Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination af Høns??  (Læst 8413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anja1000

• Passiv bruger
Vaccination af Høns??
« Dato: 18 November , 2013, 10:36 »
hej jeg vil høre om i vacc. jeres høns ??
gør i det selv??
hvad koster det??
Hvor mange gang skal det gøres???

Bor med mand to børn- 1 hund- 3 heste- 2 hankatte- barhma1.2 - og  4 hanekyllinger (april) og 7 hønniker ( april) og to dværg høns 1 dværg hane og 6 kyllinger

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Vaccination af Høns??
« Svar #1 Dato: 18 November , 2013, 11:24 »
Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg også gerne vil lære :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 18 November , 2013, 11:47 »
Jeg udstiller ikke, så mine høns bliver ikke vaccineret
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 18 November , 2013, 11:53 »
Hvad vil du vaccinere imod?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline anja1000

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 November , 2013, 12:30 »
Hej har som skrevet brahma og har nu to som strækker hals og ikke vil ud af hønsehuset og sidder en del af tiden med åbent næb. Jeg skulle i dag have solgt 1 hane og 2 høner men aflyste da jeg ikke synes at det var ok at sælge evt syge dyr. Jeg er kort sagt i tvivl og da jeg ringede til ham der skulle købe dem fortalte han at han vacc. hans høns med salmonella og en ting til som jeg nu ikke kan huske og derfor kom jeg i tvivl og jeg ringede til vores lokale dyrlæge og fik fat i kontoret som nærmest grinede af mig da det ikke var noget de gjorde. Så læste jeg på nette at om den sygdom der hedder ilt som høns kan få og nu er jeg i total vild rede hvad jeg skal og ikke skal. Så jeg læste at man kunne komme pressede hvidløg i deres vand og der har jeg så gjort men eller ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre evt. få dem vacc. ?????????
Bor med mand to børn- 1 hund- 3 heste- 2 hankatte- barhma1.2 - og  4 hanekyllinger (april) og 7 hønniker ( april) og to dværg høns 1 dværg hane og 6 kyllinger

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 18 November , 2013, 14:47 »
I Danmark vaccineres normal ikke mod salmonella og det er direkte forbudt i produktionen at gøre det. Det gøres i England og i Tyskland, men altså ikke i Danmark. Høns bliver heller ikke normalt syge af salmonella (undtagen de salmonellatyper som også hedder hønsetyfus). Så igen? Hvorfor vil du vaccinere mod salmonella?

ILT kan du vaccinere imod, men det lyder ikke umiddelbart som om det er ILT de har. Du kan evt. få en dyrlæge til at kigge på dem, men det lyder altså ikke til at det er vaccination de har brug for, snarere noget behandling
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 18 November , 2013, 14:54 »
Du bliver nødt til at finde en anden dyrlæge, som vil behandle dine høns, for det har de helt sikkert brug for - det lyder til, at de kunne have luftvejsorm eller en slem luftvejsinfektion - ingen af delene går over af sig selv og dyrene har svært ved at få luft.

her har du så sikkert også svaret på dit spørgsmål i denne tråd, da syge høner ikke lægger æg.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36426.0
« Senest Redigeret: 18 November , 2013, 16:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline anja1000

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 November , 2013, 16:03 »
Hej igen Helle K jeg kan ikke åbne tråden??

ubs undskyld læste forkert ;-)
« Senest Redigeret: 18 November , 2013, 16:14 Fra anja1000 »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 18 November , 2013, 16:11 »
Hej igen Helle K jeg kan ikke åbne tråden ??

jeg havde sat et forkert link ind...sorry, men det er din egen tråd om de manglende æg hos dine brahmaer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline anja1000

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 November , 2013, 17:00 »
Så har jeg været ude og "se " mine høns ind i halsen og der er ikke nogen "røde" orm. Men de lyder som om de gurler med vand??? gætter på en luftvejs infektions skal alle vores høns så vacc. og kan det smitte til andre dyr eller mennesker ????

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 18 November , 2013, 17:11 »
Dine høns skal ikke vaccineres, de skal behandles for den lidelse, de nu har.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 18 November , 2013, 17:17 »
Jeg har sendt dig en pm

hvis det drejer sig om en bakteriel infektion, så er smitterisikoen ikke så stor og det smitter ikke andre dyrearter eller mennesker
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 November , 2013, 19:20 »
Man vaccinerer vel også mod Newcastle !!
Sonja

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 18 November , 2013, 20:09 »
Man kan vaccinere mod new Castle, det er faktisk lovpligtet hvis ens høns skal sammenføres med høns fra andre besætninger, f.eks. på udstillinger, markeder og dyrskuer.
Dette gøres en gang om året.

Man kan også vaccinere mod ILT og Marecks (hønselammelse).

I Tyskland vaccinerer man rigtigt meget mod mange ting og i Danmark er det selvfølgelig udstillere som vaccinere mod new Castle og enkelte som vaccinere mod ILT og Marecks.

De fleste klubber afholder vaccinationsdage hvor man mødes og får vaccineret sine høns. Prisen er ca. fra 5-6 kr. og opefter pr. dyr.
Man må også gøre det selv, hvis man har taget et medicinhåndteringskursus. Men vaccinen man køber er til 1000 dyr, så det vil altid være billigere at få vaccineret i klubben, så får man også en dyrlæges stempel på vaccinationsattesten.

Hønsene skal være raske når de vaccineres.

@ anja1000

Dine høns er (formoder jeg) havehøns, så der skulle ikke være nogen grund til at få dem vaccineret.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub