Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uden tilskudsfoder  (Læst 14140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Uden tilskudsfoder
« Svar #15 Dato: 01 December , 2013, 08:33 »
Jeg tror I har ret alle sammen, for vores tamfugle har forskellige behov, både hvad angår vitaminbehov og energibehov. Derimod tror jeg ikke på at det giver dårlig dyrevelfærd at hønsene får det de har behov for.

De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 01 December , 2013, 12:59 »
Nu gør jeg sådan, at der kun er tilskudsfoder til rådighed når de vækkes kl 7 , så en tur i haven nå det bliver lyst. Når de så kommer ind så er der fest med diverse rester og guf, derefter et par gode håndfulden blandet korn  i høet de kan rode efter til de puttes kl 19 .
Det er da godt man æælsker sine høns <.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #17 Dato: 01 December , 2013, 17:52 »
og du har 5 høns og en hane, så tror jeg de godehåndfulde mætter mere en du regner med, for tiden går mine på pind ca kl 5 trods lys.

tænk over det korn de ikk får spist med det samme evt kan tiltrække rotter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 01 December , 2013, 21:31 »
Nu gør jeg sådan, at der kun er tilskudsfoder til rådighed når de vækkes kl 7 , så en tur i haven nå det bliver lyst. Når de så kommer ind så er der fest med diverse rester og guf, derefter et par gode håndfulden blandet korn  i høet de kan rode efter til de puttes kl 19 .

Det lyder for mig som en rigtig god fremgangsmåde.  /o
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 December , 2013, 15:47 »
Jeg er stadig overbevist om, at høns kan lægge æg og flittigt af dem på en ganske   alm kost, som Ilse B beskrev det i starten.. I æglægningspiller er der dog ca 30% calcium (ihverfald i mine) som hønsene bruger til at danne skallen, men selvfølgelig kan se lægge masser af æg på korn, madrester, græs og hvad de kan finde rundt omkring i haven.. Gør evt et forsøg?!? Kunne være sjovt at høre.. :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 14 December , 2013, 16:45 »
Det prøvede jeg i sommer. De gik frit i haven hele dagen, med det resultat at efter nogle uger lagde min faverolle høne ingen æg. Til at begynde med tænkte jeg, at hun havde fundet et godt sted i haven at bruge som rede, så jeg holdt dem i hønsegården et par dage. Ingen æg de første 2-3 dage og derefter et æg hver dag. Prøvede det faktisk et par gange over nogle månede med samme resultat. Når de var for meget ude resulterede det i manglede æglægning og efter nogle dage med udgangsforbud begyndte hun igen. Så det er ikke alle høns, der kan klare sig bare med det de finder i haven. Der var altid åbent til hønsehuset, så det var ikke fordi hun ikke have mulighed for at få mad. Det var åbenbart ikke interessant nok.
Mvh Mette