eller lågen, når jeg skal ind i folden. Lars, min mand får ingen stød. Han troede det var statisk elektricitet, men det er det ikke, og det er han enig i, efter at jeg indvilligede i, at holde om lågen til jeg fik stød. Efter ca. 5-10 sek. med lågen eller lukkeanordningen i hånden fik jeg stød og fór op i luften med rigtig mange bandeord til følge. 

Jeg er ét stort nervevrag når jeg skal åbne lågen ud til folden. Så sent som i dag, havde jeg taget skindhandsker på, men efter at have holdt på "kæden der lukker lågen" i ca. 5 sek. fik jeg et ordentligt rap igennem handsken.

Det er overhovedet ikke sjovt, men hvor kommer strømmen fra? Vi har et andet hegn gående tværs over folden og med samme låge, men her får jeg ingen stød. Ved den "problematiske" låge har jeg sat et have hegn med tentorpele, for at hønsene ikke skal løbe igennem, men så vidt jeg kan se, har det hegn ikke forbindelse til trådene, og da slet ikke til lågen der giver mig stød.

Er der nogen der ved hvorfor jeg får stød når ingen andre får, og HVORFOR jeg får stød??
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Jeg får stød af lågen!
« Svar #1 Dato: 15 December , 2013, 12:57 »
En af de sorte "rør" som går omkring stolpen er sikkert revner. Når så træet (stolpen) bliver godt fugtig pga vejret, så er der overgang. Metallågen leder strømmen bedre end træet, så derfor får du et smæk når du rører ved den. Prøv at lægge hånden på stolpen... Det kan bekræfte min teori. At du får stød, og din mand ikke gør kan skyldes jeres fodtøj.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #2 Dato: 15 December , 2013, 15:08 »
Jeg tror du har ret,Morten.Så er spørgsmålet : Tør Tanja at lægge hånden på stolpen  *g
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 15 December , 2013, 15:09 »
Gummirørene er intakte, og jeg får ikke stød af at holde på stolperne. Dog er der ingen tvivl om, at jeg får stød ved at røre ved lågen, og det er mildt sagt temmelig frustrerende. Her en lille video taget for få minutter siden. http://www.youtube.com/watch?v=gApsK3qNC68&feature=youtu.be
« Senest Redigeret: 15 December , 2013, 15:36 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 15 December , 2013, 15:12 »
Et par gummihandsker er en løsning.................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 15 December , 2013, 15:19 »
Vi har iøvrigt begge træsko på, og jeg har også prøvet med skindhansker, men det hjælper overhovedet ikke.
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2013, 16:59 »
får du oss stød hvis du halder din mand i hånden , fa at afmystifisere evt statisk elektrisitet

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 15 December , 2013, 17:27 »
får du oss stød hvis du halder din mand i hånden , fa at afmystifisere evt statisk elektrisitet
Det har vi ikke prøvet, men det er nu heller ikke nødvendigt. Der er ingen tvivl om, at de stød jeg får er "impulsstød" fra hegnet. Jeg får konstant statiske stød overalt; hver gang jeg åbner en bildør, rører en anden person eller rører ved et arkivskab på arbejdet. Jeg kan tydeligt mærke forskel. De stød jeg får fra hegnet er fra strømgiveren. Men hvorfor??
Venlig hilsen Tanja

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 December , 2013, 17:33 »
Hvis tvivl om statisk eller det reelt er stød fra hegnet, kan det nemt afgøres med en hegnsmåler. Den kan også fortælle hvorhenne strøm evt. løber over i lågen. Det skulle være en ret smal sag.
NB: strøm kan godt hoppe fra isolator og til jern, det har jeg oplevet. Strøm fra hegnet kan føles (af dyr i al fald) og måles gennem luft, med hegnsmåler 20-30 cm fra el-tråden, hvis måleren er godt kram.

Blot et input, for at du kan få styr på sagerne på en faktuel måde /o

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2013, 20:15 »
tanja har du overvejet antistatisk fodtøj, tror nu du skal lade ham aflade dig først, eller måske give lågen en jordledning

mon du er særlig god til at finde vand,  ::) ::)

« Senest Redigeret: 15 December , 2013, 20:17 Fra kristiank »

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 December , 2013, 20:22 »
Der er helt sikkert overgang ved den stolpe som lågen hænger på. Om så isolator-røret er defekt eller for kort, så strømmen kan springe over, ved jeg ikke, men det er der fejlen skal findes.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 15 December , 2013, 21:15 »
ud fra billedet af låge og hegn har jeg en teori på hvorfor strømmen går i lågen.

jeg kan se at hængslerne som holder lågen går ret langt bagud på stolpen, hvor de strømførende tråde er ret tæt på. her hos mig kan strømmen hoppe adskillige cm (3-5 cm har jeg oplevet) fra en tråd til en anden, eller i det her tilfælde fra tråden og til hængsel på lågen og derfor også videre i lågen.

prøv at undersøge om det er det der er problemet. det er umiddelbart mit bedste bud.

en hegnstester er næsten er must at have syntes jeg. det er ikke så sjovt selv at være tester  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 December , 2013, 22:20 »
Jeg har det nøjagtigt lige som dig!! Får stød af alt simpelthen, dog i perioder.. Bilen, hylderne i supermarkedet, indkøbsvogne, andre mennesker, tøj og plastikstole..etc etc.. I sommers var det lågen til hestefolden (den står opstaldet). Fck jeg var ved at gå amok, det var en periode på ca 3 uger og jeg var den eneste af 5, der fik stød :-\ Så jeg kender din frustration og har desværre ikke et svar på dit spørgsmål, men kan orientere sig om, at min hund opfanger nogle gange stød fra jorden, den ene gang ved en defekt fodgængerovergang!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 16 December , 2013, 07:26 »
Der er helt sikkert overgang ved den stolpe som lågen hænger på. Om så isolator-røret er defekt eller for kort, så strømmen kan springe over, ved jeg ikke, men det er der fejlen skal findes.
Så hvis vi sætter et nyt stykke isolatorrør hen af selve tråden, så burde det hjælpe? Det er værd at prøve, for jeg er et nervevrag hver gang jeg nærmer mig lågen, og jeg skal alligevel ind og ud af lågen en hel del gange hver dag. I morges tog jeg gummestøvler på, en bomuldshandske og en gummihandske udenpå. Jeg fik ikke stød, men havde det fuldstændig ligesom hos tandlægen, hvor man venter på, at nu kommer det måske til at gøre ondt /d ::) :o.

ud fra billedet af låge og hegn har jeg en teori på hvorfor strømmen går i lågen.

jeg kan se at hængslerne som holder lågen går ret langt bagud på stolpen, hvor de strømførende tråde er ret tæt på. her hos mig kan strømmen hoppe adskillige cm (3-5 cm har jeg oplevet) fra en tråd til en anden, eller i det her tilfælde fra tråden og til hængsel på lågen og derfor også videre i lågen.

prøv at undersøge om det er det der er problemet. det er umiddelbart mit bedste bud.

en hegnstester er næsten er must at have syntes jeg. det er ikke så sjovt selv at være tester  :)
Jeg må invistere i en hegnstester. Tak for tip, også til Rudy.

Jeg har det nøjagtigt lige som dig!! Får stød af alt simpelthen, dog i perioder.. Bilen, hylderne i supermarkedet, indkøbsvogne, andre mennesker, tøj og plastikstole..etc etc.. I sommers var det lågen til hestefolden (den står opstaldet). Fck jeg var ved at gå amok, det var en periode på ca 3 uger og jeg var den eneste af 5, der fik stød :-\ Så jeg kender din frustration og har desværre ikke et svar på dit spørgsmål, men kan orientere sig om, at min hund opfanger nogle gange stød fra jorden, den ene gang ved en defekt fodgængerovergang!!!
Det var helt rart at høre fra en ligesindet. Folk tror jo, at man er bindegal når man siger, at man får stød. Især her med lågen, hvor ingen andre får stød, mens man selv føler sig elektrisk henrettet hver gang man skal ind til sine høns >:(.

mon du er særlig god til at finde vand,  ::) ::)
Næ, det tror jeg ikke, men da vi flyttede ind og ikke kunne finde kloakledningen fra toilettet, ringede vi efter hjælp hos kommunen. Kommunaldirektøren fra teknisk forvaltning troppede selv op, og hvordan prøvede han så at finde kloakledningen? Med to "jernpinde" han rendte rundt med, og som drejede hver sin vej en gang imellem. Så mente han, at han havde fundet kloakledningen. ??? (det havde han ikke, den gik en hel anden retning, men sjovt var det, at kommunaldirektøren rendte rundt med de to pinde for at finde vand).
Venlig hilsen Tanja

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 17 December , 2013, 09:46 »
Prøv at isolere de hængselender der går gennem stolperne fra så tror jeg du har løst problemet, da som sagt strømmen kan springe.