Så har jeg endelig fået de nye høns..
Det er en stamme af racen Lys Sussex 1.6 stk.
Det er meningen af jeg selv vil ruge min egen stamme ud af disse , da det er gamle høns.
Rugemaskinen er sat igang med 33 æg som jeg fik med da jeg hentede hønsene.
Så nu kan tiden næsten ikke gå hurtigt nok, hehe...
Her i weekenden forhåbentlig , går jeg igang med at bygge et nyt isoleret hønsehus på ca 9 kvm. med strøm indlagt.
Her engang til sommer når de nye kyllinger er blevet store, håber jeg at jeg kan få fat i en kok for at få noget blodfornyelse ind i stammen fra starten af.
Jeg har haft høns flere gange. Første gang var det dobbeltsømmed barnevelder. Så holdte jeg en pause pga. familieforøgelse, det er så blevet til 3 dejlige børn. Så fik sønnen lyst til at ha høns, han er idag 7 år. Han startede med racen Amberlink, der fløj bare æg ud på samlebånd , men kønne var de ikke.
Nu kom tiden så til at vi ville prøve noget nyt og måske med henblik på senere udstilling for knægtens vedkommende..
Så kommer spørgsmålene så.....

Hvor tit anbefaler I at man skifter sin egen kok ud pga. blodfornyelse???
Hvor mange høns syntes I at der skal gå sammen med en kok , huset bliver ca omkring de 9 kvm. Løbefolden bliver nok omkring 20-25 kvm. Hvoraf noget af den skal overdækkes.
Er der specielle ting som jeg skal kigge efter når jeg får kyllinger, så jeg kan få de flotteste dyr??
På forhånd tak..

I kommer forhåbentlig til at høre mere om os , og se mere til os ved udstillingerne..

Mvh den forhåbningsfulde..