Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine hybrider lægger ikke æg  (Læst 8746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia SF

• Passiv bruger
Mine hybrider lægger ikke æg
« Dato: 06 December , 2013, 11:24 »
Mit første indlæg, så nu må vi se om det lykkes. Men slut oktober købte vi 4 isa Brown, og 2 amber link. De var ca 17 - 18 uger på det tidspunkt. Den ene begyndte kort efter ankomst at lægge æg, og gør det trofast dagligt( det er helt klart hende der bestemmer i flokken), men de andre er ikke kommet igang. De får æglægnings piller i automat, 1 kop korn spredt ud i gården, samt rester, hovedsageligt grønt. Ind imellem jeres opskrift på hønseguf. Vi satte for en lille uges tid lys op, der tændes kl 4, ingen lys om aften. Er der gode foreslog til årsag på manglende æg, er det årstiden, eller er det ledernes skyld eller ????
« Senest Redigeret: 06 December , 2013, 11:33 Fra Pia SF »

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Mine hybrider lægger ikke æg
« Svar #1 Dato: 06 December , 2013, 11:38 »
Tror bare de skal have lidt mere tid med lys, og så er de jo unge endnu... Vi gik fra 1 æg i snit og er oppe på 4 nu, efter de har haft lys i 14 dage... Så giv dem tid. Det skal nok komme. Synes forplejningen lyder helt fin.

Hos os er der lys fra 05:30 til 20:30. (Slukker automatisk når det er lyst udenfor og dæmper stille og roligt til det slukker helt)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 December , 2013, 12:13 »
Det tager TID ... æg fra nye høns er åbenbart en tålmodighedprøve af de mere længerevarende  ::)

Kun den ene af mine fra i år er begyndt at lægge æg ... de andre følger nok efter på et tidspunkt, tænker jeg.  Mine har lys fra kl. 5 morgen - og ingenting om eftermiddagen / aftenen ....

Så jeg er lidt på samme tålmodighedsprøve som dig  ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Pia SF

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 December , 2013, 12:30 »
Godt at høre vi ikke er de eneste, men hvor gamle er jeres nu ? Vores må være omkring 23-24 uger gamle

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #4 Dato: 06 December , 2013, 14:51 »
Har de skaller? Els bliver det lidt småt med æggene :-)  Mine Isa'er lægger æg uden at få kunstigt lys, men ok, de bor også i drivhuset.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Pia SF

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 December , 2013, 21:48 »
De får skaller, har bare en skål stående. Så umiddelbart skulle de få alt det der er anbefalet. Der kommer bare ikke æg, trods deres alder. Sååååå ? Måske er det bare tålmodighed

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 06 December , 2013, 23:10 »
Hvis alderen på købstidspunktet var som oplyst skulle de nu være 22-23 uger, og så burde du få æg fra flere af dem. Foder og lys synes korrekt.
Kan de evt have været et par uger yngre end oplyst? Det er selvfølgelig svært for dig at vide, men det kunne forklare de manglende æg. Hvis det er tilfældet får du nok flere æg meget snart.

Det tager TID ... æg fra nye høns er åbenbart en tålmodighedprøve af de mere længerevarende  ::)

Kun den ene af mine fra i år er begyndt at lægge æg ... de andre følger nok efter på et tidspunkt, tænker jeg.  Mine har lys fra kl. 5 morgen - og ingenting om eftermiddagen / aftenen ....

Så jeg er lidt på samme tålmodighedsprøve som dig  ;)

Connie - hvis din underskrift er opdateret taler du om racehøns. Racehøns er ikke så præcise med igangsætning som hybrider og starter typisk ved en lidt højere alder. Hybrider starter som regel ved 20 ugers alderen mens racehøns venter til ca 25-26 ugers alderen, og opnår de denne alder i efterårs/vinter halvåret, kan de finde på at gemme æglægningen til foråret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 December , 2013, 00:49 »
Jeg syntes hybrider hos os er lidt længere om at komme i æglægning i denne årstid end om sommeren.
Sonja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 07 December , 2013, 05:33 »
Jeg syntes hybrider hos os er lidt længere om at komme i æglægning i denne årstid end om sommeren.
Sonja

Det er også min erfaring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia SF

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 December , 2013, 11:16 »
Jeg har hentet 2 æg idag, så der er en ny der er begyndt. Men det så ud som om der var lidt blod på. Kan det være normalt første gang ?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 07 December , 2013, 11:18 »
Hvis det blot er en tynd blodstribe, så har det ingen betydning - og er -  som du selv er inde på begynderproblemer. Det første æg har nok gjort avs.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 December , 2013, 22:19 »
Pia, så flot du har pyntet til jul for hønsene :D
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline svend Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 December , 2013, 01:28 »
 Tror ikke du skal forvente alle begynder at give æg,før til foråret,for nu er det jo den kolde tid,og der kan de godt stoppe lidt.Det gør mine.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #13 Dato: 08 December , 2013, 09:11 »
Connie - hvis din underskrift er opdateret taler du om racehøns. Racehøns er ikke så præcise med igangsætning som hybrider og starter typisk ved en lidt højere alder. Hybrider starter som regel ved 20 ugers alderen mens racehøns venter til ca 25-26 ugers alderen, og opnår de denne alder i efterårs/vinter halvåret, kan de finde på at gemme æglægningen til foråret.

@Erik
Den er HELT opdateret efter turbulensen for en måned siden ... og nu ånder alt fred og ro ...
Ja - det er racehøns, og det er kun den B/K Maran, der lægger æg - det gør hun til gengæld også troligt hverdag  /o 
De øvrige er jo samme alder og New Hampshiren er fra sidste år, men hun har været i den turbulente ende af hønsegården, så hun kan godt være sat i stå pga det.

Jeg venter også blot med tålmodighed ... regner ikke med at alle er oppe i æglængnings-drejninger før til foråret ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 08 December , 2013, 20:15 »
Med den alder de har, så burde de jo sprøjte ud med æg nu, for der er jo lige netop det de er lavet til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub