Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 58412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #45 Dato: 05 December , 2013, 15:57 »
??? Så siger vi det ;-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #46 Dato: 05 December , 2013, 16:02 »
Det kan godt være Leif, men jeg er 100 % sikker på at du ikke er så fuldkommen som du selv tror. Alle må på et eller andet punkt gå på kompromis og finde en løsning der måske ikke er den bedste, og måske enda heller ikke den næstbedste. For jeg er enig i at det virkelig ikke er optimalt. Alle må gøre så godt de kan.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #47 Dato: 05 December , 2013, 17:07 »
Det er helt klart at man skal kunne gå på kompromis, men nogen gange er folk da for langt ude. Hvis man bor i lejlighed, kan man godt holde hund, hvis man går gode lange ture med den, men hvis man partout vil holde høns, så skulle man måske se sig om efter et lille rækkehus med have, eller komme med i en fjerkrækoloni i stedet for at ville holde høns på 3. sal.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #48 Dato: 05 December , 2013, 17:25 »
Henriette du har helt ret. Og en dag vil jeg kunne give dem lige så gode forhold som dine har. Det er det jeg arbejder henimod. Og jeg hader selv at høre på udtryk som hvor meget skal sådan nogle høns egentlig have.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 05 December , 2013, 18:33 »
Henriette @ Efter at have fulgt debatten bliver jeg lige lidt på tværs her.. Med det du skriver..betyder det så, at hvis man holder hund i parcellhus, så behøver man ikke gå lange ture med den eller!?!?! Bare i relation til, hvordan folk holder høns/vagtler..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 05 December , 2013, 19:37 »
Mht hønsedebatten, kan det jo løses som her?
http://youtu.be/kaTqnWLtAZ8

Bare for lidt sjov :-) her på en vindblæst aften.

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #51 Dato: 05 December , 2013, 20:03 »
@Metmus. Ja jeg tror du VIL være på tværs. Fred være med det, men prøv dog at komme med noget mere intelligent modspil så.
1. KOMPROMIS. Find en måde at holde høns på hvis du bor i byen. Alternativerne er et hus med have eller at blive medlem af en fjerkrækoloni.
2. Hunde skal ALTID have motion svarende til hvad racen kræver, men det kan klares næsten uanset hvordan man bor.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #52 Dato: 05 December , 2013, 22:46 »
Høns hører ikke til i en lejlighed!
ej heller på en altan!

De SKAL ud og kunne rode i jorden og dulle rundt, og det kan de da ikke i en lejlighed eller på en altan..
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Høns i lejligheden
« Svar #53 Dato: 05 December , 2013, 23:23 »
Spørgsmålet er ikke hvorvidt de skal ud eller ej, spørgsmålet er hvordan gøres det bedst muligt ud fra den forudsætning at de skal være på en altan - som er det udgangspunktet er nu.
Kun som projekt, i en ide og tankefase.

Men hvad mener du, Christina, der skal tages højde for, ud fra den præmis? Pt. er det ikke et spørgsmål om holdning, den har Anker tilkendegivet, men altså et spørgsmål om, hvad skal der til for at det bliver så godt som overhovedet muligt.
« Senest Redigeret: 05 December , 2013, 23:25 Fra Jannick Christensen »

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #54 Dato: 06 December , 2013, 00:04 »
Jannick har du tænkt sandbade og plads til at skrabe i jord/strøelse ind i projektet. Grene at flyve op at sidde på, redekasser, siddepinde, skidtbrædt, m.m.
Meget positivt kan man sige om høns, men de ville svine enormt, hvis de skal kunne udfolde deres naturlige instinkter. Desuden både lugter og larmer de jo også.
Teoretisk kan du jo bare stable dem op som i industrien i bittesmå bure, men hvis de skal have et godt liv, skal der rigtig meget til.
Du må undskylde hvis jeg har været en sur mokke at læse opdateringer fra, men jeg tror bare slet slet ikke på at det er realistisk. Teori kan være fint nok på papiret, men virkeligheden er jo som bekendt ofte meget anderledes.
Hvor meget kendskab har du overhovedet til høns i forvejen? Hvis du kun har en teoretisk viden, kunne det måske være smart at starte med at prøve at besøge forskellige hønseholdere for at se hvordan vi gør tingene forskelligt.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #55 Dato: 06 December , 2013, 07:35 »
Tanken om selvforsyning er fremragende, men ikke tanken om høns i lejligheden eller på altanen. Selv to høns i en lejlighed vil sprede støv og deres prutter lugter ikke særlig rart. Jeg tror ikke på, at noget boligselskab vil tillade hønsehold hverken inde eller ude pga. lugtgenerne. Hvis man ønsker at nedbringe madspild og være selvforsynende er man, i hvert fald i min tankegang, også nødt til at se på andre aspekter, fx dyrevelfærd.

Derfor: jeg tror ikke på "projekt høns i lejligheden", men derimod tror jeg på "projekt høns i boligkomplekset". Flere har allerede etableret en hønsegård enten i baggården eller på et grønt areal, og så er beboerne fælles om pasning og fælles om de æg der kommer retur. Dét er der fornfuft i, og er ren win-win for både høns og mennesker. "Projekt høns i lejligheden" er ikke win-win for nogen. Mennekset vil blive træt af støv og lugt og lyd (en høne larmer ret meget, selv om det lyder sært), og hønsene vil kede sig og mistrives med ret stor sandsynlighed.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #56 Dato: 06 December , 2013, 08:13 »

Men hvad mener du, Christina, der skal tages højde for, ud fra den præmis? Pt. er det ikke et spørgsmål om holdning, den har Anker tilkendegivet, men altså et spørgsmål om, hvad skal der til for at det bliver så godt som overhovedet muligt.
[/quote]

Der skal ikke tages højde for noget, for du kan ikke gå på komprimi mht. høns i lejlighed/altan, de kan ikke være der - de skal ikke være der,  det ville være mishandling og helt forkert for deres natur.
og som du kan se i tråden, er det absolut ikke kun min holdning, men høns hører til i det fri, hvor der er træer - jord - sand - græs osv osv, og de skider i mængder som stinker, hvilket nok kan få øvrige beboer i komplekset til at kræve hønsene fjernet..

JA, det er super hyggeligt og vi elsker vores høns, hvilket også afspejler vores bekymring for dit spørgsmål om høns i lejlighed/altan, for vi er alle enige om de ikke hører til der, de vil mistrives i en grad som gransker sig til dyremishandling..

Beklager, men jeg kan ikke give dig nogle positive vendinger, for jeg syntes det er synd overhovede at spørge om de kan.
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Høns i lejligheden
« Svar #57 Dato: 06 December , 2013, 09:08 »
Se nu kommer der igen noget konstruktivt, og svar der viser at der er tænkt over det, frem for bare "nej"og fare i flindt. Super!
Så jeg er glad for at have prikket og provokeret på vegne af Ankers projekt tanke. For uanset hvad fortjener han og alle andre at den kritik der kommer er konstruktiv og ordentlig, beskriver hvorfor du mener som du mener frem for bare "nej" og "du SKAL" m.m.

Som skrevet tidligere mener jeg det vigtigste er at forholdet er bedre end burhøns, det er min egen mening, og det er interessant hvordan debatten her har været præget af netop om brugeren tager udgangspunkt i høns på græs eller høns i bur.
Men jeg vil til stadighed forsvare projektet indtil jeg kan se hvad Anker kan vise i hans skitser. Så jeg siger absolut ikke nej, men opfordrer til at der arbejdes på det men fokus på netop hvad der kan og ikke kan gøres - og hvem ved, det kan være projektet bliver godt, det kan også være det ikke gør, og det kan også være at Anker ender et helt andet sted ? ? ?

NB: Henriette, jeg kan ligeledes spørge dig hvor meget viden du har, og så kan jeg sammenligne med min nabo som har haft høns, kalkuner og ænder de sidste 20 år og min genbo som har haft høns de sidste 40 år - men hvad er lige pointen i det? Gå efter bolden og ikke manden, det når vi alle længst med.
« Senest Redigeret: 06 December , 2013, 09:18 Fra Jannick Christensen »

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #58 Dato: 06 December , 2013, 12:25 »
@Jannick. Du opfatter det åbenbart som et personligt angreb at jeg spørger til din faktuelle viden om høns. Det må du meget undskylde, men hvis man bare kan få tanken om at stable høns ind i et etagebyggeri, så mener jeg mig i min gode ret til at betvivle dit kendskab til høns! Det er da fuldstændig irrelevant hvor længe dine naboer har haft fjerkræ, eller hvor længe jeg har for den sags skyld.
Men hvis du virkelig vil vide det... Jeg er opvokset på landet og mine forældre havde høns, gæs, ænder, kalkuner, køer og grise, og jeg selv havde heste. Jeg var med til at passe hele  dette menageri igennem hele min opvækst. Da jeg flyttede hjemmefra flyttede jeg til Odense, og mine have/hønseinteresser stod på stand-by i flere år, men senere anskaffede jeg mig en kolonihave,fordi jeg trods alt ikke kunne undvære jord under neglene, men indrettede mig efter det faktum at der er ting man ikke kan, når man bor på 2. sal. For 11 år siden flyttede min familie og jeg på landet, og efter et par år byggede vi hønsegårde og fik høns. Jeg er medlem af div. klubber, men jeg udstiller ikke (endnu). Så, nej jeg kan ikke påberåbe mig 40 års erfaring. Alene min alder udelukker jo dette, men et ganske fornuftigt erfaringsgrundlag vil jeg da nok mene jeg har.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 06 December , 2013, 12:32 »
Jeg vil sige at jeg kan sagtens finde på 1001 grunde til ikke at holde høns i lejlighed/altan - både for hønsene og menneskenes skyld. Men når det så er sagt så kan det jo sagtens lade sig gøre, bare se hvor mange der kan være i en produktionshal - etikken i at gøre det er en helt anden diskussion.

Men lad os for sjov regne lidt, nogen nævnte undulater i starten af tråden ;-)
Mange, mange mennesker i DK har undulater i fulgebure som dette:
http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/undulatbur/hagen/251870

Det har målene L x B x H: 74,9 x 38,1 x 92,7 cm og sælges som en høj og rummelig model.

Det giver et rummål på 0,26 m3, og vi ved at en undulat vejer mellem 40 og 50 gram (så vi siger gennemsnitligt 45 gram til regnestykket) - det er meget almindeligt at folk har 2 undulater i et sådant bur og her snakker vi altså om højtelskede kæledyr ;-)

Tilsvarende forhold for 2 høns (f.eks new hampshire der lægger mange æg vægt mellem 2-2½ kg, så vi siger 2.25 kg til regnestykket - dvs de er 50 gange større end undulaterne) vil være 13,22 m3.

Det vil jo faktisk kunne resultere i et bur/voliere på 3x2,2x2 m. hvilket jeg synes lyder meget realistisk at finde plads til på en terrasse - faktisk passer målene jo med mange af de små hønsehuse komplet med løbegård der sælges alle steder efterhånden.

I mit hoved er det ikke mere synd for en høne end for en undulat, hamster, kanin (udfyld selv med flere) at bo i bur i en lejlighed.
Dermed mener jeg ikke at jeg ikke synes det er synd, for det gør jeg og det er ikke noget jeg selv ville gøre, men vi bor i et land hvor man har besluttet at burhøns ikke er mishandling ergo vil det her heller ikke være det uanset hvad ens personlige holdning til dyrehold er - det betyder jo ikke at man ikke skal arbejde for at ændre på tingenes tilstand og ændre folks holdninger, men faktuelt er det lovligt og ikke mishandling.

Faktisk vil de terrasse-forhold jo kunne opfylde kravene til økologiske æglæggere (økokrav: max 6 høns per m2 inde + min 4 m2 ude areal per høne = 4,16m2 per høne i alt) ... hvis man personligt synes det er dyremishandling så må det godt nok være svært at købe ind i butikkerne uden at støtte enten den ene eller den anden form for mishandling for så er barren godt nok sat højt. Det er beundringsværdigt hvis man kan leve sit liv så gennemført, men jeg kan i hvert fald ikke og jeg vil da hellere inviteres på terasse-hønseæg end buræg (hvis bare de ikke skal bo hos mig)  :laugh:

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn