Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns  (Læst 8004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
Nye høns
« Dato: 17 Marts , 2009, 18:05 »
Så har jeg endelig fået de nye høns..
Det er en stamme af racen Lys Sussex 1.6 stk.
Det er meningen af jeg selv vil ruge min egen stamme ud af disse , da det er gamle høns.
Rugemaskinen er sat igang med 33 æg som jeg fik med da jeg hentede hønsene.
Så nu kan tiden næsten ikke gå hurtigt nok, hehe...
Her i weekenden forhåbentlig , går jeg igang med at bygge et nyt isoleret hønsehus på ca 9 kvm. med strøm indlagt.
Her engang til sommer når de nye kyllinger er blevet store, håber jeg at jeg kan få fat i en kok for at få noget blodfornyelse ind i stammen fra starten af.
Jeg har haft høns flere gange. Første gang var det dobbeltsømmed barnevelder. Så holdte jeg en pause pga. familieforøgelse, det er så blevet til 3 dejlige børn. Så fik sønnen lyst til at ha høns, han er idag 7 år. Han startede med racen Amberlink, der fløj bare æg ud på samlebånd , men kønne var de ikke.
Nu kom tiden så til at vi ville prøve noget nyt og måske med henblik på senere udstilling for knægtens vedkommende..
Så kommer spørgsmålene så..... ;)
Hvor tit anbefaler I at man skifter sin egen kok ud pga. blodfornyelse???
Hvor mange høns syntes I at der skal gå sammen med en kok , huset bliver ca omkring de 9 kvm. Løbefolden bliver nok omkring 20-25 kvm. Hvoraf noget af den skal overdækkes.
Er der specielle ting som jeg skal kigge efter når jeg får kyllinger, så jeg kan få de flotteste dyr??

På forhånd tak.. :-*

I kommer forhåbentlig til at høre mere om os , og se mere til os ved udstillingerne.. :D

Mvh den forhåbningsfulde..
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Nye høns
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2009, 18:23 »
Tillykke med dem!  Håber, vi får lov at følge med i både høns og hønsehus  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2009, 21:14 »
Hej igen..

Der skal nok komme løbende billeder ind af projektet når jeg går igang...
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2009, 21:24 »
Hvis du får en hane i overskud til efteråret må du lige sige til så kan det godt være jeg vil købe den :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2009, 12:10 »
Hej Lisbeth..

Det kan vi sagtens finde ud af.

Men der er langt imellem os, jeg bor omkring Skive...
Brian S Jensen

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2009, 17:11 »
Brian du kan købe skandinavisk fjerkræ standard eller låne den på biblioteket, der står hvordan dine høns skal se ud.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2009, 17:28 »
Jeg kommer ofte igennem Skive da min familie bor hhv på Mors og i Thy.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2009, 18:32 »
Hej Lisbeth..

Jamen så passer det jo fint, det skal vi nok finde ud af.
Jeg har en rugemaskine som jeg sætter igang her om ca 14 dage.
Ruger du osse selv ud eller hvordant ser det ud..
Det kunne jo ske at vi kunne finde ud af at bytte en hane, så fik vi jo begge to blodfornyelse.
Men det kan vi jo lige skrives ved om...
Brian S Jensen

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2009, 19:35 »
Ja jeg ruger også selv så vi kan fint lave en bytte handel. Du må også overtage den hane jeg har nu, han er rigtig sød og bliver 2 år denne sommer, så det er jo ikke alverden. Men vi snakkes ved til efteråret ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2009, 19:53 »
Hej Brian

Nu skriver du at sønnen måske vil udstille senere, var det så ikke en ide at lave flere rum end et rum ? Til udstillings brug for en race kræves som minimum 3 rum (1 til din stamme, 1 til hane kyllinger og 1 til høne kyllinger)

Syntes lige du skulle overveje det :)

Ang. blodfornyelse, så er det et meget godt spørgsmål, det kommer også an på hvormange år du bruger den samme stamme osv.

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2009, 19:58 »
Hej Thomas..

Jo jeg overvejer godt nok at lave et par ekstra rum.
Men vi står for at skal købe mine svigerforældres hus her om et par år, og der er der en isoleret udhus på ca 25 kvm. som jeg regner med skal bruges til dette formål. Det bliver nok ikke før at vi skal til at udstille, og så er knægten osse 9 år på det tidspunkt.
Men det er bare for at prøve at starte lige så stille op...
Brian S Jensen

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 19:59 »
Okay, det ville bare værer dumt at gører ligesom mig;) derfor ville jeg lige skrive det :)

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2009, 21:01 »
Hej Thomas..

Jeg takker, det er jo altid rart med nogle fif , og specielt inden man går igang med det hele...
Brian S Jensen

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2009, 21:27 »
9m2 hus og 33 æg .tjae så kommer der da mindst 20 kyllinger hvis det er goe æg!!
Hmm har du tænkt på det ??

1 ny hane er godt bare den ikke skal gå sammen med den gamle ,for så blir der ballade . :o

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2009, 05:32 »
Hej Hovedskov.

Jeg har en kammerat der bor på et nedlagt landbrug som har lovet mig en plads når de er ruget ud.
Jeg skal ha skiftet de gamle ud , men er i tvivl om hvor mange dyr der passer til de 9 kvm.
Så den nye kok kommer til at gå med alene med sine høns..
Brian S Jensen