Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange ænder til en andrik ..  (Læst 6970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kim lund

• Passiv bruger
Hvor mange ænder til en andrik ..
« Dato: 06 December , 2013, 00:12 »
Hej ..Jeg har anskaffet mig nogle moskusænder og vil prøve at avle på dem til næste år . Jeg har 1 andrik og 12 ænder , nu går spørgsmålet på om hvor mange ænder kan 1 moskusandrik "klare" hvis der skal være en ok befrugtning ? Har hørt at moskusandrikker skulle være temmelig virile ...er der nogen der har lidt erfaring med hvor mange han kan klare , ville det være fint med lidt input ...mvh Kim

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange ænder til en andrik ..
« Svar #1 Dato: 06 December , 2013, 13:26 »
HVIS han kan klare alle 12 ænder, så får du dæleme MANGE ællinger, for Moskus er temmelige gode til at yngle og får store kuld.

Men du skal måske starte en andefabrik?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 December , 2013, 17:41 »
med mindre du har en særlig grund til kun at ha en andrik, så vil jeg mene at 3-4  andrikker er mere passende til 12 ænder

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 December , 2013, 17:48 »
jeg vil som lene også sige at du kan forvente ret mange ællinger  :) kan fortælle at jeg har fået 215 ællinger i år med bare 10 ænder. og her er taget 100-150 æg fra dem også, ellers ville de  næsten alle have fået 3 kuld hver..  jeg er ret sikker på at han befrugter alle 12 ænder uden problemer. ænderne kan holde hans sæd i mere end 1 måned så det kræver ikke så mange parringer pr and. og jo de er ret virile, dog lidt med forskel  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kim lund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 December , 2013, 23:57 »
Takker for svar ....Kan godt se hvis de er så produktive så må jeg heller lave et par eller flere af ænderne om til andesteg ellers så kræver det hvis at jeg hegner et par tdr- jord ind til ænder :-)))) , det var ikke lige planen . Og nej Lene jeg skal ikke ha en andefabrik der skulle gerne være plads til hønsene , det er 1 prio ....Maja : 215 ællinger så kan du da leve af andesteg næsten hver dag :-) men kan se med 10 ænder og så mange ællinger så er de meget produktive ...Kim

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 December , 2013, 09:12 »
du kan nemt få 50 ællinger fra hver and hvis du beskyder deres reder så andre ænder ikke driller dem der ruger eller lægger æg lige ved siden af dem.
jeg havde 120 ællinger af 2 moskus ænder hvor af den første kuld er ruget i maskinen.
men naboen fik 40 ud af 3 eller 4 ænder, han blande sig ikke i hvor de lave rede og hvad de lave med andre æg

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 December , 2013, 10:31 »
tja de kan producere lidt  :) havde jeg ikke stoppet mine så havde de fortsat. jeg har fået 12-13 ællinger som de mindste kuld og den ene and rugede først 12 ællinger ud i snestorm og senere 27 ællinger i et kuld. det er så også det største jeg har fået- de ligger normalt omkring de 15- 20 stykker pr kuld.

jeg blander mig slet ikke i deres rugning. dog tjekker jeg lige befrugtningen når de har ruget lidt. især hvis ægene har ligget i frost. ellers er der normalt kun meget eller ingen ubefrugtede eller æg der er gået i stå. og alle får lov selv at ruge og senere gå med deres ællinger. tog man ællingerne fra dem ville de hurtigt begynde rugning igen.

mine nåede ikke alle at få 2 kuld, men de fleste. og flere ville have 3 kuld og her stoppede jeg dem.

vil dog sige det har været lidt usædvanligt godt i år. jeg får normalt taget ægene af krager, men da ænderne er flyttet kommer kragerne ikke.

har jo heldigvis solgt dem efterhånden. så har kun ca 60-70 stk nu hvor de 34 ryger til slagt nu og 12 er slagtet tidligere. resten skal sælges lidt flere af og beholder omkring 20 til næste år (ville rigtig gerne ned på det samme som sidste år, men de er så specielle i farverne så kan ikke sælge flere fra syntes jeg  ;D )

har hørt om flere der kan have problemer med de ikke helt kan finde ud af at ligge sig på ægene. så det er ikke sikkert du vil drukne i ællinger, men der er stor mulighed for det hvis man ikke blander sig og fjerner ægene :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.