Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hævet omkring øjne  (Læst 8713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

• Bruger
hævet omkring øjne
« Dato: 28 November , 2013, 18:23 »
min høne er hævet omkring begge øjne. Det ene har været helt lukket. Hvad er det og hvad gør jeg? Øjet er  er blevet vasket i kamillethe. Det hjalp. Hønen er taget fra flokken og får hvidløgsgul og lidt urtepensil. i vandet er sollfrank forkølesmiddel. Hvad er det det? kan det være lus eller pandehulbetændelse.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hævet omkring øjne
« Svar #1 Dato: 28 November , 2013, 19:01 »
Det er pandehule- eller bihulebetændelse.

man kan vist forsigtigt prøve at massere betændelsen ud, men jeg vil nu foreslå en penicillinkur, som helt sikkert vil tage betændelsen

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 28 November , 2013, 19:27 »
Jeg er enig med Helle. Mine høns får enkeltvis engang imellem sådan en omgang, men antibiotika slår betændelsen ned lynhritgt. Ring til dyrlægen og hør ham/hende ad.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pipper69

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 November , 2013, 22:55 »
Jeg har haft held med øjendråber mod øjenbetændelse, på et par stykker af mine høns, som så nøjagtig ud som din.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 28 November , 2013, 23:08 »
Jeg har også oplevet lignende tilfælde flere gange. Den syge høne har så over et par dage fået 1 kapsel urtepencil direkte i svælget (kapslen åbnes forsigtigt og indhold drysses ned i svælget). Det har indtil videre hjulpet her.
Mvh
Erik Andersen

Offline tina rosenberg

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 November , 2013, 11:09 »
tusinde tak for jeres gode råd. Jeg prøver at sætte dosis op på urtepensil til 1 tablet daglig. Jeg må lige høre på apotektet om jeg uden videre kan få øjendråberne. Jeg afventer også kontakt med dyrelægen.
Jeg holder min høne adskilt fra de andre lige nu. Smitter dette, eller hvornår kan den komme med hele flokken igen?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 29 November , 2013, 11:14 »
Mine høner har ikke smittet hinanden, til gengæld har jeg ikke haft held med at behandle med naturmedicin. Når hønen er så hævet, så ville jeg gå direkte til de "hårde drugs", som med sikkerhed kan slå betændelsen ned i løbet af en dag eller to. Mine høns er dog isolerede, stadig udendørs men med en varmelampe. De kommer som regel tilbage så snart hævelsen begynder at falde, og det gør den inden for 24 timer med en penicillinkur.
Venlig hilsen Tanja

Offline tina rosenberg

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 November , 2013, 17:02 »
tak for dit præcise svar. Du har ret, der skal stærke midler til nu, den har lidt nok. Jeg har været til dyrelægen i eftermiddag og har fået antibiotika. det skal den nu have i 5 dage. Jeg ser spændt frem til en bedring.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 29 November , 2013, 17:21 »
tak for dit præcise svar. Du har ret, der skal stærke midler til nu, den har lidt nok. Jeg har været til dyrelægen i eftermiddag og har fået antibiotika. det skal den nu have i 5 dage. Jeg ser spændt frem til en bedring.

Sådan /o Jo hurtigere man handler korrekt, jo større chance har dyret for at komme sig.

Du vil meget hurtigt se en bedring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 29 November , 2013, 21:57 »
til gengæld har jeg ikke haft held med at behandle med naturmedicin. 

Jeg tør ikke udtale mig om naturmedicin generelt, for der er sikkert meget juks imellem. Men urtepensil's virkning tør jeg stå inde for, da jeg har brugt det gennem flere år efterhånden, både på høns og grise. Jeg skal heller ikke kunne sige hvorfor det virker, kun at det virker.
Mvh
Erik Andersen

Offline tina rosenberg

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 December , 2013, 08:39 »
Hønen har det nu rigtig godt og løber med rundt ude i haven. Hævelsen omkring øjnene er næsten hel væk og den er begyndt at få rød farve i kammen i stedet for grå. Jeg har i dag givet den sidste gang penicillin blandet med sukkervand som den skulle have direkte i næbbet. Den brokkede sig højlydt og var næsten ikke til at holde. Så det var den rigtige behandling og jeg er glad for at den er kommet sig.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 03 December , 2013, 08:56 »
Hønen har det nu rigtig godt og løber med rundt ude i haven. Hævelsen omkring øjnene er næsten hel væk og den er begyndt at få rød farve i kammen i stedet for grå. Jeg har i dag givet den sidste gang penicillin blandet med sukkervand som den skulle have direkte i næbbet. Den brokkede sig højlydt og var næsten ikke til at holde. Så det var den rigtige behandling og jeg er glad for at den er kommet sig.
*o /o *y Dejlige nyheder!!! Godt gået. /o /o
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 03 December , 2013, 10:49 »
 /o Skønt at hønen har det godt igen - Bihulebetændelse er ingen sag, når man får den rigtige behandling. Gidt gået /o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst